اینجا معلولیت شرط استخدام است/ تولید محصولات غذایی با دستان پرتوان معلولان

8:00 - 16 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۳۰۴
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
با هر نوع معلولیت می توان در این کارخانه مشغول به کار شد، اصلا شرط اصلی استخدام در اینجا معلولیت است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، معلولیت خواهر، انگیزه ای می شود تا برادر در پی راه اندازی محیطی امن برای کار کردن افرادی همانند خواهرش باشد.

او که همیشه دشواری های زندگی خواهرش را به خوبی لمس کرده، تصمیم می گیرد به همراه خواهر معلول خود کارخانه ای را راه اندازی کند. کارخانه ای که اکنون نه تنها یک کارخانه بلکه خانه ای برای افرادی است که شاید توان کار کردنشان از سایرین کمتر باشد اما انگیزه شان بسیار بیشتر از کسانی است که هر روز صبح در محیط کار حاضر می شوند.

یکی با عصا، دیگری با ویلچر و آن یکی با سمعکی که از شب قبل آن را شارژ کرده است هر روز صبح خود را به کارخانه می رساند.

هر کدام بر اساس توانمندی که دارند، گوشه ای از کار را می گیرند تا در نهایت مواد غذایی که قرار است تهیه و بسته بندی شوند به دست مشتری برسند.

در این کارخانه، انواع و اقسام افراد با معلولیت های مختلف را می توان مشاهده کرد. یکی از کارگران ناشنوا است و دیگری نابینا، یکی به صورت مادرزاد فلج به دنیا آمده و آن یکی پس از یک تصادف رانندگی، دستهایش را از دست داده است.

در این کارخانه شرط استخدام معلولیت است البته مدیران کارخانه استثنایی نیز برای برخی از زنان قائل شده اند و به تازگی پذیرش خانم های سرپرست خانواری که از سوی سازمان بهزیستی معرفی می شوند را نیز آغاز کرده اند.

در حال حاضر در این کارخانه 25 نفر به صورت مستقیم و 135 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند و از این تعداد، 75 درصد افراد را معلولان تشکیل می دهند.

برای بررسی وضعیت این کارخانه که فعالیت خود را از شهرستان الیگودرز استان لرستان آغاز کرده است گفت و گویی با علی هوشیار، مدیرعامل این کارخانه داشته ایم.

وی در رابطه با دلیل اصلی احداث کارخانه ویژه معلولان به خبرنگار گروه جامعه می گوید: سال 93 من به همراه خواهر معلولم اقدام به راه اندازی یک کارخانه در شهرستان الیگودرز کردیم. آن زمان اصلی ترین انگیزه من، راه اندازی مکانی برای اشتغال افراد معلول بود.

وی می افزاید: خواهر من به صورت مادرزاد با معلولیت جسمی و حرکتی متولد شده و همیشه دوست داشت که برای خود شغلی مستقل داشته باشد. خوشبختانه او با مشکل مالی مواجه نبود اما برای پاسخ به دغدغه همیشگی او، تصمیم گرفتیم کارخانه ای را به صورت خانوادگی بنا کنیم.

این کارآفرین با اشاره به چگونگی جذب نیرو در این کارخانه تولید محصولات غذایی می گوید: پس از راه اندازی کارخانه برای جذب نیرو به اداره کل بهزیستی شهرستان الیگودرز مراجعه کرده و درخواست کردم نیروهای معلول در پی کار را به ما معرفی کنند. آن زمان اطلاع نداشتم که در صورت جذب نیروی معلول، کارفرما می تواند از برخی مزایا بهره مند شوند و تنها دلیلم کمک به افراد معلول در پی شغل بود.

هوشیار می افزاید: همان زمان تعدادی از افراد معلول به مجموعه ما معرفی شد و پس از آن نسبت به جذب برخی از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور نیز اقدام کردیم. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از نیروهای ما را افراد معلول تشکیل می دهند و عده ای نیز که معلولیت ندارند، پست های بسیار تخصصی را در اختیار داشته و در این پست ها نیروی متخصص معلول به ما معرفی نشده بود.

وی با تاکید بر بیمه بودن تمام کارگران حاضر در این کارخانه می گوید: بر اساس قانون، صاحبان مشاغلی که اقدام به جذب نیروی معلول می کنند از برخی کمک های سازمان بهزیستی بهره مند می شوند. یکی از این کمک ها پرداخت بخشی از هزینه بیمه کارگران است. با وجود اینکه سازمان بهزیستی در پرداخت سهم خود به صورت منظم عمل نمی کند اما ما هر ماه تمام مبالغ مربوط به بیمه کارگرانمان را پرداخت می کنیم و اجازه نمی دهیم آنها حتی یک روز بیمه نباشند.

این کارآفرین از همکاری با بنیاد برکت خبر می دهد و می گوید: چندی پیش از سوی بنیاد برکت به ما پیشنهاد همکاری و توسعه فعالیت ها ارائه شد. پس از بررسی هایی که انجام دادیم در نهایت تصمیم گرفتیم با این بنیاد وارد مذاکره شده و اکنون به عنوان شریک با این بنیاد مشغول به کار هستیم.

هوشیار می افزاید: نمایندگان بنیاد برکت برای توسعه اشتغال در شهرستان الیگودرز و جلوگیری از کوچ جوانان این منطقه به سایر شهرها، مذاکره با 2 کارخانه فعال در این شهرستان را در دستور کار داشتند. در نهایت نیز کارخانه ما به عنوان شریک این بنیاد معرفی شد و اکنون با این بنیاد همکاری داریم.

وی می افزاید: از تاریخ 27 اسفند ماه سال 94 همکاری با بنیاد برکت را آغاز کردیم و اکنون این بنیاد شرکت کارخانه ما به شمار می آید.

این کار آفرین با اشاره به محصولات تولید شده در کارخانه ویژه معلولان می گوید: در حال حاضر 25 محصول در کارخانه ما تولید می شود. از سبزهای سرخ شده گرفته تا برخی از سالادها و غذاهای آماده از جمله محصولاتی هستند که در کارخانه ما تولید می شوند و به دنبال این هستیم که تولید سیب زمینی نیمه آماده و سیر داغ را نیز به محصولات کارخانه اضافه کنیم.



لیلا صفیاری
|
-
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
من معلول حرکتی هستم وخیلی للاقه دارم در کارخانه شما مشغول به کارشوم
محمد گوهری صدقیانی
|
France
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
0
0
سلام وقت بخیر
من پسر 22 ساله دارم که نابینا است دارای دیپلم انسانی می‌باشد لطفاً درصورت امکان برای کار موافقت فرمایید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *