تشکر از نامزدهایی که رای نیاوردند و رفتار سال 88 را تکرار نکردند/درباره "حصر" اگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم جدیدی بگیرد، آنوقت نوبت قوه قضاییه است که به وظیفه ذاتی خود عمل کند

11:22 - 10 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۶۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یکصدوسیزدهمین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد.
سخنگوی قوه قضائیهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول  و سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و سیزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گراميداشت فرارسيدن ماه مبارك رمضان ابراز اميدواري كرد بتوانيم از اين ضيافت الهي بهره كافي داشته باشيم.

وي با اشاره به فرارسيدن سالگرد ارتحال امام خميني (ره) و روز قيام ١٥ خرداد علو درجات را براي امام خميني (ره) و شهدا آرزو كرد.

وي تصريح كرد: در روز يكشنبه هفته جاري فرصت نشد به سوالات پاسخ دهم و يكشنبه هفته آينده نيز تعطيل است؛ لذا براي اينكه فاصله  بين نشست‌ها به وجود نيايد، امروز نشست برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تایید صحت انتخابات از سوی وزارت کشور اعلا م داشت: لازم می‌بینم چند تقدیر و تشکر دراین زمینه داشته باشم.

سخنگوی دستگاه قضا با تقدیر فراوان از مردم عزیز و بزرگوار کشورمان افزود: حقیقتا مردم با شرکت و حضور حداکثری‌شان در پای صندوق‌های رأی به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند. مقام معظم رهبری در طول همه سالهای گذشته اصرارشان بر این بوده که هر کس که نظام و کشورش را دوست دارد پای صندوق رای حاضر شود و مردم حقیقتا با حضورشان بر عزت و اقتدار و امنیت کشور افزودند وبه خواسته رهبری پاسخ مثبت دادند.

معاون اول قوه قضائیه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات گفت: دست اندرکاران انتخابات هم ازماه‌های قبل تا بعد از انتخابات زحمات زیادی کشیدند.

نیروهای امنیتی، انتظامی وقضایی از جمله نهادهایی دیگری بودند که مورد تقدیر سخنگوی قوه قضائیه قرار گرفتند.

وی در این زمینه یادآور شد: نیروهای امنیتی ،انتظامی و قضایی با تلاش خودشان امنیت لازم رادر کشور ایجاد کردند تا یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالا در آرامش صددرصد انجام گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با قدردانی از زحمات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در برگزاری انتخابات افزود: آنها اشراف خوبی داشتند؛ نیروی انتظامی هم حضور خوبی داشت؛ قوه قضائیه نیز بسیار پرتلاش و فعال در این حوزه بودند و با همکاری این سه دستگاه امنیت کامل محقق شد. 

سخنگوی دستگاه قضا با تشکر از اقدامات صدا و سیما افزود: صدا و سیما با برنامه‌های متنوع، با اطلاع رسانی خوب  و صحیح و با سرویس دهی یکسان به همه نامزدها در این مشارکت مردم نقش بسیار موثری ایفا کرد.

تشکر از نامزدهایی که رای نیاوردند و رفتار سال 88 را تکرار نکردند
تقدیر از نامزدهایی که رای نیاوردند و هواداران آنها محور بعدی سخنان حجت الاسلام والمسلمین اژه ای بود.

وی با اشاره به این موضوع تصریح کرد:  گرچه یکی از کاندیداهایی که رای لازم را برای انتخاب شدن بعنوان رئیس جمهور نیاورد، رای بالایی داشت، اما پس از نظر شورای محترم نگهبان و تایید انتخابات، آن رفتاری که انتظار از ایشان و شایسته بود از خود نشان داد و تمکین کرد؛ برخلاف سال 88 که کسانی با زیرپا گذاشتن قانون حلاوت و شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کردند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: الحمدالله این بار نامزدهایی که رای نیاوردند با قانونمداری و التزام به قانون پذیرفتند و این حلاوت و شیرینی انتخابات باقی یماند و دشمن هم نتوانست سوء استفاده کند و زیانی نیز از این ناحیه وارد نشد.

وی در تشریح اقدامات قوه قضائیه در رابطه با انتخابات یاداور شد: قوه قضائیه نیز مثل سایر دستگاه‌های مرتبط در انتخابات اقدامات و فعالیتهای مضاعفی دارد؛ از جمله اینکه قبل از انتخابات در سالهای اخیر و امسال ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در تهران و همه استانها زیر نظردادستان کل کشور تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تأثیر مثبت تشکیل این ستاد در پیشگیری از جرائم وتخلفات انتخاباتی اظهار کرد: این ستاد بسیار در جلوگیری از جرم وتخلفات انتخاباتی موثر بوده است. اگر ستاد و تذکرات، هشدارها، تعلیم‌ها، آموزش‌دادن‌هان آن نبود، ما امروز با پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی رو به رو بودیم که بحمدالله این ستاد کار خود را به خوبی انجام داد و از خیلی از تخلفات و جرایم جلوگیری شد.

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: یکی از تکالیف مضاعف قوه قضائیه دربحث انتخابات، همکاری با نیروهای انتظامی وامنیتی بود که با همکاری دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی، بحمدالله ملاحظه کردید که آرامش کامل داشتیم و باهمه تلاشی که جریان‌های ضد انقلاب در داخل و خارج داشتند و توقعشان این بود که حداقل در گوشه ای از کشور بتوانند در خصوص انتخابات ناامنی ایجاد کنند، موفق نشدند.

معاون اول قوه قضائیه فعالیت دیگر  دستگاه قضا دربحث انتخابات را پاسخگویی به استعلامات دانست و تصریح  کرد: دادگستری یکی از مراجعی است که باید به استعلامات پاسخ دهد در این دوره که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم، قوه قضائیه به 198 هزار استعلام پاسخ داده است که از این تعداد 197 هزار و 157 مورد مربوط به نامزدهای شوراها و مابقی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس بوده است.

رسیدگی به پرونده‌های انتخاباتی
وی با بیان اینکه  یکی از کارهای مهم و سنگینی که قوه قضائیه در زمان و در سال انتخابات دارد، رسیدگی به پرونده متهمین است، گفت: هم قبل از انتخابات ممکن است اتفاقی بیفتد که درقوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل شود و هم حین انتخابات و هم بعد از آن که در هر سه مرحله پرونده‌هایی تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای یادآور شد: از ناظرین شورای نگهبان، از وزارت کشور، از خود شورای نگهبان، از بعضی از ستادها، از نیروی انتظامی، از وزارت اطلاعات، ازسازمان اطلاعات سپاه و از گزارش‌های مردمی پرونده‌هایی به قوه قضائیه می‌آید و در موردی که جرمی اتفاق افتاده باشد به آن رسیدگی می‌شود. اگر چنانچه تخلف باشد مربوط به شورای نگهبان و وزارت کشور است که به آن رسیدگی کنند؛ ولی اگر چنانچه جرمی اتفاق افتاده باشد، قوه قضائیه رسیدگی می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مواردی که تاکنون در رابطه با آن پرونده تشکیل شده است،‌ گفت: این پرونده‌ها چند دسته هستند: یک دسته مربوط به خود ستادهای نامزدها هستند که علیه آنها گزارشاتی رسیده و شکایت‌هایی آمده که درحال رسیدگی است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: هواداران نامزدها نیز که علیه آنها شکایت شده یا گزارشاتی از مراجع رسمی شده و پرونده تشکیل شده است، مورد بعدی است.

وی تصریح کرد: بعضی موارد نیز مربوط به خود نامزدها است که مطالبی را در زمان انتخابات و یا قبل از انتخابات بیان کردند که در این زمینه نیز احیانا شکایاتی شده و گزارش شده که پرونده تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در مورد بعضی از دست اندرکاران انتخابات مجریان و ناظرین نیز علیه آنها گزارش شده و شکایت شده  که درحال رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: همچین در رابطه بابعضی از مسئولین دولتی اعم از فرماندار، استاندار و رده‌های دیگر دولتی که ممکن است اینها دست اندرکار یا مجری انتخابات نبودند، گزارشاتی رسیده که طبعا رسیدگی می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اتهاماتی که مطرح است باید رسیدگی شود. مستندات اگر شاکی خصوصی دارد، باید جمع آوری شود و اگر گزارش است یا مدعی است، باید مستندات گزارش شود.

وی با اشاره به عناوین اتهامی پرونده‌های انتخاباتی تصریح کرد: یک دسته کسانی هستند که مخلّ نظم ، مخلّ امنیت بودند و اقداماتی علیه امنیت کشور داشتند که مدعی العموم وارد می‌شود و براساس گزارشاتی که به آنها رسیده ازمراجع رسمی یا حتی از ناحیه مردم به این موضوع ورود پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: کسانی که حق تبلیغات له یا علیه نداشتند، کسانی که تصرف غیر مجاز در امکانات دولتی داشتند، کسانی که به خرید رأی اقدام کردند، به اتهامات اینها هم رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: عناوین اتهامات در قانون برشمرده شده در حال حاضر اول از شاکی مستندات خواسته می‌شود و افرادی را به تدریج احضار کرده‌اند؛ افرادی هم متعاقبا بعد از گزارشهایی که رسیده احضار خواهند شد و درحال احضار هستند و از هر دستگاهی که باشند درحال رسیدگی و احضار افراد هستند. مسائل به آنها تفهیم می‌شود؛ اظهارا ت آنها شنیده می شود و اگر چنانچه ثابت شد، در هر جایگاه و هر مسئولیتی که باشند رسیدگی خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با آمار تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: مواردی روزهای اول گزارش شد که خیلی از آنها تخلف بوده است نه جرم؛ لذا به کسانی که این گزارشات را می فرستند تذکر داده شد که این موارد جرم نیست؛ پس برای قوه قضائیه نفرستید. مواردی هم که بعدا فرستاده شده در حال تفکیک است.  مواردی هم درحال اضافه شدن است. شورای نگهبان نیز پس از تایید صحت انتخابات اعلام کرد که مواردی هست که باید به قوه  قضائیه ارجاع شود. از آنجایی که هنوز مشخص نشده که کدام موارد جرم و کدام تخلف است، از بیان آمار معذور هستم تا تفکیک کامل صورت گیرد.

مجوز تعاونی‌های اعتباری مشکل‌دار را دولت صادر کرده
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت موسسه مالی کاسپین گفت: قوه قضاییه دو وظیفه دارد: یکی رسیدگی به تظلمات و یکی هم احیای حقوق عامه.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: درباره تعاونی های اعتباری و موسسات مالی و بانک‌ها چه خصوصی و چه دولتی ما مسائل گوناگونی را داریم که اولاً هیچ کدام مربوط به قوه قضاییه نیست و مربوط به دولت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر بخش های دولت است که باید بررسی کنند که چه کارهایی انجام دهند که مردم دچار مشکل نشوند.

وی افزود: در خصوص شرکت تعاونی های اعتباری یکی از وزارتخانه‌‌های دولت مجوزهایی صادر کرده که تعدادشان هم کم نیست. این تعاونی‌ها حق نداشتند خارج از حوزه و اساسنامه خود از مردم سپرده‌پذیری کنند و در این خصوص وزارتخانه مربوطه نظارت نکرده و بانک مرکزی هم به این علت که ما مجوز صادر نکرده‌ایم، نظارتی بر این اقدامات انجام نداده است.

معاون اول قوه‌ قضاییه گفت: در سایر جهات هم همین‌گونه است؛ یعنی قوه قضاییه ابتدائا مسئول نیست؛ اما اگر از یک مرجع گزارش برسد که دریک مؤسسه اعتباری فعل و انفعالاتی صورت می‌گیرد که ممکن است حقوق مردم ضایع شود، در اینصورت قوه قضاییه ممکن است از باب پیشگیری به موضوع ورود کند.

مثلاً فرض کنید مؤسسه میزان که البته ربطی هم به قوه قضاییه نداشته است و یا آرمان یا ثامن الحجج که قوه قضاییه به آنها ورود کرده است، هشدارهای لازم و مکرری را به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط داده و گفته است که کارهایی توسط برخی موسسات و تعاونی‌ها در حال انجام است که ممکن است در آینده برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: همجنین قوه قضائیه در این زمینه آسیب شناسی کرده و این آسیب‌ها را در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است. حتی درباره این موارد به خود افراد هم قبل از وقوع جرم و تخلف تذکرات داده شده است و معاونت پیشگیری قوه قضائیه اقدامات پیشگیرانه را انجام داده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در جایی که مردم دچار مشکل شده‌اند تلاش شده است با همکاری دولت و بانک مرکزی مردم به حق و حقوق خود برسند. در خصوص تعاونی ثامن الحجج بسیاری از دستگاه‌ها مثل قوه قضاییه تلاش کرده‌اند حقی ازمردم ضایع نشود. در سایر موارد هم قوه قضاییه به بانک مرکزی و دولت کمک می‌کند که هزینه‌ای برای مردم ایجاد نشود.

وی گفت: در این خصوص مکرراً گفته‌ام و دوباره می‌گویم که باید خود مردم هم حساس بوده و توجه کنند که می‌خواهند در کجا سرمایه‌گذاری کنند و به چه کسی می‌خواهند پول بدهند. باید متوجه باشند که این سودی که به آنها داده می‌شود آیا استمرار دارد یا نه؛ آیا این سود واقعاً سود است یا از اصل سرمایه به مردم سود داده می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: از مسئولان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان خیلی‌ها عوض شده‌اند و بسیاری از مدیران سابق حتی احضار شده‌اند و بسیاری هم ممنوع الخروج هستند. درباره صندوق بازنشستگی و بانک سرمایه باید گفت که این دو باهم ارتباط مستقیم دارند. پرونده به دادگاه نرفته است و تلاش شده است که بدهکاران عمده بانک بدهی خود را برگردانند. این افراد قول داده بودند تا آخر اردیبهشت بدهی خود را بپردازند.

معاون اول قوه‌ قضاییه گفت: این بدهکاران قبول کرده‌ بودند که نظر بانک مرکزی هرچه باشد آنها قبول کنند. این افراد می‌گویند که ما به تعهد خود پایبند هستیم ولی در محاسبه سود و دیرکرد بدهی‌ها اختلاف نظر دارند؛ یعنی در اصل بدهی و تسهیلات گرفته شده مشکلی نیست؛ چون اموال وجود دارد؛ اما درباره تاخیرها و جرایم و دیرکردها اختلاف نظر وجود دارد و کار کارشناسی در این خصوص در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: درباره صندوق ذخیره فرهنگیان باید گفت قرار بوده است که هرچه در این صندوق گذاشته می‌شود دولت هم همان میزان واریز کند. البته در برخی سال‌ها واریز نشده است و همه پول‌ها به صندوق برنگشته است. اگر قبل از صدور کیفرخواست بتوانند بدهی خود را تسویه کنند، به نفع آنها است و در دادگاه به سود آنها خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه رئیس مجلس گفته است که قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مسئولان تعجیل کند و به پرونده رئیس جمهور سابق رسیدگی کند، گفت: من مکرر اعلام کرده‌ام که قوه قضاییه دوست دارد هر پرونده‌ای را به سرعت رسیدگی کند؛ چه مالی باشد چه غیرمالی؛ چه پرونده مسئولان باشد چه پرونده مسئولان نباشد؛ اما برخی پرونده ها در انجام تحقیقات و تحصیل دلیل به زمان نیاز دارد. درباره کارشناسی‌ها هم همین‌گونه است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: این پرونده‌ای هم که بیان کردید همین‌گونه است و به مرحله نهایی نرسیده است؛ چون مستقیماً به دادگاه رفته و شاید علت تاخیر هم همین موضوع باشد. بر حسب قانون این پرونده به دادسرا نرفته و مستقیماً به دادگاه ارسال شده است و ممکن است دادگاه هم ابزار مورد نیاز مثل ابزار دادسرا را برای انجام تحقیق درباره آن نداشته باشد.

معاون اول قوه‌ قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اعترافات همدست بابک زنجانی و تاثیر این اعترافات در حکم متهم نفتی گفت: پرونده بابک زنجانی واقعاً یکی ازپرونده‌های بزرگ و سنگین بود که در این خصوص کارهای مفیدی انجام شده است. اما به خاطر حجم کار و عدم همکاری برخی متهمین و نیز برخی مسائل که پیگیری‌شان در خارج از کشور است روند کار بسیار سخت بوده است. مثلاً در مسائل خارج ازکشور که نیاز به پیگیری دارد باید وزارت امور خارجه و یا بانک مرکزی دخالت کنند. متاسفانه در اینگونه پرونده‌ها متهمین همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و اگر وزارت خارجه و بانک مرکزی در پیگیری امور جدیت لازم را نداشته باشند روند پیشرفت کار کُند پیش خواهد رفت.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: یکی از مسائلی که خیلی مهم بوده است این است که بفهمیم آیا این فرد در خارج از کشور پولی دارد یا ندارد. با تلاش‌های زیادی که انجام شد و اعزام هیئت‌هایی به خارج از کشور که مرکب از دستگاه‌های مختلف بودند مشخص شد که در خارج از کشور چنین پولی وجود ندارد.

وی گفت: در مقطعی دولت اظهار کرد که اگر متهم در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد روند کار بهتر پیش می‌رود. به همین منظور از دی ماه سال گذشته متهم اصلی و دو نفر متهم دیگر یا تماماً در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند یا دسترسی کامل به پرونده آنها ایجاد شد که ببینیم آیا پولی وجود دارد یا خیر که تا امروز چنین چیزی حاصل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: با دستگیری متهم جدید پرونده که در اختیار وزارت اطلاعات است در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا پولی وجود دارد یا ندارد. البته مطالبی که فرد گفته است اگرچه در روند پرونده مؤثر است اما تأثیر آنچنانی در حکم متهم اصلی ندارد هرچند که نظر قاضی در این خصوص مهم است.

معاون اول قوه‌ی قضاییه گفت: با اعترافات فرد جدید در حکم تشدید نمی‌شود؛ اما به‌نظرم در تخفیف هم مؤثر نباشد. اما اگر این فرد نهایت همکاری خود را انجام دهد ممکن است از ارفاقات قانونی بهره‌مند شود.

قوه قضائیه بیش از پیش خویشتن‌داری کرده است
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اینکه اظهارات شما درباره دختر وزیر و یا فیش‌های نجومی باعث واکنش دولت شده است و دولت گفته است که قوه قضاییه کمی خویشتن‌دار باشد، گفت: چه کسی قوه قضاییه را به خویشتن‌داری توصیه می‌کند؟ ببینید چه کارهایی که نکرده‌اند و قوه قضاییه خویشتن‌داری کرده است و چه نسبت‌هایی داده نشده و قوه قضاییه خویشتن‌داری بخرج داده؛ امروز همه باید به دولت کمک کنیم که دولت به مشکلات مردم رسیدگی کند. ما مطمئن هستیم که اگر همه کمک نکنند، دولت نمی‌تواند به تنهایی در این امر موفق باشد.

وی گفت: قوه قضاییه تاکنون کمک کرده و  حالا هم کمک می‌کند که دولت در رفع مشکلات معیشتی مردم و گرفتاری‌های آنها بتواند بهتر کار کند. بیکاری را اگر مسئله اول کشور ندانیم باید از مسائل اول کشور بدانیم. ما هنوز از رکود خارج نشده‌ایم؛ هرچند که اتفاقاتی در این خصوص افتاده است. با توجه به شعار امسال، باید گفت ما همه وقتی موفق خواهیم بود که دولت در گره گشایی از کار مردم در جهت تولید و اشتغال بخصوص تولید داخل موفق باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضاییه بیش از پیش خویشتن‌داری کرده است. چه نسبت‌های ناروایی که به قوه قضاییه داده نشد و قوه قضاییه خویشتن‌داری کرد. البته اگر اتهامی باشد به این معنی نیست که رسیدگی صورت نگیرد و دولت هم این انتظار را ندارد.

معاون اول قوه‌ی قضاییه گفت: ممکن است قوه قضاییه اقدامی کند و یک جریان یا جناح یا حزبی از این اقدام بهره‌برداری کند که این امر مربوط به قوه قضاییه نیست. ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و ممکن است در این خصوص کسی جلب یا احضار یا بازداشت یا محکوم شود و ممکن است جریان رقیب از این موضوع استفاده جناحی کند که ربطی به ما ندارد. البته ما سعی می‌کنیم که مسائل را تاجایی که امکان دارد از طریق رسانه‌ها مطرح نکنیم اما وقتی موضوعاتی مطرح شد و اتهاماتی زده شد باید به آنها پاسخ داده شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید نظر شما در خصوص الحاق سازمان ثبت به وزارت دادگستری چیست، گفت: ما قبلاً گفته ایم و بازهم می‌گوییم که هرچه قانون باشد ملتزم به عمل هستیم. اما همیشه نظر کارشناسی خود را هم به دولت و هم به مجلس داده‌ایم.

وی گفت: درباره این موضوع یعنی الحاق سازمان ثبت اسناد به وزارت دادگستری اولاً قبلاً این موضوع مطرح شده که توسط شورای نگهبان وضع شده است؛ ثانیاً آنچه که مهم است این است که ببینید برخی از اقدامات ثبتی قضایی است یا شبه قضایی؟ لذا غیر از دستگاه قضایی کسی نمی تواند متولی آن باشد و نظر قوه قضاییه در این زمینه مشخص است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: این موضوع قبلاً دوبار مطرح شده است و شورای نگهبان آن را رد کرده.  نهایتاً ما نظر کارشناسی خود را به مجلس ارائه می دهیم و اگر قانونی در این خصوص تصویب شد، موظف به انجام آن هستیم.

معاون اول قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اینکه آیا قوه قضاییه به موضوع صادرات رایگان گاز ورود کرده است یا نه گفت: قوه قضاییه فعلاً ورود نکرده و دادسرا در این خصوص اقدامی نکرده است. 

موضوع "حصر" مربوط به شورای عالی امنیت ملی است
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درپاسخ به این سوال که با توجه به هشدار رئیس قوه قضاییه در خصوص ورود برخی افراد به موضوع "حصر" و واکنش سخنگوی دولت، بفرمایید مرجع نهایی در خصوص تصمیم‌گیری موضوع حصر کیست؟ اظهار کرد: اینکه گفته‌اند باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود درست است؛ ولی این زمانی است که در خارج از شورای عالی امنیت ملی افراد مختلف که بعضاً مسئول نیز هستند چیزی را در رسانه ها مطرح نکنند؛ اما وقتی دیگران به آن می‌پردازند، طبیعی است که باید پاسخ داده شود.

معاون اول قوه‌ قضاییه ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی در قضایایی که در خرداد 88 به بعد به‌وجود آمد، بعد از اینکه همه، تلاش خود را کردند، در بهمن ماه 89 حصر انجام شد و اینگونه نبود که بلافاصله تصمیم برحصر باشد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های مسئول در نظام بعد از اینکه کسانی خلاف قانون و دیکتاتورانه عمل کردند و مردم رابه خیابان کشاندند و جرایم سنگینی رامرتکب شدند، تصمیم بر حصرگرفتند که مکانیسم خاص خودش را دارد، اگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم نگرفته بود حتما قوه قضاییه وارد می‌شد. بنابراین تا زمانی که مصوبه شورا باقیست لازم‌الاتباع است و همه باید اطاعت کنند.

وی تاکید کرد: کسی نمی‌تواند با فشار و جوسازی و احیاناً روشهای پوپولیستی اقدامی انجام دهد. من هم به آقای نوبخت عرض می‌کنم بهتر است به آقایان توصیه کند که این مسائل مکانیسم خودش را دارد و مکانیسم آن این است که  شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود و تصمیم‌گیری ‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد:علی فرض اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت، نوبت قوه قضاییه است که به وظیفه ذاتی خود عمل کند؛ چرا که درحال حاضر مصوبه شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است و قوه قضاییه از آن پیروی می‌کند.

معاون اول قوه‌ قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهور از مهندسی آرا اسم بردند و گفتند که مهندسی آرا شده است، با توجه به اینکه در سال 88 با کسانی که این حرف را زده بودند برخوردشد، توضیح دهید که آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود و رسیدگی می‌کند، اظهار کرد: گاهی واژه‌هایی به کار برده می‌شود که در برداشت آن نظر واحد وجود ندارد. بایدببینیم اگر کسی گفت "مهندسی انتخابات" اولاً منظورش چیست و ثانیاً من این حرف را قبول ندارم که با کسی که در سال 88 گفت انتخابات مهندسی شده، برخورد شد. بنابراین، این فرمایش شما صحیح نیست.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اما سال 88 با چه کسی برخورد شد؟ بعد از طی همه مقدمات، عالی‌ترین مقام نظام نمایندگان نامزدها را دعوت کردند که بیایید حرف‌هایتان را بزنید و به شورای نگهبان توصیه شد که دقت کند و بعد شورای نگهبان اعلام کرد حرفی نیست. اگر مدرکی دارید ارائه دهید. حتی حاضر شدند در صورت لزوم تعدادی از صندوق‌ها را بازنگری کنند و مکرر در تریبون‌های عمومی و غیرعمومی هشدار داده شد که ممکن است شما شروع‌کننده مسائل خیابانی باشید اما معلوم نیست که بتوانید آن را اداره کنید.

وی افزود: مردم را خلاف قانون به خیابان آوردند؛ اموال آنها و اموال عمومی را آتش زدند؛ بی حرمتی‌ها کردند و افراد را کتک زدند و سپس برخورد صورت گرفت. بنابراین با کسی به صرف گفتن آن کلمه‌ای که شما گفتید، به هیچ وجه برخورد نشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر منظور از مهندسی انتخابات تقلب است، نه در این زمان و نه در آن زمان چنین چیزی ثابت نشد و در آن زمان شورای نگهبان اعلام کرد هیچگونه تقلب تاثیرگذاری درانتخابات ندیدم. ممکن است کسی با یک شناسنامه دو بار رای دهد این احتمالات وجود دارد اما اینکه در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد، اینگونه نبوده است.

معاون اول قوه‌ی قضاییه تاکید کرد: فرق این انتخابات با آنموقع همین است. ممکن است کسانی اعتقاد داشته باشند که تخلفاتِ زیادی شده است، اما پس از اعلام شورای نگهبان همه ملتزم به قانون هستند.

پرونده مفاسد مالی دانشگاه آزاد هنوز به قوه نیامده
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا آقای ولایتی در مصاحبه‌ای به مفاسد متعدد مالی در دوران ریاست معزول دانشگاه آزاد اشاره داشته و مسائلی را مطرح کردند و معاون پارلمانی دانشگاه آزاد از جمع‌بندی این پرونده و ارجاع آن به قوه قضاییه خبر داده، در این رابطه توضیح دهید که آیا پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر و آیا دادستان به آن ورود کرده؟ گفت: گفته‌اند که پرونده را ارسال می کنیم اما تا دیروز هنوز وارد نشده بود.اگر مواردی جنبه عمومی داشته باشد دادستان وارد می‌شود. تاکنون من نشنیدم در این مورد اخیری که از آقای ولایتی نقل کردید، پرونده ای ارجاع شده باشد. بنابراین پرونده ای ارجاع نشده و از ناحیه دادستان نیز پرونده‌ای تشکیل نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مناظره‌های انتخاباتی  کاندیدایی به پرونده ستاد 12 هزار میلیاردی اشاره کرد؛در این مورد شفاف‌سازی بفرمایید، تصریح کرد: مطلقاً تشکیل شدن این پرونده در قوه قضاییه صحت ندارد؛ چیزی هم که گفته‌اند اگر درست باشد تخلف بوده و مربوط به دیوان محاسبات است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در مناظرات حرف‌هایی زده شد که شکایت‌هایش برای قوه قضاییه می‌ماند، اگر آقایان همان موقع رعایت می‌کردند برای مردم و قوه قضاییه دردسر کمتری درست می‌شد. 

معاون اول قوه‌ قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده آقایان کرباسچی، دانیالزاده و پرونده مدیران متخلف تلگرامی گفت: درارتباط با آخرین وضعیت پرونده آقای کرباسچی اطلاعی ندارم؛ اما پرونده‌ای در اصفهان تشکیل شده بود،. آقای دانیال‌زاده بازداشت است و آزاد نشده و پرونده‌ وی در دادسرا در مرحله رسیدگی است.

پرونده مدیران متخلف تلگرامی در دادگاه است
سخنگوی دستگاه قضا همچنین در ارتباط با پرونده مدیران متخلف کانال‌های تلگرامی گفت: برای هشت نفر کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است. بعد از اینکه وکلا آمدند و کیفرخواست به آنها داده شد و آنها آماده دفاع شدند تعیین وقت می‌شود. ازاین هشت نفر شش نفر بازداشت و دو نفربا قرار آزاد هستند و پرونده در دادگاه است. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده مدیرعامل سابق ستاد سوخت و حمل و نقل گفت: از اینکه حکمی صادر شده است یا خیر اطلاعی ندارم. درباره صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به این موضوع، اختلاف نظر بود اما اینکه به کجا منتهی شده است خبری ندارم.

معاون اول قوه‌ قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما در تاریخ 24 اردیبهشت ماه اعلام کردید که گفته‌اند اگر فلان فرد را احضار کنید ما اعلام جنگ می‌کنیم اما قوه قضاییه تسلیم نشد؛  آیا تحقیقات از این فرد ادامه دارد، گفت: تحقیقات ادامه دارد اما به نتیجه نهایی نرسیده است.

برخی نامزدها شکایت کرده‌اند
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نامزدها در تبلیغات دربرابر ادعاهایی که مطرح می‌شد اعلام کردند که به دستگاه قضا شکایت می‌کنند آیا تاکنون نامزدی شکایتی به دستگاه قضا اعلام کرده است یا خیر؟ گفت: بله در عرایضم مطرح کردم که از خود نامزدها مطالبی رسیده است که برخی جنبه مدعی العمومی دارد وبرخی شاکی خصوصی نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ریاست قوه قضاییه فرمودند کسانی که مدعی هستند، حق دخالت و اظهار نظر در خصوص بازداشت و یا آزادی اشخاص را ندارند؛ نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟ گفت: آنچه که می گویم نظر روشنی است: ما می گوییم که هرکسی مسئولیتی دارد و باید در حیطه مسئولیت خود عمل کند. اگر قوه قضاییه بخواهد در کار قوه مجریه یا مقننه دخالت کند یا سایر قوا در کار قوه قضاییه دخالت کنند این صحیح نیست و باید در چارچوب قانون عمل کنیم بنابراین اگر کسی خواسته یا تقاضایی دارد باید از مجرای قانونی وارد شود.

تایید دستگیری مسوول دفتر حسام الدین "آشنا" به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از مسئولین دفتر حسام الدین آشنا به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده است؛ آیا این مسئله راتایید می‌کنید و اینکه آیا متهم در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است یا خیر گفت: هرکسی به عنوان متهم دستگیر می‌شود طبعاً با حکم قاضی این امر صورت می‌گیرد و وزارت اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه مستقلاً کسی را دستگیر نمی کنند؛ بنابراین کسی که دستگیر می‌شود با حکم دادستان قاضی ذیربط است.

معاون اول قوه‌ی قضاییه ادامه داد: بعضاً برای بازجویی ممکن است متهم هفته‌ها و روزهایی با نظارت قاضی به منظور تحقیقات در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد که طبعاً قاضی تفهیم اتهام می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: می‌دانم که فردی در ارتباط با محل کار آن آقا دستگیر شده، ممکن است فردی در دستگاهی دستگیر شود؛ اما ارتباطی با فرد زیردست یا بالادست نداشته باشد، بله فردی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و در حال تحقیقات ابتدایی هستند، بنابراین از بیان جزئیات معذورم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بر اساس تجربیات سال‌های گذشته تا چه حد از میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارک رمضان کاسته شده است گفت: از ناحیه قوه قضاییه و نیروی انتظامی و شاید وزارت کشور این امر براورد می‌شود و در حال حاضر در دهه اول ماه هستیم و در پایان ماه اطلاعات جمع‌آوری و درصدها مشخص می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: روشن است مردم ما متدین هستند و قریب به اتفاق آنها مسلمانند لذا به لحاظ حرمتی که ماه مبارک رمضان دارد بازدارنده است. درست است که در همه ایام سال جمعیت مساجد ما خوب است اما قابل مقایسه با ماه مبارک رمضان نیست. مردم ما در این ماه با قرآن و اذکار بیشتر انس می‌گیرند و بیشتر پای سخنرانی‌ها و مساجد و نماز جماعت حاضر می‌شوند.

معاون اول قوه‌ قضاییه افزود: یقیناً مجموعه این فضای معنوی ماه مبارک رمضان و تذکرات و موعظه ها در کاهش اختلافات و افزایش هم‌دلی‌ها تاثیرگذار است؛ در نتیجه جرایم نیز کمتر می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به جز پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی کسانی بودند که به دلیل ارتباط با سایت ها یک ماه بعد دستگیر شدند در این رابطه توضیح دهید، گفت: سوال شما را به طور دقیق متوجه نشدم اما ما در ارتباط با فضای مجازی و سایت‌ها غیر از تعدادی که گفتم، بازداشتی‌های دیگری هم داشته‌ایم. در خصوص پرونده یکی از سایت‌ها که از خارج از کشور مسائل مجرمانه‌ای را مطرح می کند چندین نفر بازداشت هستند واخیراً نیز دو نفر بازداشت شده‌اند و تعداد بازداشتی‌ها به هفت نفر رسیده است. پرونده هنوز به دادگاه نرفته است اما افراد دیگری در حال تحقیق هستند و احضار شده‌اند بنابراین پرونده مفتوح است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آخرین وضعیت پرونده (ح ب ) گفت: این فرد پرونده قبلی داشت که به آن اعتراض کرد، بخشی از آن قطعی شده و در حال اجراست، پرونده جدیدی نیز تشکیل شده اما هنوز به دادگاه نرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در ارتباط با مؤسسات مالی و اعتباری آرمان و کاسپین از رئیس کل بانک مرکزی شکایت شده است یا خیر گفت: گزارشی خطاب به دادستان کل نوشته بودند و به مطالبی اعتراض داشتند اینکه شکایتی شده باشد اطلاع ندارم. گزارشی بود مبنی بر اینکه بانک مرکزی به قول و قرارش عمل نکرده است.

معاون اول قوه‌ی قضاییه اضافه کرد: توسط بانک مرکزی با هشت تعاونی اعتبار قرار و مداری گذاشته شد تابه نحوی که بانک مرکزی روند آن را هدایت می‌کرد منحل شوند و موسسه اعتباری کاسپین تشکیل شود. یکی از اقداماتی که باید انجام می‌شد و نشده و یا در آن تعجیل شده است این است که قبل از اینکه کار آنها به اتمام برسد و طلب و بدهی و موجودی را مشخص کنند به کاسپین از سال 94 مجوز داده شده بدون اینکه همه موضوعات آن هشت تعاونی روشن شود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: شنیده‌ام برخی از آن 8 تعاونی اعتبار از کسانی بودند که برخلاف مقررات سودهای زیادی به سپرده‌گذاران دادند و این سودها را از اصل سپرده‌ها و موجودی برداشت کرده اند. همچنین برخی از هیئت مدیره و مدیرعامل تخلفاتی کردند که بانک مرکزی از قوه قضاییه کمک خواسته و بعضی افراد از موسسه فرشتگان و آرمان بازداشت شدند و اموالی توقیف شده و این اموال در حال کارشناسی است.

وی تصریح کرد: درخواست ما از بانک مرکزی این است که مشکل مردم را سریع‌تر حل کنند. بنده قبول دارم که کار آسانی نیست. قوه قضاییه هم به کمک بانک مرکزی آمده تا هرچه زودتر مشکل مردم حل شود. مردم نیز باید در این زمینه عنایت داشته باشند. انشاء الله ما در آینده موارد مشابه این‌چنینی نداشته باشیم.

حکم حبس در پرونده متهم مذاکرات هسته‌ای
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم پرونده متهم دستگیر شده‌ی مذاکرات هسته‌ای صادر شده است یا خیر؟ گفت: حکم در دادگاه بدوی صادر شده ولیکن قابل اعتراض است و بعد از ابلاغ و تجدید نظر خواهی جزئیات آن را اعلام خواهم کرد و حکم حبس در آن وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که به تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط برخی افراد بومی اشاره کرد و گفت آنها به عنوان مثال در خانه خودشان خانه‌ای نیز برای فرزندانشان می‌سازند، تصریح کرد: این موضوع چندین بار در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده و قرار شد وزارت جهاد با سایر دست اندرکاران طرح روشنی در این زمینه بیاورند که اگر با هماهنگی حل می‌شود از این طریق و یا اگر نیاز به اصلاح قانون است از آن طریق اقدامات انجام شود.

سخنگوی دستگاه قضا به مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه باید دید آیا طرح جامع وتفصیلی همه شهرها وروستاها آماده شده است یا خیر؛ چرا که اگر این طرح نباشد نمی‌توان اقدامی انجام داد. وزارت کشور و جهاد کشاورزی درحال پیگیری این موضوع هستند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: مشکل دیگر کسانی هستند که با سوءاستفاده از طریق برخی از دهیاران و شوراهای شهر، با مجوز اقدام به تغییر کاربری می‌کنند که سازمان منابع طبیعی و اراضی کشور به این موضوع اعتراض کرده است.

وی ادامه داد: درمورد کسی که در روستا زندگی می‌کند واز خیلی از مطالب مطلع نیست و می‌خواهد برای یکی از فرزندانش برای مثال خانه‌ای در محل سکونتش بسازد نیز باید فرق قائل شویم. البته اگر در این زمینه اماکنی مثل گردنه حیران که مکان گردشگری است باشد، باید برخورد شود؛ ولی به طور کلی نیاز به اصلاح روش‌ها و قانون وجود دارد و وزارت کشور و جهاد متولی این موضوع هستند ومسائل را حل و فصل می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما درحاشیه یک همایش در رابطه با سوالی درباره معوقات بانکی عنوان کردید که اگر یک جمله را از زبان برخی از آقایان بگیرند چیزی برای گفتن ندارند و آن جمله "دولت قبل" است؛ چه لزومی داشت که شما قبل از انتخابات چنین موضوعی را مطرح کنید، گفت: بنده یک وقت در نشستی گفتم "این ساعت 90 ثانیه عقب یا جلوست؛ شاید کار دولت قبل باشد." پس بنابراین بنده آن زمان فقط این موضوع را نگفته‌ام؛ قبل‌تر هم گفته‌ام و ممکن است بعدتر هم بگویم .

در مورد توهین به رئیس جمهور، مدعی‌العموم وارد می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه اراده‌ای برای مقابله با تهمت هایی که به رئیس جمهور زده می شود دارد یا خیر، گفت: تهدید و توهین جرم است و اگر چنانچه توهینِ انجام شده، نسبت به وظیفه آن صاحب سمت باشد، رسیدگی به آن وظیفه مدعی العموم است؛ اگرچنانچه نسبت به وظیفه اش نباشد، شاکی خصوصی نیاز دارد و حتما اگر کسی به رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت و به عنوان سمت او توهینی کند، مدعی العموم وارد می شود و حتما باید وارد شود و تعقیب می کند. 

وی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است شناسایی توهین‌کننده مشکل باشد؛ لذا فرد مورد توهین می تواند از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه کمک بگیرد؛ کمااینکه این کار شده و در پاره ای از موارد وزارت اطلاعات کمک و کشف کرده و قوه قضائیه نیز برخورد داشته و تا الان نیز نمونه های فراوانی داشتیم که افرادی به رئیس جمهور و یا مسئولین دیگر توهین کرده اند و شناسایی و تعقیب و محاکمه و محکوم شده اند. یا مواردی هم هست که توهین‌کنندگان شناسایی شده هستند؛ مثل روزنامه یا سایت مشخص که تا الان این کار شده و بعد از این نیز خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر تعیین ظرفیت پذیرش حرفه وکالت و اینکه با وجود صدها هزار فارغ التحصیل بیکار رشته حقوق و صراحت  های قانون سال 93 مبنی بر عدم تعیین ظرفیت برای حرفه وکالت چه زمانی تعیین ظرفیت از سوی نمایندگان دستگاه قضایی اعلام می شود، تصریح کرد: اگر در این مورد مدعی هستید که کار خلاف قانونی دارد انجام می شود می توان از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کرد. اگر فکر می کنید کاری است که جرم محسوب می شود، به قوه قضائیه منعکس شود تا بررسی شود.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه پرسید که در زمان انتخابات ریاست جمهوری موضوع ورود برخی نهادهایی که طبق قانون ورودشان به انتخابات جرم محسوب می شود مطرح شد و برخی از نامزدها عنوان کردند که بعد از انتخابات این موضوع پیگیری می شود، آیا پرونده ای در این زمینه تشکیل شده و در گزارش ارجاع شده شورای نگهبان به قوه قضائیه به این موضوع اشاره گردیده است یا خیر که وی پاسخ داد: در مورد بعضی از نامزدها نیاز به شاکی خصوصی است. در پاره ای از موارد گزارشاتی آمده است و در ابتدای سخنان عنوان کردم که اگر وظیفه مدعی العموم باشد دنبال می کند و چنانچه باید شکایت خصوصی در آن طرح شود اگر شکایت کردند پرونده دنبال می شود و اگر شکایت نکردند و جنبه عمومی هم نداشته باشد قوه قضائیه نمی تواند کاری کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای خاطرنشان کرد:نسبت به مطالبی که از طرف شورای نگهبان است آنچه که از سوی هیئت های ناظر و ناظرین آمده  است پرونده تشکیل شده است و درحال رسیدگی است ولی سخنگوی محترم شورای نگهبان بعد از تایید صحت انتخابات فرمودند که مواردی هست که به قوه قضائیه ارجاع می شود که هنوز ارجاع نشده؛ ولی هرچه که از طرف شورای محترم نگهبان ارجاع شود، حتما رسیدگی می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *