راه دشوار آمریکا برای خروج از برجام/ مخالفت شدید مردم آمریکا با حمله نظامی به ایران

7:30 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۷۶۷
وب‌سایت آتلانتیک در گزارشی با بررسی دشواری‎های خروج آمریکا از برجام نسبت به پیامدهای برهم‌زنی یک‌طرفه توافق هسته‌ای از سوی این کشور هشدار داد.
توافق هسته‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل ، وب‌سایت «آتلانتیک» در گزارشی با اشاره به تعیین کارگروه ویژه‌ای در کاخ‌سفید به منظور زمنیه‌سازی برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران نوشت: این اقدام دولت ترامپ نشان‌دهنده نوع نگرش آن‌ها نه تنها به ایران بلکه به کل جهان است.

نویسنده با بیان اینکه اعضای دولت ترامپ دست‌کم در دو مورد درباره ایران و توافق هسته‌ای درک درستی ندارند تصریح می‌کند: نخست اینکه برخی از اعضای دولت کنونی آمریکا متوجه نیستند که ورای رقابت ایران و آمریکا برای دست‌بالاگرفتن در خاورمیانه، تهران چالش‌های واقعی و جدی دیگری برای آمریکا ایجاد کرده‌است، و دوم و مهمتر اینکه بخشی از بدنه دولت ترامپ هنوز به این درک نرسیده‌ است آنچه که در در دو دهه گذشته آمریکا به آن رسیده درچارچوب یک همکاری بین المللی به‌دست‌آمده که در برابر تلاش‌های یک‌جانبه آمریکا برای برهم‌زدن برجام به صورت فعالانه مقاومت خواهند کرد.

وی در خصوص چالش‌هایی که طی سال‌های گذشته ایران برای آمریکا ایجاد کرده می‌نویسد: پس از حمله ۱۱ سپتامبر ایران دست‌کم در سه حوزه از جمله برنامه هسته‌ای، افزایش ساخت سلاح‌های نظامی، و فعالیت‌های نامتقارن در منطقه و پشتیبانی از گروه‌های مبارز در یمن و لبنان چالش‌های جدی برای آمریکا ایجاد کرده‌ است.

وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی و عربستان در ترغیب دونالد ترامپ به خروج از برجام می‌افزاید: برخی از اعضای کابینه دولت ترامپ و همچنین کسانی که هم‌اکنون در فهرست کارگروه ویژه کاخ‌سفید برای بررسی برجام قراردارند هیچ شناخت دقیقی از کشور ایران ندارند و پافشاری این کهنه‌سرباز‌ها برای اعمال فشار بیشتر به ایران و خروج از برجام نتیجه حضور آن‌ها در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در عراق است که آنچه گروه‌های تحت حمایت ایران خوانده می‎شدند برای نیرو‌های آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

نگارنده در ادامه با برشماری محدودیت‌های جهانی و مخالفت فعالانه دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل با خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین تفاوت نگرش عمیق آمریکا و دیگر کشور‌های جهان درباره ماهیت ایران هشدار می‌دهد که خروج از برجام تنها گزینه حمله نظامی را برای آمریکا باقی می‌گذارد.

گزارش‌نویس آتلانتیک در پایان تأکید می‌کند گزینه حمله نظامی به ایران شاید گزینه مطلوب برخی از شُرکای آمریکا در منطقه باشد، اما قطعا حمله نظامی به هیچ وجه مورد حمایت متحدان آمریکا و رأی‌دهندگان به دونالد ترامپ نخواهد بود.
 

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *