پاتوقی كه تبدیل به ستاد فیلم‌سازی عمار شد/ مردم هسته مركزی جشنواره عمار هستند

20:30 - 10 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۴۰۹
رابط جشنواره عمار در یاسوج گفت: تبدیل پاتوق كتاب به محل توزیع و اكران فیلم‌های عمار، فعال كردن مردم در حوزه‌های جغرافیایی و فرهنگی خودشان و واگذاری برنامه‌های فرهنگی به آنان است.
به گزارش گروه فرهنگی ، اكران مردمی فیلم‌ها در سراسر كشور  اعم از شهرها و روستاهای دور و نزدیك و در محل‌های متنوع مثل مسجد، پایگاه بسیج، دانشگاه، مدرسه، پارك و... كه توسط فعالان مردمی از اقشار مختلف صورت می‌گیرد، یكی از ویژگی‌های جشنواره عمار است.
سید علی محمدی یكی از اكران كنندگان مردمی جشنواره عمار در شهر یاسوج است كه پاتوق كتاب خود را هم به توزیع آثار جشنواره و هماهنگی دیگر اكران كنندگان این شهر و استان اختصاص داده است.

محمدی درباره نحوه آشنایی خود با جشنواره عمار گفت: با حضور در دبیرخانه جشنواره عمار و ارتباط با دست‌اندركاران آن، جزو اكران‌كنندگان مردمی عمار شدم.

وی ادامه داد: بعد از ارتباط با جشنواره، به مناسبت‌ها و در محل‌های مختلف، ویدیو پروژكتور امانت می‌گرفتم و فیلم‌های عمار را اكران می‌كردم.

این فعال فرهنگی افزود: بعد از راه‌اندازی كتاب‌فروشی، در بخشی از آن، با دكور بومی تعدادی صندلی گذاشتم و فیلم‌های عمار را اكران می‌كردم كه در اوایل، وضعیت خوبی نداشت اما با همكاری و حضور فعالان فرهنگی به خصوص دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، وضعیت اكران‌ها بهتر شد.

محمدی در این باره تصریح كرد: از همان اوایل راه‌اندازی پاتوق كتاب یكی از اولویت‌های ما این بود كه این محل، تنها به عنوان كتاب‌‎فروشی نباشد بلكه پاتوقی برای فعالان فرهنگی و انقلابی شود.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: بعد از برگزاری اكران‌ فیلم‌های جشنواره عمار، مخاطبان كتاب‌فروشی هم بیشتر شدند و حتی در برخی اكران‌ها، فیلم‌ها توسط مخاطبان نقد می‌شد.

این فعال فرهنگی در همین باره اضافه كرد: در یكی از اكران‌ها، با توجه به اینكه فیلم، به زبان گویش افغانستانی بود، چند نفر از دوستان افغانستانی را به برنامه دعوت كردم كه بعد از اتمام اكران، آن ها صحبت كردند و مخاطبان سوالات خود را از آن ها می‌پرسیدند.

محمدی تاكید كرد: در حال حاضر هم فیلم‌های جشنواره عمار را به صورت مستمر اكران می‌كنیم و الان می‌توان گفت عمار، هویت فرهنگی ما را تشكیل داده است و پاتوق كتاب ما تنها یك كتاب‌فروشی نیست.

وی در همین راستا  با اشاره به اطلاع‌رسانی اخبار اكران فیلم‌های عمار در گروه مربوط به پاتوق كتاب سراسر كشور توضیح داد: در حال حاضر، به همراه یكی از دوستانم كه با همدیگر پاتوق كتاب یاسوج را راه‌اندازی كردیم به دنبال ایجاد ستاد استانی برای جشنواره عمار هستم؛ چراكه الان، فعالان فرهنگی و فیلم‌سازان استان ما در جشنواره عمار، حضور كم‌رنگی دارند.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: از طریق ارتباطی با اكران كنندگان استان كهگلویه و بویراحمد و مخاطبان پاتوق كتاب داریم ایده‌ها و سوژه‌ها را در فضای فرهنگی انقلاب جمع‌آوری می‌كنیم تا در اختیار فیلم‌سازان استان قرار دهیم.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر دیگر اكران‌كنندگان و رابطان جشنواره عمار در شهر و استان‌های دیگر هم بتوانند محل ثابتی برای توزیع و هماهنگی اكران‌ها كمك كنند، افراد مختلف به خصوص فعالان شهرستانی كه به دنبال تهیه و اكران فیلم‌ها هستند، كمتر دچار سرگردانی می‌شوند و روند اكران‌ها و تهیه فیلم‌ها بهتر می‌شود، از طرف دیگر رابطان اكران هم بهتر می‌توانند اكران‌ها را برنامه‌ریزی كنند.

وی در همین باره اضافه كرد: تبدیل پاتوق كتاب به محلی برای توزیع و اكران فیلم‌های جشنواره عمار، در واقع كمك به یكی از سنگرهای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه فیلم و مستند است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان كرد: چنین كاری، به نوعی فعال كردن مردم در حوزه‌های جغرافیایی و فرهنگی محل زندگی خودشان است و برخلاف رویه معمول كه همه چیز معمولا در پایتخت مستقر و متمركز است، خود مردم، هسته مركزی جبهه فرهنگی انقلاب در استان و شهرستان خودشان می‌شوند كه این موضوع علاوه بر تقویت كیفیت جشنواره، باعث گسترش اكران‌ها و آشنایی بیشتر مردم با عمار می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *