اگر آمریکا برجام را پاره کند؟!/ معادله جدید در جنگ یمن

13:44 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۰۵۴
رئیس جمهور گفته تحریم‌های جدید «نقض برجام» است و آقای ظریف هم تهدید خروج از برجام را روی میز گذاشته است. سوال این است که آیا اقدامی هم در کار هست؟

اگر آمریکا برجام را پاره کند؟!/ معادله جدید در جنگ یمنبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

اگر آمریکا برجام را پاره کند؟!

مهدی محمدی فعال رسانه ای: تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران راه چندانی تا نهایی شدن ندارد. مجلس نمایندگان اعلام کرده فردا این تحریم‌ها را به رای می‌گذارد. در ایران، در سطح اظهارات پیشرفت داشته ایم. رئیس جمهور گفته تحریم‌های جدید «نقض برجام» است و آقای ظریف هم تهدید خروج از برجام را روی میز گذاشته است. سوال این است که آیا اقدامی هم در کار هست؟ روانشناسی ترامپ به ما می‌گوید در صورت مشاهده ضعف فشار‌ها را به طور اساسی تشدید خواهد کرد. اگر تحریم‌ها بازگردد برجام عملا پاره شده و دیپلماسی به یک معنا به پایان می‌رسد. سوال این است: آقای روحانی باید شفاف به مردم بگوید اگر امریکا برجام را پاره کند، او چه خواهد کرد؟؟

بهتر است اصولگرایان تغییر رویکرد بدهند

این فعال رسانه‌ای در مطلبی دیگر نوشته که بسیاری از دوستان می‌پرسند شما چه دیدگاهی درباره نامه آقای قالیباف دارید؟ به نظر من حرف قالیباف ساده است؛ می‌گوید ظاهرا دولت تصمیم قطعی خودش را گرفته که برای مردم کاری نکند، پس بهتر است اصولگرایان تغییر رویکرد بدهند و خودشان برای مردم کاری بکنند. منظور از «مردم» هم در اینجا فقط خدمت رسانی اقتصادی به طبقه محروم نیست. مشارکت در زندگی طبقه شهری و خدمت کردن به آن‌ها (حتی آن‌ها که انقلاب را هم قبول ندارند) وظیفه جریان انقلابی و اصولگراست. این پیام اصلی آن نامه است آنگونه که من می‌فهمم. در این باره که این بار را چه کسی و چگونه می‌تواند به دوش بکشد، البته می‌توان بحث کرد.

معادله جدید در جنگ یمن

رضا سراج: شلیک سومین موشک بالستیک «بُرکان ۲» به خاک سعودی و اصابت آن به پالایشگاه‌های تصفیه نفت ینبع در ساحل دریای سرخ، معادله جدیدی در جنگ سعودی علیه یمن ایجاد می‌کند. متعاقب حمله موشکی ارتش یمن و  انصارالله، سعودی‌ها با ناشی‌گری اعلام کردند که پالایشگاه ینبع بر اثر گرمای هوا دچار آتش‌سوزی شده و ناخواسته صحت ادعای یمن‌ها را تائید کردند. «پالایشگاه ینبع» در ساحل دریای سرخ و ۲۰۰ کیلومتری غرب مدینه و ۳۰۰ کیلومتری شمال شهر جده واقع شده و وابسته به شرکت آرامکو سعودی است. ظرفیت این پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه در روز می‌باشد. دو حمله موشکی پیشین ارتش یمن به پایگاه نظامی در شهر استراتژیک جده و پایگاه نظامی «المزاحمیه» واقع در غرب ریاض، با هدف ایجاد موازنه راهبردی پایتخت در برابر پایتخت انجام شد. اما اینک، انتخاب تاسیسات نفتی عربستان برای سومین حمله موشکی، معادله جدیدی را در جنگ یمن ایجاد می‌نماید که اهداف آن فراتر از موازنه راهبردی است. با توجه به وابستگی شدید عربستان و اقتصاد جهانی به نفت، حمله موشکی ارتش یمن و انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان، آغاز معادله برتری راهبردی و تغییر محاسبات در جنگ یمن است. حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان، نه تنها محاسبات آل سعود بلکه محاسبات حامیان این قبیله جنایتکار را نیز تغییر می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *