جزئیاتی از استراتژی جدید داعش برای حملات تروریستی در اروپا

10:14 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۰۷۸
با قرار گرفتن گروه تروریستی داعش در تنگنا در عراق و سوریه، بار دیگر بحث درباره استراتژی های احتمالی این گروه در آینده، به طور جدی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.
به نقل از تابناک، پلیس اروپا (یوروپل) روز گذشته هشدار داد که ممکن است داعش در آینده نزدیک دست به انجام حملات تروریستی جدیدی در کشورهای اروپایی بزند. همزمان، رئیس این نهاد اروپایی نیز گفته که نیروهایش در سرتاسر قاره اروپا مشغول بررسی بیش از 50 مورد اقدام به انجام حملات تروریستی هستند.در برآورد پلیس اروپا که روز گذشته منتشر شد، آمده است آن دسته از کشورهای اروپایی که در عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه حضور دارند، بیش از دیگران در معرض تهدید هستند. فرانسه، بلژیک، انگلیس، هلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که در ائتلاف حضور دارند. آلمان هم بخشی از این ائتلاف به شمار می رود، اما نیروهایش در عرصه عملیاتی حضور ندارند.

راب واین رایت، رئیس اینترپل در مصاحبه ای اظهار داشت: نیروهای ضد تروریسم کشورهای اروپایی در همکاری با یوروپل، موضوع مقابله با تهدید گروه تروریستی داعش را مورد توجه قرار می دهند. به گفته وی، در حال حاضر، 50 مورد از پرونده های اقدام به حمله تروریستی در اقصی نقاط اروپا باز بوده و کار بررسی آن ها در جریان است.

این مقام اروپایی با اشاره به این تعداد قابل توجه از پرونده ها، اظهار داشته: «این امر، بیانگر سطح بالای تهدید است؛ اما در عین حال، بیانگر ارتباطات متقابل موجود میان بخش های ضدتروریستی اروپا نیز هست».

در گزارشی که روز گذشته از سوی یوروپل منتشر شد، آمده است که اقداماتی از قبیل بمب گذاری خودروها و دیگر تاکتیک هایی که داعش در عراق و سوریه مورد استفاده قرار می دهد، ممکن است در اروپا نیز به کار گرفته شود. همچنین بر اساس این گزارش، حملاتی که پیش از این رخ داده، مانند آنچه در فرانسه و بلژیک شاهد آن بودیم، نشان می دهد تروریست های وابسته به داعش می توانند به شکل موثری برای انجام حملات پیچیده برنامه ریزی کنند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «برآوردهای سرویس های اطلاعاتی حاکی از آن است که ده ها تن از افرادی که تحت هدایت داعش قرار دارند، ممکن است اکنون در اروپا حاضر بوده و دارای توان انجام حملات تروریستی باشند». این موضوع بر اساس اطلاعات نهادهای ضد تروریستی و همچنین گزارش های رسانه ای و فراخوان های عمومی رهبران داعش برای حمله به اروپا بیان شده است. با این حال، با وجود هشدارها، واین رایت ابراز خوشبینی کرده که تلاش های ضد تروریستی بتواند در بلندمدت بر تهدید برآمده از داعش غلبه کند.

اما گزارش جدید یوروپل بیانگر نوعی تغییر رویکرد داعش از حمله به مواضع صرفاً نمادین، مانند افسران پلیس و پرسنل نظامی به حمله به غیرنظامیان است؛ یعنی مشابه آن چیزی که در جریان حملات سال گذشته پاریس مشاهده کردیم.

در گزارش مذکور آمده است: «انجام حملات علیه غیرنظامیان، تأثیری بسیار قوی بر عامه مردم به صورت کلی دارد و همین امر، یکی از اصلی ترین اهداف تروریسم است؛ یعنی مرعوب ساختن جدی مردم. از سوی دیگر، یوروپل بیان می کند که این تغییر جهت داعش به سوی حمله به غیرنظامیان، نشان می دهد که حمله به زیرساخت های حساس مانند شبکه های انتقال برق و تأسیسات هسته ای، در حال حاضر در اولویت تروریست ها قرار ندارد.

در بحث از فعالیت های سایبری تروریست ها و احتمال توسل آن ها به تروریسم سایبری، گزارش مذکور بیان می کند که قابلیت ها و توانایی های سایبری تروریست ها هنوز کم و بیش ضعیف است. با این حال، احتمال اینکه گروه های تروریسم سایبری که مورد حمایت برخی دولت ها قرار داشته و در عرصه جنگ سایبری فعالیت دارند، به این گونه حملات متوسل شوند، نباید دستکم گرفته شود.

گفتنی است متوسل شدن تروریست های داعش به انجام این گونه حملات در اروپا، با شکست های متعدد و پی در پی این گروه در عراق و سوریه ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، اکنون و پس از این شکست ها، تروریست های داعشی که در سرتاسر جهان پراکنده شده اند، جهت انتقام گیری، ایجاد رعب و وحشت و مواردی از این قبیل، برای انجام حملات در اروپا برنامه ریزی می کنند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *