آخرین آمار معلولین تحت پوشش بهزیستی کشور/افزایش آسیبهای اجتماعی در فارغ التحصیلان بیکار

11:52 - 16 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۵۱۴
عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر از آخرین آمار معلولین تحت پوشش بهزیستی کشور خبر داد.
آخرین آمار معلولین تحت پوشش بهزیستی کشور/افزایش آسیبهای اجتماعی در فارغ التحصیلان بیکاربه گزارش گروه جامعه ،الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا ضمن گرامیداشت روز دانشجو یکی از مهمترین مشکلات امروز جامعه را مسئله دانش آموختگان فاقد مهارت دانست و اظهارداشت: بخشی از بیکاری قابل توجه جامعه مرتبط با این گروه بوده که لازم است آموزش عالی با برنامه ریزی صحیح آموزشی پذیرش دانشجو را متناسب با بازارکار و نیاز جامعه کند.
 
وی  در تذکر به برنامه ریزان،سیاستگذاران درمجلس و دولت تاکید کرد: دانش آموخته بیکاری نتیجه دیگری جز آسیب اجتماعی و افزایش آمار بیکاری نخواهد داشت و براین اساس لزوم توجه به این مسئله امری ضروری است.
 
رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بررسی های صورت گرفته بیانگر افزایش آسیبهای اجتماعی در فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور بوده که این موضوع در رشته های فاقد مهارت، اشباع  و مغایر با نیاز جامعه ازکمیت بیشتری برخوردار است.
 
راستگو در ادامه با اشاره به روز معلول آخرین آمارها از جمعیت معلولین تحت پوشش بهزیستی را یک میلیون و دویست و نود و دو هزار نفر ذکر کرد و گفت: عدم اجرای قانون جامع معلولین مشکلات فراوانی را برای این افراد به دنبال داشته که لازم است تسریع در اجرای آن به اولویت نخست مسئولین تبدیل شود.
 
وی تعداد معلولین مرد تحت پوشش  بهزیستی کشور  را بیش از دو برابر زنان تحت پوشش در حدود 63 و شصت و هفت صدم درصد ذکر کرد و گفت: قطعا مستمری پرداختی بهزیستی که البته تمامی این افرد را نیز شامل نمی شود هیچگاه پاسخگوی زندگی آغشته به رنگ تورم و ناتوانی و مملو از هزینه های درمانی این افراد نخواهد بود و این درحالی است که معلولین هم نظیر دیگر افراد جامعه از استعدادهای بسیاری برخوردارند و فراهم نمودن عرصه و اجرایی نمودن حقوق به حق آنها  شرایط را برایشان تسهیل خواهد ساخت.
 
رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران در ادامه به  قانون 16 ماده‌اي حمايت از معلولان اشاره کرد و افزود: اگرچه این قانون مواد مختلفي در زمينه مناسب‌سازي فضاهاي شهري، اماكن عمومي، دسترسي به حمل و نقل مناسب براي عبور و مرور معلولین، تحصيلات رايگان تا مقطع آموزش عالي، معافيت يكي از اعضاي خانواده آنها از خدمت نظام وظيفه، اختصاص سه درصد از سهميه اشتغال دستگاه‌هاي دولتي به معلولان، ايجاد صندوق حمايت از اشتغال معلولان، حمايت از آنها در زمينه موارد درماني، تامين مسكن، مسائل رفاهي، فروش بليط نيم‌بهاي قطار و  هواپيما را شامل می شود اما متاسفانه با کمترین اجرا در این حوزه روبرو بوده ایم و این به دلیل عدم برخورداری این قانون از ضمانت اجرایی لازم است.
 
راستگو  با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه معلولین و کارآفرینی امروز جور بسیاری از کم کاری های دستگاههای مسئول را به دوش می کشند افزود:  تنها يکي از موسسات عضو ستاد توان افزايي و حمايت از فعاليت سازمانهاي مردم نهاد شهر تهران در عرصه کارآفريني معلولان جسمي حرکتي پايتخت تاکنون موفق به توانمند سازي اجتماعي بيش از 2000 معلول مناطق محروم جنوب و جنوبغرب تهران و شهرستانهاي اطراف شده است.

وی  با اشاره به اینکه این سمن در حوزه اشتغال و کار آفرینی حائز رتبه پنجم جهان شده است تصریح کرد: این درحالی است که مسئولین و 16 دستگاه مکلف در قانون جامع حمایت از معلولین تاکنون به وظایف خود عمل نکرده اند.
انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *