وقتی قاچاقچی به خاک هم رحم نمی کند

13:03 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۰۵۹
قاچاق خاک از کشور تنها نوعی از قاچاق است که آینده نسلی از یک ملت را به نابودی می کشاند چراکه امنیت غذایی یک کشور در گرو کشاورزی و کشاورزی بدون خاک غیرممکن است.
به نقل از شهرفردا، هر کالا چه به کشور قاچاق شود و چه از کشور به صورت قاچاق خارج شود، اثرات خاص خود را بر اقتصاد و اجتماع و حتی فرهنگ دارد و هرچه قدر این اثرات بزرگ باشد هم می توان با اتخاذ سیاست هایی از اثرات سوء ناشی از آن جلوگیری کرد.

اما شاید قاچاق خاک از کشور تنها نوعی از قاچاق باشد که آینده نسلی از یک ملت را به نابودی بکشاند. چرا که امنیت غذایی یک کشور در گرو کشاورزی و کشاورزی بدون خاک غیر ممکن است.

اگرچه بحث قاچاق خاک هرازچندگاهی در کشور داغ می شود و پس از آن دوباره در گیر و دار مشکلات و اخبار سیاسی و اقتصادی گم می شود اما شاید اگر بسیاری با اهمیت این موضوع آشنا شوند، مبارزه با آن را همسان با قاچاق مواد مخدر و حتی جدی تر از آن بدانند.

اما چرا قاچاق خاک اهمیت دارد؟ شاید بسیاری ندانند که هر آنچه ما ان را تحت عنوان خاک نام می بریم و می شناسیم استعداد حاصل خیزی و قابلیت کشاورزی ندارد و مهمتر اینکه تولید دو سانتی متر خاک حاصلخیز، 600 سال زمان می برد و فاجعه بار اینکه آنچه امروز طعمه قاچاقچیان می شود همین خاک حاصل خیز کشور است.

از سوی دیگر از وسعت 165 میلیون هکتاری کشور، 89 میلیون هکتار فاقد خاک است و تنها ایران تنها 76 میلیون هکتار خاک دارد که از این میزان هم فقط 18 و نیم میلیون هکتار برای کشت مورد استفاده قرار می گیرد. از این میزان هم فقط 8 میلیون هکتار اراضی آبی است که فقط 1 و 2 دهم از این میزان بدون محدویت است یعنی خاک آن کاملا مناسب برای کشت است و 6.8 میلیون هکتار باقیمانده دارای محدودیت هایی مانند شوری و سنگ ریزه هستند.

همه اینها را وقتی با از بین رفتن خاک کشور به وسیله پدیده فرسایش که با از بین رفتن پوشش گیاهی روز به روز شدت می گیرد کنار هم بگذاریم متوجه جنایت بزرگ قاچاقچیان خاک از کشور می شویم.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار خاک ایران

حالا سئوال اینجاست چه بازار پرسودی برای خاک ایران وجود دارد و مقصد محموله های قاچاق خاک کجا است و برای چه صادر می شود؟

شهرفردا نوشت: براساس اخباری که هراز چندگاهی توسط برخی مسئولان اعلام می شود، کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد خاک قاچاق شده از کشور است و دلیل ان نیز محروم بودن این کشورها از همین خاک حاصل خیز است.

روش قاچاق نیز بسیار ساده است، از مبادی غیرقانونی و البته در قالب صادرات گل و گیاه به کشورهای حاشیه خلیج فارس.

احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس که زمانی معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست نیز بوده است در مورد قاچاق خاک می گوید یکی از مهم ترین آسیب ها در حوزه قاچاق خاک است، در این زمینه گزارش های بسیاری به ویژه از قاچاق خاک در استانهای جنوبی هم ارائه شده است.

به گفته وی متاسفانه خاک حاصلخیز در پوشش صادرات سیمان و غیره قاچاق می شود و در کشورهای دیگر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

برطبق آمارهای گمرک در سال 1390، 75 هزارتن خاک به ارزش 7 و نیم میلیون دلار در سال 1391، 140 هزارتن خاک به ارزش 23 میلیون دلار به عنوان صادرات غیرنفتی صادر شده است.

قانون در مورد قاچاق خاک چه می گوید

اگر صادرات خاک صنعتی منع قانونی ندارد، قانون برنامه چهارم به صراحت به بحث ممنوعیت فروش خاک کشاورزی اشاره کرده است و براساس قوانین موجود، صادارت خاک صنعتی هم تنها با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است.

کیخا در زمینه مبارزه با قاچاق خاک نیز می گوید: براساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی است و هر فعالیت اقتصادی و غیر آن با آلودگی محیط زیست با تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

بنابراین قاچاق و تخریب هم چون تخریب منابع غیرقابل جبران را شامل می شود باید مورد توجه قرار گرفته و ممنوع اعلام شود و در واقع با استناد به این اصل می توان با مخاطبان برخورد کرد.

کیخا با اشاره به وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست درباره صیانت و مقابله با قاچاق خاک تاکید می کند که این سازمان در چارچوب ماموریت قانونی خود باید سازمانی مطالبه‌گر در حفاظت از منابع زیستی و طبیعی کشور باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: سازمان حفاظت محیط زیست باید مراقبت کند تا کسی اقدام تخریبی در قبال خاک انجام ندهد که برای این امر به همکاری دستگا‌هایی چون دستگاه قضا برای اعمال قانون و مقابله نیاز دارد.

وی تعیین تکلیف لایحه حفاظت از خاک را نیز با توجه به وجود مشکلات از این دست از ضروری می داند که این لایحه باید هر چه سریعتر ارائه و نهایی شود تا قانون جامع حفاظت از خاک مشکلات را برطرف و وظایف را شفاف کند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: قاچاق قاچاقچی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *