بالون‌های ناسا در قطب جنوب روی پرتوهای کیهانی و نوترینوها مطالعه می‌کنند

21:30 - 14 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۶۲۸
ناسا قصد دارد بالون‌هایی را به ارتفاعات بالای استراتوسفر قطب جنوب بفرستد تا با مطالعه روی پرتوهای کیهانی و نوترینوها، رموزی از فضای بین ستاره‌ها را فاش کند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به نقل از Engadget نوشت: قطب جنوب یک جای ایده‌آل برای فرستادن بالون‌های تحقیقاتی به ارتفاعات بالا، آن هم در این فصل از سال است. در این موقع از سال، نه تنها نور خورشید بی‌وقفه می‌تابد و انرژی مورد نیاز سیستم‌های خورشیدی را تامین می‌کند، بلکه الگوهای وزش باد به نحوی است که بالون‌های تحقیقاتی ناسا به راحتی می‌توانند مدت طولانی در ارتفاعات قرار بگیرند.

هم‌اکنون ناسا، از این وضعیت استفاده کرده است و قصد دارد سه ماموریت تحقیقاتی علمی در این منطقه عملیاتی کند تا از برخی رموز فضایی پرده‌برداری کند.

نخستین ماموریت «باکاس» (BACCUS مخفف بور و کربن اشعه‌های کیهانی در لایه‌های بالای استراتوسفر) متعلق به دانشگاه مریلند است که با بررسی ذرات اشعه‌‌‌های کیهانی، درباره مواد شیمیایی و تراکم ذرات در فضاهای بین ستاره‌ای مطالعه کنند.

دو ماموریت دیگر بسیار جاه‌طلبانه است. یکی از آنها متعلق به دانشگاه هاوایی خواهد بود که «آنیتا» (ANITA مخفف آنتن تکانشی فراگذر قطب جنوب) نام دارد و قرار است با مطالعه روی نوترینوها، درک بهتری از وکنش‌های درون‌ هسته‌ای ستارگان به دست بیاورد.

نوترینو یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی است و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود. نوترینو به معنی «کوچک خنثی»، معمولا با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند. از نظر الکتریکی خنثی است و قادر است از درون مواد تقریبا بدون هیچ برهمکنشی عبور کند. نوترینوها دارای جرم بسیار کوچک، اما غیر صفر هستند.

ماموریت سوم مربوط به دانشگاه آریزوناست که STO-II (مخفف رصدخانه تراهرتز استراتوسفر) نام دارد. این ماموریت به مطابعه چرخه زندگی مواد بین ستاره‌ای می‌پردازد.

با وجود تفاوت در این ماموریت‌ها، برنامه ارسال این بالون‌ها به ارتفاعات یکسان خواهد بود. این بالون‌ها در ارتفاع 38/7 کیلومتری قطب جنوب برای 20 روز پرواز خواهند کرد.

اگر دوست دارید که این‌ بالون‌ها را ردیابی و حرکات آنها را پیگیری‌کنید، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *