لغو ویزای ایران و روسیه تکذیب شد

22:00 - 11 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۷۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در تهران گفت، گزارش های رسانه ای اخیر در مورد امضای موافقتنامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه نادرست است.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از اسپوتنیک نیوز، اندری گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در تهران گفت، گزارش های رسانه ای اخیر در مورد امضای موافقتنامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه نادرست است.

اندری گاننکو افزود، دو کشور در حال حاضر تلاش می کنند تا از شرایط یکدیگر در خصوص موافقتنامه تسهیل روادید مطلع شوند و در حال رایزنی در مورد بندهای مختلف این توافقنامه هستند.

این دیپلمات روسی تایید کرد که موافقتنامه مذکور در نشست مقامات کنسولی دو کشور مورد بحث قرار گرفته، اما هنوز هیچ توافقی به امضای طرفین نرسیده است.

پیشتر گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه روسای بخش های کنسولی وزارت خانه های امور خارجه ایران و روسیه موافقتنامه ای را برای تسهیل رژیم روادید بین دو کشور و افزایش سفر گردشگران بین ایران و روسیه به امضا رسانده اند.

گاننکو افزود: «بر خلاف اطلاعات قبلی، این توافقنامه هنوز به امضا نرسیده است. تنها کار بر روی آن آغاز شده است. بحث در خصوص جزئیات توافق در چند دور آینده رایزنی ها ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین خاطر نشان کرد که هنوز برای هرگونه نتیجه گیری در مورد این توافق خیلی زود است.
«خیلی زود است درباره هرگونه نتیجه قطعی و توافق احتمالی صحبت کنیم. تاریخ نشست بعدی هنوز مشخص نشده است. این توافق در بردارنده عمل متقابل و حق تقدم های برابر برای گروه های گردشگری دو کشور است. شکل این توافق شبیه توافقات بین روسیه و چین خواهد بود.»

به گزارش ، پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز دو روز پیش  نوشته بود: در جریان پنجمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه در زمینه روابط کنسولی، یادداشت تفاهمی بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن، رژیم صدور ویزا برای تورهایی که بین دو کشور سفر می کنند تسهیل می شود.

بر اساس این گزارش، یوگنی ایوانوف، رئیس بخش کنسولی وزارت امور خارجه روسیه گفت، بر اساس این توافق، تورهای گردشگری 5 تا 50 نفره ای که از ایران عازم روسیه می شوند و بالعکس، برای اقامت 15 روزه نیازی به گرفتن ویزا نخواهند داشت.

مایا لومیدزه، مدیر اتحادیه تورهای گردشگری روسیه گفت، این توافق بین ایران و روسیه می تواند موجب افزایش قابل توجه سفرهای گردشگری بین دو کشور شود، درست مانند اتفاقی که پس از امضای توافقنامه ای مشابه بین روسیه و چین افتاد.

لومیدزه گفت: بر طبق این توافق، گروه های گردشگری حداقل 5 نفره می توانند بدون گرفتن ویزا برای کل گروه بین ایران و روسیه تردد کنند. همانند توافق با چین، تنها تعداد محدودی از آژانس های مسافرتی قادر به ارائه چنین تورهایی خواهند بود وهمه این شرکت ها باید به تایید هر دو طرف برسند. من امیدوارم که این فرآیند تا حد ممکن دموکراتیک باشد زیرا تسهیل رژیم اعطای روادید و ازادسازی بیشتر مقررات به افزایش سفر گردشگران بین دو کشور کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که تعداد گردشگران ایرانی ای که به روسیه سفر می کنند در طی 2 سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و توافق جدید موجب تسهیل هر چه بیشتر این روند خواهد شد.

لومیدزه در ادامه گفت: حرکت گردشگران ایرانی به روسیه به دلیل برقراری پروازهای مستقیم به سنپترزبورگ، مسکو و سوچی، 50 تا 70 درصد افزایش یافته است. این افزایش میزان سفر ثابت می کند که گردشگران ایرانی بسیار به روسیه علاقمند هستند.

در این گزارش تصریح شده بود که این توافق قرار است در سال 2017 اجرایی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *