محک برای عیارسنجی برجام

10:01 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۰۸۲
دسته بندی: سیاست
جمهوری خواه و دموکرات هر دو علیه ایران و توافق هسته ای وارد عمل شده اند، رأی صد در صدی سنای آمریکا و کنگره این ادعا را ثابت می کند.
به گزارش گروه سیاسی ، تصویب تمدید 10 ساله قانون تحریم ایران از سوی آمریکا، نشان می دهد که هماهنگی و اتحاد نظر بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به شدت وجود دارد و آنهایی که تصور می کردند اگر هیلاری کلینتون انتخاب می شد، اوضاع فرق می کرد، سخت در اشتباه بوده اند.

دموکرات ها که هیلاری کلینتون از این حزب نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود، در تصویب تمدید 10 ساله قانون تحریم علیه ایران چیزی از جمهوری خواهان کم نگذاشتند.

 رأی 99 نفری سنا و 419 نفری مجلس نمایندگان آمریکا و تنها با یک رأی مخالف به قانون تمدید 10 ساله تحریم ایران (آی اس ای) پاسخی به آنهایی است که آرزو داشتند هیلاری کلینتون رئیس جمهور آمریکا شود.

بر اساس سخنان و مواضع سخنگوی کاخ سفید، از زمان تصویب قانون تمدید تحریم ایران، اوباما 10 روز زمان دارد تا این مصوبه را برای اجرا امضا کند.

آنگونه که از حال و هوای کاخ سفید بر می آید، اوباما هم با امضای مصوبه مشکلی ندارد. اعتقاد کاخ سفید و سنا و مجلس نمایندگان این کشور بر این است که اقدام آنها نقض برجام نیست به همین خاطر امضا و اجرای آن هم خللی در اجرای برجام ایجاد نمی کند.

اما جمهوری اسلامی ایران اقدام تازه آمریکا علیه ایران را نقض برجام می داند و این حق را برای خود محفوظ می داند که به این رفتار آمریکا واکنش نشان داده و پاسخ دهد.

شاید یکی از اشکالات اساسی که در برجام وجود داشته برداشت هایی است که از محتوای برجام می شود. ضعف های توافق هسته ای در اینگونه بزنگاه ها نمایان می شود.

آمریکا برای خود یک برداشتی دارد و بر اساس آن اعتقاد دارد که تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران نقض برجام نیست، اما جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد متن برجام اعتقاد دارد نقض برجام است.

استدلال و منطق ایران هم متن توافق هسته ای است که می گوید؛«برجام موجب لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت، سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.»

قانونی که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون علیه ایران تصویب شد و به «آی اس ای» مشهور گشت، مربوط به فعالیت‌های تجاری، حوزه انرژی، نظامی و بانکی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران بود.

با تمدید 10 ساله تحریم های ایران پس از توافق هسته ای که مبنای آن برنامه هسته ای ایران بوده است، نقض برجام است.

در بخش دیگری از توافق هسته ای که به امضای طرفین رسیده نوشته شده است؛«ایالات متحده مطابق این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به نحو مشخص شده در پیوست 5 متوقف می‌کند و به این توقف ادامه خواهد داد.»

با توجه به همان توافق هسته ای که هنوز برای جمهوری اسلامی ایران نتیجه محسوس و ملموسی نداشته است، تمدید تحریم ایران نقض برجام تلقی می شود، اما اکنون که کار به این جا کشیده شده است، آیا ابزاری برای توبیخ نقض کننده توافق هسته ای تعبیه شده است؟ ظاهراً که هیچ وسیله و راهکاری برای تنبیه طرف مقابل در صورت نقض برجام دیده نشده است اما اگر ایران برجام را نقض کند راهکارها و برنامه های تنبیهی علیه ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی عضو 1+5 در نظر گرفته شده که در زمان خود اجرا می شود.

این که قائم مقام سخنگوی کاخ سفید گفته است، «گرچه اوباما این لایحه را امضا خواهد کرد اما وزیر خارجه این کشور طبق اختیاراتی که بر اساس همین لایحه دارد بخش هسته ای این تحریم ها را حذف خواهد کرد» اقدامی است که آمریکایی ها برای فریب افکار عمومی و ایران انجام خواهند داد.

اگر قرار بر حذف بخش هسته ای تحریم های «آی اس ای» باشد، همه آنها به خاطر برنامه هسته ای ایران اعمال شده است. این سخن خود گواه آن است که همه قانون آی اس ای باید لغو شود چرا که به خاطر برنامه هسته ای ایران وضع شده است.

شولتز قائم مقام سخنگوی کاخ سفید گفته است که اوباما و کاخ سفید این را هم گفته اند که تمدید این تحریم ها از نظر آن ها نقض برجام محسوب نمی شود.

سنای آمریکا تصویب این قانون را به خاطر گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه یکی از دلایل ضرورت تصویب این لایحه اعلام کرده است.

«میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواه سنا، در سخنان افتتاحیه خود، نفوذ ایران در منطقه را عامل به خطر افتادن منافع آمریکا دانست و گفت: انتظار دارد در سال آینده سیاست های کشورش نسبت به ایران در دولت ترامپ مورد تجدید نظر کلی و اساسی قرار گیرد.

تمدید 10 ساله تحریم ها به موضوع دیگری ارتباط داده می شود تا بهانه ای برای زیر پا گذاشتن برجام وجود داشته باشد.

این مصوبه در حالی تصویب می شود که مذاکرات هسته ای صرفاً درباره مسائل هسته ای ایران بوده است و لاغیر. توافقی هم که بر سر آن صورت گرفته، با امتیازاتی که ایران به طرف مقابل داده است، تحریم های هسته ای باید لغو شود.

اقداماتی که آمریکه علیه ایران انجام داده و می دهد، تنها برای کشورمان الزام آور است، در حالی که با توجه به برجام، آمریکا و غرب اعهدات خود را اجرا نکرده، اما تحریم های با ظاهر تعلیق شده را با نام دیگر علیه ایران اعمال می کنند و خود را پایبند برجام نشان می دهند.

قانون تمدید 10 ساله تحریم های ایران هم به خاطر فعالیت های هسته ای ایران در سال 1996 میلادی در زمان بیل کلینتون تصویب شد و تاکنون در دوره های 10 ساله تمدید شده است، اکنون که توافق هسته ای میان ایران و آمریکا به دست آمده، تمدید آن غیر قانونی است و هیچ موضوعیتی ندارد.

تعویق 3 یا 6 ماهه اجرای این قانون هم هیچ مزیتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد که کاخ سفید آن را به عنوان یک امتیاز برای ایران تلقی می کند.

اکنون موضوع مهم و اساسی که مطرح است، نقض برجام از سوی آمریکایی هاست، اروپا اگر خود را پایبند به برجام می داند، اکنون زمان خودی نشان دادن است. در این شرایط است که می توان کشورهای عضو 1+5 را محک زد که تا چه اندازه به برجام پایبند هستند، حتی روسیه و چین.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *