بهبود وضعیت اقتصادی دامداران با خرید توافقی

4:00 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۷۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه کنترل و قیمت گذاری لازمه بهبود بازار محصولات دامی است، گفت: خرید توافقی عاملی برای بهبود وضعیت اقتصادی دامدار به شمار می آید.
بهبود وضعیت اقتصادی دامداران با خرید توافقیبه گزارش گروه اقتصاد ، علی بختیاری درباره تنظیم بازارگوشت و فرآورده های دامی،گفت: خرید تضمینی نمی تواند دردی  از  مشکلات دامداران دوا کند؛زیرا متاسفانه خرید تضمینی زمانی ایجاد می شود که  محصول خریدار ندارد و محصول نیز با این اوصاف با نرخ  بهینه از دامدار خریداری نمی شود.

وی با بیان اینکه خرید توافقی در صنعت دامداری باید به نحو کارشناسی شده ای نهادینه شود،تصریح کرد: خرید توافقی برای تنظیم بازار گوشت در دستور کار قرار بگیرد؛زیرا با این اوصاف دست دلالان برای خرید ارزان قیمت از تولید  کننده  قطع می شود.

بختیاری ادامه داد: نرخ خرید توافقی محصولات دامی باید برطبق هزینه و سود مناسب برای کشاورز  تنظیم شود؛بدین معنا که اگر قرار باشد محصولات دامی با نرخی از دامدار خریداری شود که حاوی سود مناسب برای دامدار نباشد؛بدیهی است که نمی توان انتظار داشت دلالان در این عرصه حذف شوند.

با فعال شدن مجموعه های  زنجیره ای تعاونی می توان تولیدات دامی را با نرخ کارشناسی شده توزیع و سپس بفروش رساند؛این امر منجر به کاهش حضور دلالان در صنعت دامداری شود.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع  طبیعی مجلس با بیان اینکه کنترل و قیمت گذاری  باید در نرخ گذاری محصولات دامی مدنظر قرار بگیرد،گفت: گرانی محصولات دامی به نفع دامدار تمام نمی شود؛ زیرا گرانی فرآورده های دامی تنها به نفع دلالان و واسطه گرها  تمام می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *