رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"رسانه های پاکستان": اقدام متناسب، پاسخ ایران به تمدید تحریم ها

18:04 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۲۹۶
همزمان با اقدام سنای آمریکا در تصویب قانون تمدید تحریم ها علیه ایران معروف به قانون 'ایسا'، واکنش وزارت امور خارجه ایران به این بدعهدی آمریکا در رسانه های پاکستان بازتاب داشت.
به گزارش سرویس بین الملل روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان در این باره نوشت: روز جمعه، ایران تصمیم کنگره آمریکا را مبنی بر تمدید تحریم های ضدایرانی به مدت 10 سال دیگر، نقض برجام دانست و تاکید کرد که در قبال این اقدام آمریکا، اقدام متناسب با آن انجام خواهد داد.

این روزنامه به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: همانگونه که مقام های عالی رتبه ایران بارها اعلام کرده اند، لایحه اخیر تصویب شده از سوی مجالس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران، مخالف توافق هسته ای است.... ایران نشان داده که به توافقات بین المللی خود پایبند است اما برای تمامی شرایط، اقدام های متناسب با آن را انجام خواهد داد.

این روزنامه نوشت که قانون تمدید تحریم های ضد ایران روز پنجشنبه گذشته توسط سنای آمریکا به اتفاق آرا تصویب شد و انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم این مصوبه را امضا کند هرچند کاخ سفید اعلام کرده است که اعتقاد دارد که تمدید این تحریم ها، به منزله نقض برجام نیست.

اکسپرس تریبیون همچنین به نقل از آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته است که لایحه تمدید تحریم ها، نقض برجام است و ایران به چنین اقداماتی پاسخ خواهد داد.

این روزنامه همچنین نوشته است که دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود، از برجام انتقاد کرده بود و برخی طرفداران ترامپ خواستار لغو برجام شده بودند.

روزنامه انگلیسی زبان داون پاکستان نیز روز شنبه در گزارش مشابهی نوشت: وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که تصویب قانون تمدید تحریم های ضدایرانی از سوی آمریکا به مدت 10 سال، نقض توافقنامه هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان است که در سال گذشته امضا شد.

این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت: تمدید تحریم ها از سوی آمریکا نقض برجام است. دولت ایران گزارش کاملی از این اقدام آمریکا را به هیات نظارت بر اجرای برجام با هدف تصمیم گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.

داون نوشت: اعضای کنگره آمریکا و نیز مقام های رسمی این کشور معتقدند تمدید تحریم های ایران، نقض برجام محسوب نمی شود.

این روزنامه پاکستانی به نقل از خبر ایرنا در خصوص اظهارات بهرام قاسمی نوشت: دولت آمریکا موظف به انجام تعهدات بین المللی این کشور است . رئیس جمهوری آمریکا پذیرفته است که با استفاده از اختیارات خود برای جلوگیری از اجرا شدن موارد مخالف برجام استفاده کند.

داون همچنین به نقل از بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نوشت: رهبر ایران در ماه نوامبر هشدار داد تمدید تحریم ها نقض برجام است و تهدید به اقدام تلافی جویانه در برابر این اقدام آمریکا کرد.

در همین حال، پرفسور حسن عسکری رضوی تحلیل گر و کارشناس صاحب نام پاکستانی در گفت و گو با ایرنا گفت که اقدام اخیر آمریکا، گامی غیرسازنده و اعتماد شکن محسوب می شود.

همچنین 'اکرم زکی' از دیپلمات های باتجربه پاکستان و از مقامات عالی سابق وزارت امور خارجه این کشور که مدتی هم به عنوان سفیر پاکستان در واشنگتن فعالیت کرده و سیاست ها و رویکردهای آمریکا را خوب می شناسد، گفت: سیاست آمریکایی همین است که امروز گوشه ای از آن را مشاهده می کنیم. خصومت آنها با هر کشوری که نخواهد در مقابل خواسته های واشنگتن سرخم کند، ادامه می یابد و وجود گروه های فشار و لابی صهیونیسم در آمریکا هم باعث تقویت چنین رفتارهایی از سوی واشنگتن می شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *