رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"شاعر افغانستانی": رهبر ایران محبوبیت زیادی بین شاعران دارد

6:00 - 14 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۲۷۳
نصیر ندیم شاعر افغانستانی با اشاره به محبوبیت رهبر انقلاب ایران در بین شاعران، گفت: رهبر ایران شعر افغانستان را می‌شناسد و آن را مطالعه می کند و این جای خوشحالی بسیاری دارد.
به گزارش سرویس بین الملل نصیر ندیم شاعر و معاون اتحادیه نویسندگان افغانستان با حضور در برنامه «شابک» در خصوص زمینه شعری خود گفت: مادر بزرگم اشعار حافظ را و پدربزرگم اشعار فردوسی را در خانه برای ما می‌خواندند و من اولین شعرم را در سن کودکی نوشتم.
 
معاون اتحادیه نویسندگان افغانستان خاطرنشان کرد: هرچند که اشعار بسیار ابتدایی بودند و وزن و قافیه نداشتند و در سن 18 سالگی شعر را به صورت جدی آغاز کردم.
 
وی ادامه داد: تقریبا زبان تمام مردم افغانستان فارسی است به دلیل اینکه در تمام دانشگاه‌ها و مدارس به زبان فارسی تدریس می‌شود و بازار نشر افغانستان عموما کتاب های فارسی هستند و کتاب‌های دانشگاهی و دیوان شاعران ایرانی در بین طبقه روشنفکر و کتاب خوان افغانستان بسیار رواج دارد.
 
این شاعر افغانستانی با اشاره به پرفروش ترین کتاب فارسی در افغانستان عنوان کرد: به دلیل جنگ های پی در پی در کشور ما مترجم کم است و ما از کتاب‌هایی که در ایران ترجمه می‌شوند تغذیه می شویم و ناشران زیادی هستند که کتاب‌های ایران را در افغانستان نشر می‌دهند و به فروش می‌رسانند.
 
وی اظهار داشت: دیوان حافظ پرفروش ترین کتاب فارسی در افغانستان است و در هر خانه‌ای حافظ پیدا می‌شود.
 
نصیر ندیم در ارتباط با حضور خود در نشست دیدار رهبری ایران با شاعران بیان کرد: من نمونه دیدار رهبری با شاعران را که در ایران مشاهده کردم در هیج جای دیگر دنیا ندیده و نشنیده ام.
 
شاعر افغانستانی افزود: مقام معظم رهبری ایران درباره شعر نظرات بسیار خوبی داشتند و شعر را بسیار خوب می شناختند و خودشان هم توانایی خوبی در سرودن شعر دارند و محبوبیت ایشان هم در میان شاعران خیلی زیاد است و این بسیار خوب است که رهبر یک ملت به شعر فکر می‌کند.
 
وی افزود: نکته ای که از این دیدار در ذهن من ماند این است که وقتی آقای «محسن سعیدی» شعر خوانی کردند رهبر معظم ایران فرمودند که شعر افغانستان پیشرفت خوبی داشته است و این نکته نشان دهنده این است که رهبر ایران شعر افغانستان را می‌شناسد و آن را مطالعه می کند و این جای خوشحالی بسیاری دارد.
 
نسیم آنلاین به نقل از این شاعر افغانستانی نوشت:  از شاعران جوان ایران آثار بسیاری خوانده ام و برخی از آنها که در افغانستان هم بسیار معروف هستند «فاضل نظری»، «علیرضا بدیع» و حامد عسگری و همچنین «علی اکبر یاغی تبار» و امیدوارم تمام فارسی زبانان کتاب خوان شوند و شکرگذار این باشند که فارسی زبان هستند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *