مسدود کردن بخشی از وام بانک ها به مشتریان، غیرقانونی است

13:09 - 28 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۷۰۴۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
بانک هایی که بخشی از وام پرداختی به مشتریان خود را مسدود می کنند، کارشان مغایر روح قانون عملیات بانکی و نیز دارای اشکال شرعی است. کارشناسان وکیل آنلاین در این مورد توضیح داده اند.
به گزارش ، پرسش مخاطب وکیل آنلاین درباره مسدود کردن بخشی از وام پرداختی به مشتریان از سوی بانک ها این است:

با سلام اینجانب بهمن ماه 94 وامی به مبلغ 30 میلیون تومان از بانک ... با بهره 16 درصد گرفتم. قبل از پرداخت وام حسابی به نام اینجانب افتتاح کرده و درخواست واریز مبلغ 12 میلیون تومان پول به این حساب کردند. پس از واریز این پول توسط اینجانب وام را به حساب دیگر من ریختند. سپس متوجه شدم که 12 میلیون اولیه را مسدود کرده اند. جهت رفع مسدودی مراجعه کردم، ولی امتناع کردند. در حقیقت 42 درصد مبلغ وام را مسدود کرده اند و قسط کل وام را میگیرند. ضمنا دونفر ضامن هم از من گرفته اند. لطفا راهنمایی کنید چگونه پول خود را آزادکنم. با تشکر.

پاسخ کارشناسان وکیل آنلاین:
برخي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با هدف جلوگيري‌ از خروج منابع، بالابردن نرخ سود مؤثر تسهيلات يا تأمين وثايق معتبر جهت پوشش ريسک اعتباري، در زمان اعطاي‌ تسهيلات، اقدام به بلوکه نمودن بخشي از تسهيلات اعطايي به مشتريان، در قالب انواع سپرده‌ها (اعم از قرض‌ الحسنه و سرمايه‌ گذاري) مي‌نمايند.
گفتنی است، همانگونه که پيش‌ تر نيز از سوي بانک مرکزی اعلام شده است، از آنجايي که تسهيلات اعطايي در قالب عقود اسلامي بايد در موضوع تسهيلات صرف شود، اين اقدام مغاير با روح قانون عمليات بانکي بدون ربا (بهره) بوده و ضمن وارد بودن اشکال شرعي به اين نحوه عمل، اقدام فوق موجب بالا رفتن نرخ مؤثر سود تسهيلات و مآلاً تخطي از نرخ‌هاي مقرر توسط شوراي پول و اعتبار مي‌شود. از اينرو مقتضي است؛ بانک‌ها و ساير مؤسسات اعتباري ضمن توقف اقدامات مزبور، در اسرع وقت نسبت به آزاد‌سازي و استرداد وجوه مزبور به تسهيلات‌ گيرندگان اقدام نمايند. در غیر اینصورت امکان طرح دعوا علیه بانک خاطی وجود خواهد داشت.


قربانی
|
-
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
سلام بنده از یک موسسه 125 میلیون وام گرفتم بانک 25میلیون تومان را بلوکه نمود من به بانک مرکزی شکایت بردم ولی بانک مرکزی طرف موسسه را گرفت و گفت بانک تخلفی نکرده حالا باید برم دیوان عدالت شکایت کنم یا دادگاه عمومی لطفا بفرمایید الان چکار میتونم بکنم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *