کشف مجموعه کهکشهانی‌ جدید پشت راه‌ شیری

14:13 - 12 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۸۲۴
کیهان‌شناسان با استفاده از تکنیک‌های نوین و عکسبرداری از هزاران نقطه‌ خاص در فضا، موفق به رصد مجموعه‌ای عظیم از کهکشان‌ها شدند که تاکنون راه شیری مانع از دیدن آنها بود.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به‌نقل از ScienceNews نوشت: دیدن تمامی آنچه در کائنات وجود دارد آسان نیست، اما شاید این طور به‌نظر برسد که مجموعه کهکشانی‌ای متشکل از هزاران کهکشان که یک حجم غیر قابل تصور را به‌ وجود می‌آورد کار آسانی باشد. اما این نظریه کاملا مردود است، چراکه کهکشان راه‌ شیری (جایی که زمین و منظومه شمسی در آن واقع شده است) با حجم زیادی از غبار کهکشانی و نور ستارگانش مانع از دیدن فضای بیرون می‌شود.

محققان مؤسسه ماکس‌پلانک و کیهان‌شناسان دانشگاه آکسفورد موفق به کشف کهکشانی‌ خوشه‌ای شدند که در فاصله 800 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و «ولا» (Vela) نامیده شده است.

این مجموعه که در عکس فوق با نام VSC نشان داده شده است، با تکنیکی پیشرفته و تنها پس از آن که هزاران بار از نقطه‌ای ناشناخته در تاریکی‌های میان کهکشانی عکسبرداری رادیویی شد، به چشم ستاره‌شناسان آمد.

هنوز مشخص نیست حجم، چگالی، گرانش و تعداد کهکشان‌های موجود در این مجموعه چقدر است اما کشف این مشخصه‌ها می‌تواند به فهم نحوه حرکت و عملکرد راه‌ شیری و دیگر کهکشان‌ها کمک بزرگی کند. تعامل بین کهکشان‌ها و نیروهای عظیم آسمانی، از جمله عوامل مؤثر بر حیات روی کره زمین است و می‌تواند به یافتن منشاء و پایان دنیا کمک زیادی بکند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *