رویترز: دانش‌آموزان اولین قربانیان جنگ در "افغانستان" هستند

8:05 - 14 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۲۶۹
خبرگزاری رویترز با اشاره به وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان و بسته شدن بیش از هزار مدرسه در این کشور نوشت: دانش‌آموزان اولین قربانی جنگ و خشونت‌های کنونی در افغانستان به شمار می‌روند.
رویترز: دانش‌آموزان اولین قربانیان جنگ در به گزارش سرویس بین الملل  بدتر شدن وضعیت امنیتی و افزایش خشونت‌ها در افغانستان سبب بسته شدن بیش از هزار مدرسه در افغانستان شده و این آمارها 2 برابر سال گذاشته است.
 
مقامات وزارت آموزش و پرورش دولت افغانستان اظهار داشتند که بسته شدن این مدارس مشکلاتی زیادی برای دانش‌آموزان افغانستان به وجود آورده است.
 
همچنین این مقام‌ها تاکید دارند که اگر در سال آینده طالبان مناطق بیشتری را اشغال کنند، وضعیت در این کشور از این بدتر خواهد شد.
 
مجیب مهرداد سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش دولت افغانستان گفت: دانش‌آموزان اولین قربانی جنگ و خشونت‌های کنونی در افغانستان به شمار می‌روند.
 
رویترز نوشت: سخنگوی وزارت آموزش وپرورش افغانستان هشدار داد اگر طالبان به روند پیشرفت‌های فعلی‌شان ادامه دهند ما به سادگی دستاورد‌های بیش از یک ونیم دهه گذشته را از دست خواهیم داد.
 
 مهرداد افزود: در حال حاضر به دلیل تهدیدهای امنیتی مدارس در 24 ولایت این کشور تعطیل شدند. پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 میلادی توسط کشورهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا سیستم آموزش و پرورش در افغانستان شاهد دستاوردهای چشم گیری بوده است.  
 
براساس گزارش یونیسف کشورهای کمک‌کننده حدود یک میلیارد دلار در بخش‌های آموزش‌وپرورش در افغانستان هزینه کرده و این کمک‌ها سبب شده تا 8.4 میلیون کودک به آموزش دسترسی داشته باشند.
 
 بدترشدن وضعیت امنیتی سیستم آموزشی افغانستان را با مشکل مواجه کرده است
 
اما با وجود این پیشرفت‌ها در بخش آموزش‌ و پرورش افغانستان، بدترشدن وضعیت امنیتی، سیستم آموزشی در این کشور را با مشکل مواجه ساخته است.
 
افغانستان به دلیل وابستگی به کمک‌های خارجی نیازمند پیشرفت در سیستم آموزشی است.
 
از سویی هم در حال حاضر حدود 3.5 میلیون کودک در افغانستان از دسترسی به آموزش محروم‌ هستند که حدود 75 درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهد.
 
علت عدم دسترسی دختران به آموزش تنها به افزایش ناامنی‌ها در این کشور مربوط نمی‌شود، بلکه کمبود آموزگاران زن، ازدواج‌های در سنین پایین و محدودیت‌های اجتماعی در جامعه محافظه‌کاری مانند افغانستان از عواملی هستند که دختران را از دسترسی به آموزش محروم می‌کند.
 
سخی‌جان از اهالی ولسوالی چمکنی در ولایت پکتیا در این زمینه گفت: خانواده وی اجازه نمی‌دهند که دختران پس از کلاس ششم به مدرسه بروند.
 
به گفته سخی‌جان در جامعه سنتی پشتون‌ها در افغانستان زمانی‌ که دختران بزرگ می‌شوند کسی تمایل ندارد، آنها برای درس خواندن به مدرسه بروند.
 
این گزارش می‌افزاید: طالبان که بین سال‌های 1996 تا 2001 در افغانستان حکومت می‌کردند، رفتن دختران به مدرسه را ممنوع کرده بودند، اما اکنون اعلام کردند که مخالف آموزش دختران نیستند.
 
«ملاهبت‌الله» رهبر گروه طالبان بیانیه‌ای به اعضای وابسته به این گروه دستور داده بود که به مدارس آسیب نرسانند.
 
با این همه مقامات دولت افغانستان می‌گویند که طالبان مدارس مناطق تحت کنترلشان را مسدود کرده‌اند.
 
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش افغانستان می‌گوید که این وزارت ارسال حقوق به شماری از آموزگاران در برخی از مناطق تحت کنترل طالبان را متوقف ساخته است.
 
مهرداد دلیل ارسال نشدن حقوق این آموزگاران را افتادن پول به دست غیر‌آموزگاران اعلام کرده و می‌گوید این مسئله سبب نگرانی وزارت آموزش‌ و پرورش شده است.
 
همچنین «لقمان حکیم حکیمی» رئیس اداره آموزش‌ و پرورش ولایت پکتیا می‌گوید پس از آنکه دختران به کلاس‌های ششم و پنجم در این ولایت می‌رسند دیگر به آنها اجازه داده نمی‌شود ادامه تحصیل دهند.
 
وی گفت: در سال جاری میلادی در مناطق تحت اداره طالبان حدود 20 مدرسه بسته شده است.
 
کریمه یک دختر افغانستانی در گردیز مرکز ولایت پکتیا که به صورت پنهانی تا مقطع ششم به مدرسه می‌رفته، می‌گوید اما حالا دیگه خانه‌نشین است.
 
کریمه می‌گوید پس از آنکه خانواده‌اش از موضوع مدرسه رفتنش آگاه شدند، او را مجبور کردند که مدرسه را ترک کند.
 
وی تصریح کرد: زمانیکه بردارانم از این مسئله آگاه شدند کتاب‌های من را آتش زدند، وی گفت: در حال حاضر من با دو خواهرم درخانه هستیم و اجازه رفتن به مدرسه را نداریم.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *