روایت رئیس سابق کمیته هسته ای از بازگشت به دوران "پیش از برجام"

7:22 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۷۹۴
دسته بندی: سیاست
ابراهیم کارخانه ای گفت: حداقل بین 3 تا 4 سال زمان لازم است که رآکتور آب سنگین اراک به وضعیت قبل از برجام برگردد.
حداقل بین 3 تا 4 سال زمان لازم است که رآکتور اراک به وضعیت قبل از برجام برگردد/لزومی نداشت که بپذیریم قلب رآکتور را با بتن پر کنیم
ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به وضعیت قبل از برجام در صنعت هسته ای، اظهار کرد: در موضوع غنی سازی، امکان اینکه بتوانیم ظرف مدت دو سال به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو برسیم، با یک کار جهادی و هماهنگ و بکارگیری نیروهای کارآمد وجود دارد

وی با بیان اینکه در فردو هم امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود دارد عنوان کرد: در مصوبه 21 تیرماه مجلس نهم اشاره شد که اگر طرف مقابل عدم پایبندی خود را به برجام نشان دهد، دولت موظف است اقدامات لازم را برای دسترسی به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو انجام دهد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم با بیان اینکه حداقل بین 3 تا 4 سال زمان لازم است که رآکتور آب سنگین اراک به وضعیت قبل از برجام برگردد تصریح کرد: اگر منافذ و کانال های رآکتور آب سنگین اراک با بتن پر نمی شد، با وجود مشکلات فراوان پیش رو امکان بکارگیری دوباره آن باز هم وجود داشت ولی متاسفانه بی اعتمادی محض آمریکا به ایران موجب شد که آنها بخ بیرون آوردن محفظه قلب رآکتور و حتی تغییر سوخت آن اکتفا نکنند و ما را به پر کردن قلب رآکتور با بتن مجبورکنند.

کارخانه ای در همین رابطه گفت: وقتی که سوخت یک رآکتور تغییر کرده و دیگر آن سوخت نمی تواند پلوتونیوم تسلیحاتی و نظامی تولید کند و محفظه قلب آن بیرون آورده می شود، لزومی نداشت که ما بپذیریم قلب رآکتور را با بتن پر کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعاملات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، به سبب آشنایی کامل آنها با نحوه فعالیتهای هسته ای ایران، در صورت آغاز پروسه دستیابی به وضعیت قبل از برجام، قطعا شرایط کار نسبت به گذشته تغییر خواهد داشت.



شهروند همدانی
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
باید گفت ما در مدت کوتاهی می توانیم به حالت گذشته برگردیم.
امیرمهدی
|
-
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
از اول گفتیم که امریکا شیطان بزرگ است و نباید به شیطان اطمینان می کردیم. البته یک عده می گفتند که امریکا خوب است بیایید با آنها گفتگو کنیم. آخر معلوم شد که امریکا قابل اطمینان نیست و دشمن بزرگ ما است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *