پول درمان کارگران جای دیگری هزینه شده است

14:13 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۱۸۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: محاسبات ما بر این نکته اشاره دارد که در دو دهه گذشته سهم بیمه درمان کارگران در جای خود هزینه نشده است.
به گزارش گروه جامعه ،ایرج حریرچی با اشاره به سئوال نماینده مردم کرمانشاه از وزیر رفاه، افزود: زمانی که دوستان از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت سئوال دارند، قاعدتا سئوال از مسئولان وزارت بهداشت باید پرسیده شود تا فرصت پاسخگویی مناسب هم فراهم باشد.
 
وی ادامه داد: پرسش اصلی ما این است منابعی که از کارگران اخذ می شود و طبق قانون ۹ بیست و هفتم پول هایی که از کارگران و کارفرمایان اخذ شده باید صرف بهداشت و درمان کارگران شود، علاوه بر این مهم هر منابع دیگری که در تامین اجتماعی و شرکت های سرمایه گذاری قرار دارد نیز باید به همین نسبت در حوزه سلامت هزینه شود در سالهای گذشته و در حال حاضر کجا هزینه شده است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: یک سئوال کوتاه مطرح می کنیم و آن این است پولی که از کارگر گرفته می شود آیا برای سلامت آنها هزینه می شود یا خیر، همچنین درخواست داریم که افرادی که خود در این مسند در سال های گذشته بودند و همچنین سازمان های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.
 
حریرچی یادآور شد: محاسبات ما بر این نکته اشاره دارد که در دو دهه گذشته سهم بیمه درمان کارگران در جای خود هزینه نشده است و همچنین از سال ۹۲ تا ۹۵ از ۹ بیست و هفتم، ۱۱ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در غیر بهداشت و درمان هزینه شده است، به گونه ای که ۲ هزار و ۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۲، ۲ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان در سال ۹۳، ۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان در سال ۹۴ و پیش بینی می شود که حدود ۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ در درمان کارگران هزینه نشده است حال درخواست ما این است که این موضوع شفاف سازی شود.
 
وی با رد صحبت های مطرح شده در خصوص عدم اجرای احکام برنامه پنجم تاکید کرد؛ وزارت بهداشت متعهدترین وزارتخانه در پایبندی به قانون برنامه در طول دوران برنامه های توسعه است و برنامه پزشک خانواده که در برنامه پنجم به آن اشاره شده از سوی این وزارتخانه تثبیت شد و این طرح به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و حاشیه شهرها توسعه پیدا کرد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع تعرفه ها نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید با شفافیت توضیحاتی ارائه داد؛ به عنوان مثال در ۶ ماهه اول سال ۹۳ رشد تعرفه K صفر درصد بوده است. در ۶ ماهه دوم نیز افزایش، ۹۸ درصد بوده است، و در سال ۹۴ این رشد صفر درصد و در سال ۹۵ نیز رشد تعرفه ها برابر با ۵ درصد بوده است. حال چرا عده ای آدرس اشتباه می دهند و اذهان را به طرف مطالب غیر صحیح سوق می دهند؟
 
حریرچی درباره هزینه تعرفه تخت روز، تاکید کرد: در صحبتهای آقای دکتر مصری اشاره شده هتلینگ ۵۷۰ درصد رشد داشته است درحالی که تعرفه تخت روز اتاق سه تخته به عنوان شاخص هتلینگ در سال ۹۲ معادل ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان، در سال ۹۳ معادل ۹۰ هزار تومان، در سال ۹۴ معادل ۱۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان و در سال ۹۵ معادل ۱۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است که در همان سال ۹۴ سازمان های بیمه گر صورت جلسه امضا کردند که هزینه تمام شده ۲۰۶ هزار تومان است یعنی هنوز به رقم قیمت تمام شده خدمات نرسیده ایم.
 
وی افزود: تبدیل ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۳۳ هزار تومان طی این چند سال با توجه به تورم موجود و برای نزدیک شدن به قیمت تمام شده واقعی خدمات بوده است حال بر چه اساسی ادعا می شود ۵۷۰ درصد رشد داشته است؟ من معتقدم هر کسی که در حوزه سلامت اظهارنظر می کند، سلامت همه افراد و کارگران باید اولویت اول وی باشد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با یادآوری برخی اظهارات نسبت به اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه های تابعه سپرده دارند، گفت: این وزارتخانه و دانشگاه های تابعه آن یک ریال سپرده ندارند که این مهم از سوی وزیر بهداشت بخشنامه شده است و دستگاههای قانونی مربوطه هم نظارت دقیق دارند اکنون نیز حساب ها نیز شفاف بوده و قابل رسیدگی است.

حریرچی در پایان بر رعایت اخلاق و انصاف در بیان مواضع تاکید کرد و گفت نمیشود خود را حامی کارگر و جامعه کارگری معرفی کرد ولی از بدیهی ترین حقوق کارگر که استفاده کامل از سهم بیمه درمان در دریافت خدمات است دفاع نکرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *