رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعرفه واردات پنبه باید ساماندهی شود

15:37 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۲۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی ایران با اشاره به اینکه سالانه 180 هزار تن پنبه در کشور نیاز است، گفت: پنبه از نیازهای اساسی صنعت نساجی کشور است.
تعرفه واردات پنبه باید ساماندهی شود
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد مروج حسینی اظهار کرد: تولید پنبه در کشور 30 هزار تن است و بقیه نیاز از طریق واردات تامین می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه عمده پنبه ایران از ازبکستان وارد می شود، اظهار کرد: این کشور سیستم بانکی برای گشایش اعتبار ندارد و بنابراین واردکنندگان ایرانی از ارز مبادله ای نمی توانند استفاده کنند و به ناچار باید از ارز آزاد استفاده کنند که عاملی برای گرانی مواد اولیه صنعت نساجی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی ایران با بیان اینکه تعرفه 10 درصدی واردات پنبه از دیگر عوامل گران تر شدن مواد اولیه این صنعت است، گفت: هزینه تولید در کشور بسیار بالا و تولیدکنندگان توان رقابت با کالای قاچاق را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه قاچاق بر پیکره اقتصاد و تولید کشور اثر گذاشته و تولید داخلی را تضعیف کرده است، افزود: با توجه به قیمت پایین کالای قاچاق استقبال بیشتری از این کالاها می شود.

مروج حسینی اظهار داشت: واحدهای نساجی برای ادامه حیات خود به دنبال روش های مختلفی همچون کاهش میزان تولید، تعدیل نیرو، کم کردن ساعات و شیفت کاری و غیره هستند.

وی همچنین با بیان اینکه انبارهای واحدهای نساجی پر از کالاست، اظهار داشت: بخش عمده ای از پارچه از طریق مناطق آزاد و قاچاق وارد کشور می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی ایران گفت: در چند ماه اخیر مبارزه با قاچاق در کشور شدت گرفته و امید می رود این روند بصورت جدی در جامعه تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، افزود: هم اکنون صنایع نساجی کشور با 30 درصد ظرفیت به دلیل رکود، ناتوانی مردم برای خرید محصولات و غیره در حال فعالیت هستند.

مروج حسینی در ادامه توزیع کارت های 100 میلیون ریالی برای خرید کالاهای اساسی از سوی دولت را راهکاری بسیار خوب بیان کرد و افزود: این کارت ها به دلیل همکاری نکردن بانک مرکزی و بانک های زیرمجموعه هیچ گونه کارایی در تحرک بازار نداشته و سایه رکود همچنان بر فضای کشور حاکم است.

وی تصریح کرد: نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع جهانی است که به‌دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده مورد توجه بیشتر کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی ایران گفت: این صنعت علاوه‌ بر ایجاد ارزش ‌افزوده بالا، توان رقابتی فراوانی برای محصولات تولیدی در عرصه‌های جهانی ایجاد کرده است.

وی افزود: قدرت اشتغالزایی بالا، ارزآوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش‌افزوده بالا از جمله مزایای متنوع صنعت نساجی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *