تقویت توان رقابتی و جایگاه ایران در عرصه هوانوردی منطقه

18:40 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۳۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اجرای دو فاز اول طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر با هدف ایجاد مسیرهای هوایی جدید و افزایش توان رقابتی در عرصه هوانوردی خبر داد و گفت: افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر است.
به گزارش گروه اقتصاد ، رحمت اله مه‌آبادی در تشریح طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر پرداخت و گفت: این طرح عاملی برای دست یافتن به استانداردهای لازم و افزایش سهم ایران در ترافیک هوایی است.
 
وی اداره آسمان را ترکیبی از قوانین داخلی و مقررات بین المللی خواند که درست خلاف اداره زمین است و گفت: همین نکته، بحث ملی و فراملی بودن آسمان را بیش از گذشته آشکار می‌کند.
 
وی توضیح داد: همانطور که در بهره‌برداری درست از منابع روی زمین تعهد داریم تا برای آیندگان برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، بهره‌برداری از آسمان را نیز در جهت حداکثر منافع ملی باید در نظر داشته باشیم. ضمن اینکه بخاطر قرارگرفتن در مسیری خاص علاوه بر مردم کشور خودمان به مردم جهان نیز تعهد داریم.
 
در شبانه‌روز حدود هزار هواپیما از آسمان کشور ما عبور می‌کند
 
مه آبادی در این خصوص گفت: ما بخاطر موقعیت ژئو اکونومیکی در آسمان، اتصال دهنده آسمان شرق و غرب عالم هستیم، ما از یک طرف آسیا پاسیفیک را داریم با ترافیکی که در آینده در افق ۲۰۳۰ بالاترین نرخ ترافیک و رشد را دارد و از طرفی اروپا را داریم که یکی از نقاط پرترافیک است. ما این دو منطقه را به راحتی می‌توانیم به هم وصل کنیم که درگام اول صرفه اقتصادی دارد و درگام بعدی می‌تواند ایران را به نقطه تعادل منطقه‌ای تبدیل کند که این از تمامی ابعاد برای کشورمان مهم‌تر است.
 
وی با اعلام اینکه درحال حاضر در شبانه روز چیزی حدود هزار هواپیما از آسمان کشور ما  عبور می‌کند، گفت: اگر این رقم را به دوهزار پرواز افزایش دهیم و بتوانیم وابستگی متقابل ایجاد کنیم این وضعیت برای ما امنیت پایدار می‌آورد. به این معنا زمانی که می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند باید برای دو هزار پرواز تصمیم بگیرند.
 
به گفته مه‌آبادی تا پیش از این تنها برای ۴۰۰  پرواز تصمیم می‌گرفتند و این رقم درحال حاضر به افزایش خوبی رسیده است.
 
وی دراین خصوص توضیح داد: دوهزار پرواز ترکیبی از ملیت‌ها، کشورها و شرکت‌های مختلف است و در این صورت زمان محدود کردن ایران باید بیایند برای آن چندین شرکت تصمیم بگیرند.
 
به گفته مه‌آبادی منزوی کردن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت‌تر شده است.
 
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ادامه داد: یکی از کارهایی که دولت از ما می‌خواهد افزایش هزینه دشمنان برای بازگشت به شرایط غیربرجام است و این سیاست در آسمان ایران با انجام قراردادها و موافقنامه‌های بین‌المللی درحال اجراست.
 
افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر است
 
مه‌آبادی تاکید کرد افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی آسمان ایران‌شهر است و گفت:شما تصور کنید اگر این آسمان تیره بود و کسی نمی‌توانست از روی آن عبور کند، مثل زمان جنگ، مثل شرایط امروز اوکراین و عراق چه می‌شد... در حالی که ایران اینگونه نیست.
 
وی توضیح داد با هدف استفاده از آسمان کشور و تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و پوشش دادن ترافیک‌های فرامنطقه‌ای طرحی را تحت عنوان مدیریت آسمان ایران‌شهر تعریف کرده‌ایم که بر اساس این طرح نقشه‌هایی که نشان می‌دهد آسمان ایران تا افق۱۴۰۴ چگونه باشد را تقسیم و در سه فاز تعریف کرده‌ایم.
 
مه آبادی اعلام کرد در فاز صفر یک راه اضافه کرده‌ایم و گفت: ۶۰درصد ترافیک آسمان ما از منطقه خلیج فارس به سمت اروپا می‌رود و برمی‌گردد که یکی از مهمترین مسیرهاست. در فاز صفر سعی کرده‌ایم به دلیل هجومی که برای عبور از آسمان ایران به ما آورده‌اند ایمنی را بالا ببریم و برای همین یک مسیر اضافه کرده‌ایم که رفت و برگشتی باشد اما این کافی نبود.
 
ایجاد بیش از ۷هزار کیلومتر راه هوایی در فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران‌شهر
 
وی توضیح داد در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه ما موظف شده‌ایم که ناوبری ماهواره‌ای را ایجاد کنیم و گفت: فاز اول آسمان ایران‌شهر معطوف به ایجاد ۷هزار و صد کیلومتر راه هوایی است که اجرایی شده است و بر همین اساس در منطقه پرترافیک ۶۰درصدی خلیج فارس تا اروپا و برعکس یک راه دیگر ایجاد کردیم اما فاصله بین این سه راه را هم افزایش دادیم که استاندارهای ایمنی را بتوانیم ایجاد کنیم تا بر اساس آن بتوانیم از ناوبری ماهواره‌ای بهره‌برداری کنیم.
 
مه‌آبادی گفت: اتفاقی که افتاد این است که برای اولین بار در کشورمان مسیری را برطبق استاندارها ایجاد کرده‌ایم که آنقدر مهم بود که سازمان ایکائو از ایران تقدیر کرد، ما کیفیت را برای اینکه پروازهای فعلی را نگه داریم بالا بردیم و به فکر جذب پروازهای جدید هستیم.
 
مه‌آبادی ادامه داد: آسمان ما برای اینکه بتواند نقطه تعادل منطقه‌ای باشد باید آسمان رقابتی شود. درحال حاضر عراق یکی از رقبای اصلی ما است. همینطور کشورهای سی‌ای‌اس(کشورهای آسیای جنوب شرقی) در برخی مسیرها رقیب ما هستند. بر همین اساس در فاز دوم می‌خواهیم آسمان‌مان را رقابتی کنیم و برای رسیدن به این مهم باید تا جایی که می‌توانیم راه‌ها را مستقیم کنیم.
 
وی توضیح داد که درحال حاضر در آسمان‌مان پیچش داریم و هواپیماها باید نقاط ممنوعه را بروند تا از روی این پیچش‌ها عبور نکنند، بنابراین نخست باید پیچش‌ها را از بین ببریم، راه‌ها را یک طرفه کنیم که ایمنی انجام شود و جدایی‌ها را اضافه کنیم تا بتوانیم ناوبری ماهوارهای ایجاد کنیم.
 
مه‌آبادی گفت در فاز دوم به دنبال این هستیم که تعدادی مسیرهای جدید موازی ایجاد کنیم و افزود: برای این کار هزینه نمی‌کنیم، ایجاد مسیرهای جدید به صورت نرم‌افزاری است و باید همکارانمان را دربخش نظامی مجاب کنیم تا برای بهره‌بردای از آسمان ایران گام‌های بزرگتری برداشته شود.                                                                                             
 
مه‌آبادی با اعلام اینکه تاکنون ۵ مسیر داخلی را که خط شکسته داشت، کوتاه کرده‌ایم، گفت: این اصلاحیه منجر به صرفه‌جویی سوخت شده است، ما حساب کرده‌ایم اگر ۱۰ هواپیما در این مسیرها برود سالیانه ۳۵ میلیارد تومان صرفه جویی سوخت رخ می‌دهد این رقم منجر به خرید تعداد زیادی هواپیماخواهد شد. مهم‌تر از صرفه جویی سوخت، کوتاه کردن مسیر منجر به اضافه شدن به عمر موتور هواپیما می‌شود و بهره وری ناوگان را بالا می برد و می‌توانیم بدون هزینه ارزش اضافه کنیم.
 
به گفته مه‌آبادی درحال حاضر بهره وری ناوگان بدون خرید هواپیما چیزی حدود ۲۷ درصد رشد داشته است که نتیجه همین تصمیمات است.
 
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ما توانستیم با آزادسازی قیمت‌ها بسیاری از مشکلات را حل کنیم، شرکت های هواپیمایی با واقعی شدن نرخ پروازها توانستند قطعات بخرند و هواپیما روی زمین نماندو مفهوم اقتصاد مقاومتی هم یعنی بدون هزینه ارزش ایجاد کنیم و اتفاقا در اسمان ایران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی را ایجاد کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در فاز دوم باید راه چهارم را در همان مسیر اضافه کنیم و درعین حال باید دو سه مسیر موازی با مسیرهای کشورها سی‌ای‌اس آزاد کنیم که بتوانیم پروازهای آنها را بگیریم. مجموعه اینها در فاز دوم و ماقبل فاز آخر می‌تواند این اطمینان را به مابدهد که ما بتوانیم پروازهایی که در آسمان داریم را از دست ندهیم.
 
مه‌آبادی درعین حال هشدار داد در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران از نظر بعد مسیر بیشتر تمایل به استفاده از آسمان عراق دارند و در صورت امن شدن عراق، پروازهای عبوری از مسیر آسمان ایران به سمت عراق گرایش خواهند یافت و در این‌صورت بازگرداندن آنها به مسیر ایران بسیار سخت خواهد بود. باید تلاش کنیم فعالیت‌های خود را در حوزه ناوبری هوایی افزایش دهیم زیرا درصورت مهاجرت پروازها، بازگشت آنها سخت است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *