کمک بلاعوض 10 تا 20 میلیون تومانی به شرط اجرای نمای مصوب در بافت های فرسوده

18:20 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۰۶۹
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه بررسی اقدامات ستاد بازآفرینی منطقه 9 از کمک بلاعوض 10 تا 20 میلیون تومانی این سازمان به متقاضیان نوسازی به شرط اجرای نمای مصوب کمیته نما در بافت های فرسوده خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، عباداله فتح اللهی در جلسه ای که به منظور بررسی اقدامات ستاد بازآفرینی پایدار منطقه 9 برگزار شد، با اشاره به ضرورت تأمین زیرساخت ها و سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده، اظهار داشت: شهرداری تهران در مناطق مختلف اقدام به تأسیس مجموعه های ورزشی، مساجد، سرای محله و غیره کرده است و توانسته بخشی از این وظیفه را در سراسر شهر احصا کند. دولت نیز پس از تصویب سند ملی مکلف است تا همپای شهرداری، مسئولیت تأمین بخشی از سرانه های خدماتی همچون آب، برق، گاز، فاضلاب، بهداشت و غیره را بپذیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی جامع در خصوص روند شکل گیری، اهداف و وظایف ستاد ملی بازآفرینی، ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران و ستادهای بازآفرینی مناطق، خاطرنشان کرد: حضور شهرداران مناطق در ستادهای بازآفرینی منطقه ای، مسئولیت مشترک دولت و شهرداری را برای تأمین زیرساخت ها و سرانه های خدماتی به منظور رفاه حال ساکنان بافت های فرسوده برجسته تر خواهد کرد.

فتح اللهی با بیان این که شهرداری تهران تا به امروز قریب به 2400 میلیارد تومان در حوزه خدمات و زیرساخت در بافت های فرسوده پایتخت هزینه کرده است، گفت: در کل کشور هزینه ای که شهرداری ها بدین منظور پرداخت کرده اند یک پنجم مبلغ هزینه شده در شهر تهران است که این امر نشان از توجه شهردار محترم تهران به اهمیت موضوع دارد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران، حضور و همکاری شورایاران و نمایندگان مردم در قالب تشکل های مردمی را نیز مشوق شهرداری تهران برای تأمین خدمات و زیرساخت ها در سطح شهر دانست.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هدف از تشکیل ستادهای بازآفرینی منطقه ای را تکمیل حلقه مدیریت هماهنگ عنوان و تصریح کرد: مدیریت هماهنگ اتفاق نخواهد افتاد مگر این که تمامی نهادهای مسئول در نوسازی زیر یک سقف جمع شوند و کلیه امکانات، پتانسیل ها و برنامه ها را در راستای نوسازی بافت های فرسوده بسیج نمایند.

فتح اللهی با اشاره به تصویب بسته های جدید تشویقی نوسازی، یادآور شد: شهردار محترم تهران ایثارگرانه بسته های تشویقی نوسازی را تصویب کردند زیرا در سال جاری هیچ بودجه ای از سوی دولت برای ستاد بازآفرینی تخصیص داده نشد؛ به همین دلیل شهرداری تهران پذیرفت تا هزینه ای بابت کلیه اقدامات حفاری دستگاه های اجرایی در سطح شهر دریافت نکند و در قبال آن هزینه انشعابات در بافت های فرسوده رایگان شود که دستور العمل اجرایی آن نیز به مناطق ابلاغ شده و از طریق اتوماسیون اداری و به صورت سیستمی قابل اعمال است.

وی افزود: اگرچه همه دستگاه ها در اجرایی شدن بسته تشویقی مشارکت دارند اما بار مالی اصلی آن بر دوش شهرداری است و شهرداری توانسته است از این طریق میان دولت، مردم و ذی نفعان در بافت های فرسوده فرهنگ سازی شایسته ای انجام دهد که امیدوار هستیم تمامی دستگاه ها نیز در سال آتی بتوانند بودجه های ذی ربط خود را برای نوسازی بافت های فرسوده پیگیری نمایند.

فتح اللهی گفت: مجلس شورای اسلامی 400 میلیارد تومان بودجه برای نوسازی بافت های فرسوده تخصیص داده است و به دولت نیز ابلاغ شده ولی دولت تا این لحظه موفق به عملیاتی و اجرایی کردن آن نشده است، اما ریل گذاری های فنی، حقوقی و اجرایی لازم در این خصوص فراهم شده تا ساکنان بافت های فرسوده بتوانند از ثمرات و برکات این هماهنگی ها بهره مند شوند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران همچنین اظهار داشت: با این که شهرداری تهران هیچ وظیفه ای در پرداخت یارانه وام نوسازی ندارد اما برای ارتقاء کیفیت زندگی در بافت های فرسوده و خدمت گذاری به ساکنان این بافت ها که از مستحق ترین شهروندان تهران هستند، تصمیم گرفت تا معادل یارانه نوسازی دولت که 9 درصد است را با تصویب شورای اسلامی شهر تهران متقبل شود که متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده بتوانند وام نوسازی را با کارمزد 4 درصد یعنی معادل نرخ وام های قرض الحسنه دریافت کنند.

فتح اللهی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بحث هویت معماری اسلامی ایرانی، از اعطای 10 تا 20 میلیون تومان هزینه نما به صورت بلاعوض در بافت های فرسوده خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که نمای شهر بخشی از حق عمومی محسوب می شود، سازمان نوسازی شهر تهران به متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده به شرط اجرای نمای تصویب شده از سوی کمیته نما 10 تا 20 میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا خواهد کرد، بدیهی است این هزینه شامل نماهای اجرا شده در گذشته و یا نماهای مصوب نخواهد شد و تنها به نماهای اجرا شده مصوب تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *