رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

13:41 - 15 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۱۴۴
رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی, مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی، آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز، قربانی کم ابی دریاچه ارومیه و .... در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی ، رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی, مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی، آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز، قربانی کم ابی دریاچه ارومیه و .... در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

بیشترین آسیب خشکی دریاچه‌ی ارومیه برای تبریز است

ایسنا: معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که با خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه شهرهای حاشیه ی دریاچه به ویژه تبریز در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار می گیرند، گفت: با توجه به خشکی دریاچه اگر کانون‌های مهم در معرض ریسک را طبقه‌بندی کنیم، به‌علت جهت وزش بادهای غالب منطقه، تبریز در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

«میرمحسن حسینی قمی»، با بیان این‌که خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه تأثیرات اقلیمی شدید بر محیط پیرامون خواهد داشت، اظهار کرد: در مرحله‌ی اول تمامی مناطق حوزه‌ی آبریز و حوزه‌ی‌های همجوار مانند ارس تحت تأثیر اقلیمی قرار خواهند گرفت.

وی با تأکید بر این‌که خشکی دریاچه‌ی ارومیه تأثیرات منفی بر مراتع، زراعت و تنوع زیستی منطقه خواهد گذاشت، گفت: در پی این مسأله تغییرات ایجاد شده، آسیب‌های قابل توجهی بر روی محیط زندگی انسان می‌گذارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی افزود:خشکی تالاب ها منجر به وقوع ریزگردها می‌شود که اگر این ریزگردها مهار نشوند، موجب تغییرات منفی در محیط انسانی و از جمله بروز بیماری‌های تنفسی مردم منطقه می‌شود؛ علاوه بر آن، تنوع زیستی منطقه دچار تغییرات اساسی شده و موجب از بین رفتن گونه‌های جانواری و تنوع‌زیستی می‌شود.

حسینی‌قمی در بخشی از سخنانش به بیهوده نبودن راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه اشاره کرد و گفت: در برخی از این راهکارها اجماع نظر شده و هر اقدامی که در راستای مدیریت جامع منابع آب در حوزه‌ی آبریز عملی شده، تاثیر گذار بوده است.

به گفته‌ی وی، معرفی و کشت جایگزین، تغییر الگوی کشت و بهینه‌سازی سیستم‌های آبی در بخش کشاورزی و تسهیل انتقال آب به دریاچه‌ی ارومیه، رهاسازی آب از سدها، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز از جمله راهکاری احیای دریاچه ارومیه است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اقداماتی مانند لایروبی رودخانه‌ها باید با مطالعات و بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام شود همچنین فرهنگ مردم در نحوه‌ی استفاده از آب کشاورزی، شرب و صنعتی و هر اقدامی که منجر به صرفه جویی و مصرف بهینه‌ی آب شود، در احیای دریاچه‌ی ارومیه موثر واقع می‌شود.

حسینی‌قمی با بیان این‌که پسروی آب دریاچه‌ی ارومیه از روند مورد انتظار کم‌تر است، اظهار کرد: افزایش دمای هوا و تبخیر و کاهش رطوبت، موجب تغییر رویکر شده و با توجه به بارش کم، اقدامات زیادی برای جبران این کم آبی نیاز است.

وی ادامه داد: قبلاً همه فعالیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط استان، مهار مصرف کردن آب بود اما هم‌اکنون مصرف بهینه‌ی آب را اجرایی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: از جمله‌ی این اقدامات، مطالعه‌ی نیاز آبی رودخانه‌ها و تالاب‌های حوزه‌ی آبریز دریاچه ی ارومیه است که در مرحله‌ی پایانی قرار دارد و در صورت تایید، از وزارت نیرو نیاز آبی تالاب و رودخانه مطالبه می‌شود.

حسینی‌قمی ادامه داد: از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست استان می‌توان به شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های تولید گرد و غبار در بستر وحریم دریاچه، مطالعه‌ی بررسی اثرات جاده‌ی میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه‌ی طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی که در مرحله‌ی پایانی قرار دارد و حفاظت فیزیکی بخش‌های خشک شده‌ی دریاچه‌ی ارومیه اشاره کرد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون آب دریاچه به مرحله‌ی تثبیت رسیده است، افزود: با توجه به عملیات اجرایی ستاد احیا، پیش‌بینی می‌شد سطح آب دریاچه‌ی ارومیه بیش از 90 سانتی‌متر افت داشته باشد، اما هم‌اکنون این رویداد محقق نشده است و حتی نسبت به سال 93 نتیجه‌ی مثبتی دارد و اگر سال مبنا را از سال شروع عملیات اجرایی در نظر بگیریم، آب دریاچه ی ارومیه به تثبیت رسیده است.

 معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص علل قرمز شدن آب دریاچه‌ی ارومیه اظهار کرد:در شرایط اشباع نمک و دمای خاص که در فصل گرما به وجود آمده است، جلبک‌های موجود در دریاچه که دارای رنگ دانه‌های قرمز هستند فعالیتشان زیاد شده به همین دلیل رنگ دریاچه قرمز می‌شود. این وضعیت با گذشت فصل گرما و افزایش بارش‌های فصلی برطرف می‌شود.

 حسینی‌قمی با بیان این‌که تراز دریاچه ارومیه هم‌اکنون 1270.57 است، یادآور شد: این تراز نسبت به سال گذشته 27 سانتی متر کاهش یافته ولی نسبت به اول مهر سال گذشته دو سانتی متر افزایش یافته است، این بدین معناست که هنوز بارش‌های سال قبل از دست نرفته است.

رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه 

انعقاد 200 میلیارد تومان قرارداد برای راه‌سازی محور ایلام – مهران

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان ایلام گفت: در جاده ایلام - مهران حدود 110 کیلومتر راه‌سازی تعریف شده که هم‌اکنون حدود 60 کیلومتر آن در دست اجراست که برای اجرای آن بالغ بر 200 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و پیمانکاران شبانه‌روز در تلاش هستند.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان در جریان بازدید از پروژه‌های مسیر ایلام به مهران با اشاره به اینکه این مسیر از مسیرهای پر تردد استان در شرایط عادی و در ایام خاص به ویژه اربعین به شمار می‌آید، اظهار کرد: عملیات ساخت این پروژه از ایلام تا مهران و تا پایانه مرزی به6 پیمانکار در چندین قطعه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در حدود 110 کیلومتر از ورودی ایلام تا پایانه مرزی مهران تعریف شده است، افزود: ظرف 2 سال گذشته بیش از 50 کیلومتر از مسیر ترفیع مشخصات و 4 خطه شده و مابقی یعنی حدود 60 کیلومتر در دست اجراست که برای اجرای آن بالغ بر 200 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و پیمانکاران شبانه‌روز در تلاش هستند.

میرجعفریان با تاکید بر اینکه کاری که ظرف سه سال گذشته در این مسیر انجام شده به جرات می توان گفت که به لحاظ شرایط خاص توپوگرافی منطقه و حجم زیاد عملیات به اندازه هشت سال گذشته بوده است، اضافه کرد: امیدواریم با این روندی که پروژه دارد و با تزریق منابع مالی مناسب طی دو سال آینده تماما به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: عملیات اجرایی این مسیر عمدتا از سال 94 آغاز شده و  تاکنون بالغ بر 85 میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده و حتی قسمت هایی از پروژه حتی با امکانات استان شروع شد که اگر منابع مالی مناسب تزریق شود پروژه در وقت مناسب به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از 110 کیلومتر کل مسیر 50 کیلومتر یعنی حدود 45 درصد کل مسیر، چهار خطه شده و مابقی نیز توسط 6 پیمانکار در به صورت شبانه روزی در حال اجراست که اگر منابع تزریق شود ظرف دو سال آینده 4 خطه خواهد شد، گفت: پیشرفت فیزیکی کل پروژه 45 درصد است اما خود مقطع یعنی همان 60 کیلومتری که در حال حاضر در دست اجراست حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرجعفریان با بیان اینکه مسیر دیگری که به پایانه مرزی مهران به ویژه در ایام اربعین به استان داریم مسیر مهران – دهلران – اندیمشک است، ادامه داد: از سال گذشته عملیات 4 خطه شدن این مسیر از دهلران به سمت اندیمشک در یک مقطع 15 کیلومتری شروع شده و هم اکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال روسازی است و ادامه مسیر هم در سه قطعه 40 کیلومتری در دست مطالعه است که با تکمیل شدن نقشه‌های اجرایی، فراخوان اتنخاب سرمایه گذار و پیمانکار خواهیم داشت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: در کنار مسیر ایلام به مهران، جاده جایگزینی که تقریبا از سال گذشته با امکانات استان شروع شد، مسیر ایلام – ملکشاهی و بانرحمان به مهران بود که شامل بیش از 44 کیلومتر بهسازی و اصلاح گردنه‌ی صعب العبور بوده ضمن اینکه مسیرهای دیگری برای منتهی به استان از سمت لرستان داریم که از سمت سیمره و دره‌شهر هستند که دو مقطع از مسیر دره شهر و آبدانان بهسازی انجام شده و دو مقطع حادثه خیز آنجا نیز بهسازی شد و از سمت سرابله و سیمره نیز یک مقطع پر حادثه را بهسازی کردیم.

تونل قلاجه دهه‌ی فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وی در تشریح وضعیت تونل قلاجه نیز اظهار کرد: تونل قلاجه خوشبختانه تقریبا در مراحل نهایی است یعنی صددرصد لاینینگ آن تمام شده و در حال کف سازی هستند و امیدواریم ظرف دو ماه آینده انجام شده کار ساختمانی آن تمام شده و پیمانکار الان به دنبال تهیه فن است که امیدوارم برای دهه فجر امسال برسد.

پیشرفت فیریکی 40 درصدی تونل کبیرکوه

میرجعفریان با اشاره به روند کاری در تونل کبیر نیز اضافه کرد: یکی از پروژه های بسیار بزرگ استان و در سطح کشور تونل کبیرکوه است که در حد فاصل شهرستان های آبدانان و دره شهر و در مسیر استان‌های لرستان و خوزستان قراتر می گیرد مجموعا حدود 15 کیلومتر طول مسیر است و پنج هزار و 600 متر طول تونل است که از بزرگترین تونل های کشور است یک تونل چهار هزار و 700 متر است که از سمت آبدانان نزدیک دو هزار و 700 متر آن حفاری شده و سه تونل دیگر از سمت دره شهر است که دو تونل از آنها حفاری شده و حفاری تونل سوم هم در دست اجراست.

تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان برای تونل کبیرکوه هزینه شده است

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه از مجموع 5 هزار و 600 متر حدود سه هزار و 700 متر حفاری انجام شده و به طور میانگین تقریبا بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: اعتباری که برای این پروژه که از سال 92 آغاز و عملیات اجرایی آن از سال 93 شروع شده مجموعا حدود 120 میلیارد تومان کل برآورد این پروژه تا این مقطع است و هم اکنون بیش از 50 میلیارد تومان از آن هزینه شده است.

بیمارستان 372 تختخوابی ایلام سال 1397 به بهره‌برداری می‌رسد

وی در خصوص وضعیت بیمارستان 372 تختخوابی ایلام نیز عنوان کرد: فاز دوم آن از سال گذشته عملیاتی شد، ساختمان اصلی 10 طبقه است و عمده قراردادهای قبلی در حد اسکلت بود ولی الان کار تکمیلی و عملیات سفت کاری آن با 62 میلیارد تومان اعتبار قرارداد منعقد شده که بیش از 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر منابع تامین شود می‌تواند در سال 97 به بهره برداری برسد.

سهمیه هشت هزار واحدی ایلام در ساخت و ساز بافت‌های فرسوده

میرجعفریان افزود: ما در بخش ساخت و ساز در حوزه مسکن، سهمیه خوبی در بحث بافت های فرسوده گرفتیم به طوری که سال گذشته هشت هزار واحد ما سهمیه داشتیم و شهروندان در این حوزه باید هم از تسهیلات آن و هم از کمک هایی که در سطح استان انجام می شود استقبال کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه از آن 8 هزار واحد مسکن در استان حدود 1600 واحد از آنها عقد قرارداد شد، گفت: برای مابقی آمادگی داشتیم که شهروندان استقبال کنند و برای سال جاری تا 4 هزار واحد می‌توانیم آماده کنیم در صورتی که متقاضی داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از محرک‌های اصلی ساخت و ساز مسکن در استان در همین بخش بوده ولی الان بحث بافت های فرسوده در حال جا افتادن است که همین موضوع باعث شده وضعیت استان در این زمینه نسبت به برخی از استان‌ها بهتر باشد.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

مرمت سه شیء تاریخی مکشوفه در دخمه ترک آباد اردکان

در راستای کاوش‌های انجام شده در دخمه تاریخی ترک آباد شهرستان اردکان در بهار سال 1396 و متعاقباً تحویل اشیای حاصل از کاوش‌های مذکور به امین اموال فرهنگی‌تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سه قلم از نمونه های فلزی این مجموعه که در معرض آسیب‌های ناشی از خوردگی‌های فراوان بودند در دست اقدام برای مرمت و حفاظت قرار گرفت.

«ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  در این باره عنوان کرد: دخمه ترک آباد اردکان، اثری بازمانده از دوره ایلخانی در قرن هشتم است و در محله دیلم روستای ترک آباد، شهرستان اردکان قرار دارد.

وی افزود: این بنای ارزشمند، از خشت و گل و چینه ساخته شده و با توجه به شواهد موجود دارای 30 حجره مجزا است. زرتشتیان برای در امان ماندن از آزار و اذیت دشمنان در دوره ایلخانی به مکان دوری که در حال حاضر ترک آباد است گریخته و سکونت یافتند و حتی شواهدی دال بر ایجاد مکاتبه زرتشتیان هم دوره و ساکن در هندوستان نیز وجود دارد.

به گفته‌ این مسئول، این سایت تاریخی با توجه به شواهد ظاهری و شیوه اجرای طاق‌های استودان آن متعلق به دوره ایلخانی بوده و این بنا یک نمونه منحصر به فرد از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه زرتشتیان در این منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان این که این بنای ارزشمند در مهرماه سال 1382 با شماره 10426 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: گردنبد، انگشتری با نگین فیروزه و یک حلقه، سه شیء تاریخی بودند که پس از کشف در بنای تاریخی دخمه ترک آباد توسط امین اموال فرهنگی‌تاریخی اداره کل مورد مرمت قرار گرفتند.

«الهه خاکباز الوندیان» امین اموال فرهنگی‌تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان در این رابطه عنوان کرد: گردنبد کشف شده از جنس نقره است که با محصولات خوردگی سبز روشن و تیره پوشیده شده بود، لذا ابتدا شیء با پنبه، برس نرم و ابزار دندانپزشکی به صورت مکانیکی تمیز شد ولی محصولات خوردگی کمی از روی سطح برداشته شد. بنابراین با استفاده از محلول‌های شیمیایی با درصد پایین به طور کامل پاکسازی و سپس تثبیت شد.

وی افزود: انگشتری با سنگ فیروزه نیز از جنس نقره‌ای است که با محصولات خوردگی سبز روشن و تیره پوشیده شده بود و در قسمت حلقه نیز دارای کمبود است که در در این رابطه ابتدا شیء با پنبه، برس نرم و ابزار دندانپزشکی به صورت مکانیکی تمیز شد ولی محصولات خوردگی کمی از روی سطح برداشته شد، بنابراین محلول های شیمیایی با درصد پایین مورد استفاده قرار گرفت تا بطور کامل پاکسازی انجام شود.

الوندیان خاطرنشان کرد: همچنین حلقه کشف شده، شیء است با جنس آهن که با محصولات خوردگی نارنجی، زرد و سفید پوشیده شده بود لذا در این باره نیز با انجام اقدامات لازم پاکسازی و تثبیت صورت گرفت.

این اشیای تاریخی پس از مرمت در مخزن امن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نگهداری می‌شود.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

سال 95 ، سالی زیان بار برای کشتورزان فلاورجان

فارس: امسال کشاورزان بخش قهدریجان شهرستان فلاورجان به‌رسم بی‌مهری‌های سال گذشته، پیاز را از اقلام کاشت خود فاکتور نگرفتند تا ضرر چندین ساله را متحمل شوند و مردم ضرر نبینند اما بی‌مهری دولت به آن‌ها باعث شد تا تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر شوند.

سال پیش بود که گزارشی از انبار و فاسدشدن حجم انبوهی از پیاز کاشته شده توسط پیاز کاران فلاورجانی پخش شد، گزارشی که پس‌ازآن طبق معمول به‌جای رفع و حل مشکل تکذیبیه آن اعلام شد؛ اگرچه تکذیب کردن چنین اتفاق‌هایی از سوی مسئولان در سطح کشور امری عادی پنداشته می‌شود و اختصاص به استان خاصی ندارد.

این در حالی است که  چندی پیش سازمان خواروبار جهانی (فائو) اعلام کرد که ایران در 12 مورد از 13 مقوله محصولات کشاورزی در فهرست تولید 40 کشور برتر قرار گرفته که متأسفانه در بخش ضایعات محصولات کشاورزی رتبه اول در جهان راداراست.

این روزها و در بازار متلاطم مرغ و گوشت صحبت از پیازی است که اشک مصرف‌کنندگان را درآورده است؛ این در حالی است که به گفته کشاورزان سود عمده‌ای که از افزایش قیمت پیاز به دست می‌آید به جیب واسطه‌ها می‌رود و کشاورزان نقشی ندارد؛ قصه نارضایتی مصرف‌کننده و تولید کننده از بازار محصولات کشاورزی داستان قدیمی است که باز تکرار شده است.

امسال کشاورزان بخش قهدریجان شهرستان فلاورجان به‌رسم بی‌مهری‌های سال گذشته، پیاز را از اقلام کاشت خود فاکتور نگرفتند تا ضرر چندین ساله را باز متحمل شوند و مردم ضرر نبینند ولی این فاکتور نگرفتن که براثر بی‌مهری دولت به آن‌ها بود باعث شد تا تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر شوند.

در همین رابطه گزارش‌های متعددی از صداوسیما پخش‌شده و همه صحبت مصرف‌کننده و اعتراض به گرانی پیاز بوده و دفاع و سخن کشاورز و وصف سختی‌هایی که کشاورز در این مدت کشید، شنیده نشده است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی گفت: دولت در برنامه خود در رابطه با تولیدات کشاورزان را تغییر داده و خرید تضمینی را تقریباً تعطیل کرده است و تنها در برخی موارد مانند گندم و بعضی از کالاهای استراتژیک خرید تضمینی دارند اما برای پیاز و صیفی‌جات خرید تضمینی وجود ندارد.

وی افزود: من این سیاست را قبول ندارم و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی مدیریت کشت است که کشاورزان را در مورد الگوی کشت آموزش داده و مدیریت کرده و به کشاورزان توصیه کند تا کشت اضافی نداشته باشند.

مسئله‌ای که گوشزد کردن آن توسط رسانه‌ها برای مسؤولان مربوطه امری عادی و طبیعی پنداشته می‌شود، در این بین تنها کشاورز است که در این شرایط خشک‌سالی تنها مشتی محصول ضایع برایش باقی می‌ماند و ضرری سنگین متحمل او می‌شود.

مرادی کشاورز بخش قهدریجان در این رابطه به خبرنگار فارس فلاورجان گفت: سال قبل در فصل برداشت پیاز با بارهایی پر از ضرر مواجه شدیم  و پول  فروش پیاز را با اقساط بلندمدت دریافت  کردیم به نحوی که تصمیم گرفتیم کشت پیاز را کلاً کنار بگذاریم.

وی با اشاره به گرانی پیاز در بازار عنوان کرد: متأسفانه کشاورزان بسیاری مانند من، امسال تصمیم گرفتند که پیاز کشت نکنند تا شاید بشود جلوی ضرر را به‌موقع گرفت ولی با کاهش برداشت پیاز و بالا رفتن قیمت بازهم این کشاورز بود که متضرر اصلی این ماجرا شد و این چیزی که در رسانه‌ها می‌شنویم درست نیست؛ واقعیت چیز دیگری است، سال قبل اشک کشاورز درآمد و این کشاورزان قهدریجانی بودند که ضرر کردند.

این کشاورز صیفی‌کار اذعان کرد: قیمت پایین پیاز در سال گذشته منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در سال جاری‌شده است و سال گذشته در چنین فصلی قیمت هر کیلو پیاز در میدان تره‌بار کم بود که به سبب اینکه قیمت خرید هزینه‌های تولید کشاورزان را پوشش نمی‌داد، موجب شد که در سال جاری کشاورزان کمتر کشت کنند.

جمالی کشاورز جوان قهدریجانی ادامه از امید خود به شغل کشاورزی گفت و یادآور شد: من با امید وارد عرصه کشاورزی شدم. امسال به نسبت سال قبل به میزان قابل‌توجهی با کاهش کشت پیاز مواجه شدیم و این یعنی ضرر بزرگی برای کشاورزی که طی سالیان گذشته بدترین ضررها ناشی از خشک‌سالی را به جان خریده است و از تمامی سرمایه‌های زندگی خود در رونق این کار استفاده کرده ولی متأسفانه در نبود حمایت هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.

وی گفت: کشاورزان به دنبال بهترین میزان کشت و درآمد هستند و قطعا زحمت خود در کشت محصول را می‌کشند و حتی امسال زودتر از موعد نیز برداشت کردند ولی وقتی می‌بینند طی چهار سال گذشته هیچ‌گونه حمایتی نبوده و باوجود کشت بالا، پولی دستشان را نمی‌گیرد قطعاً از کشت مجدد سرباز می‌زنند که نتیجه این عدم کشت، کاهش برداشت پیاز و افزایش قیمت آن برای مصرف‌کننده خواهد بود.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

کسب 30 مدال کشوری از سوی تیم کاراته‌کای دختران در جیرفت

دختران کاراته‌کای جیرفتی در مسابقات کاراته قهرماتی کشور سبک شوتوکان موفق به کسب 30 مدال رنگارنگ در رده‌های سنی مختلف شدند.

سال 96، سال درخشش ورزشکاران جیرفتی در مسابقات مختلف ورزشی رقم خورده که تا اینجا بیش از 300 مدال در مسابقات مختلف ورزشی قهرمانی استان و کشوری به‌دست آمده است.

مربی تیم کاراته شهرستان جیرفت گفت: مسابقات کاراته قهرمانی کشور سبک شوتوکان در تمام رده‌های سنی و به مدت سه روز در تهران برگزار شد.

فاطمه رضاخانی افزود: در این مسابقات بیش از یک‌هزار و 700 نفر ورزشکار از سراسر کشور حضور داشتند که از شهرستان جیرفت 19 نفر شرکت کننده در این رقابت‌ها با حریفان مبارزه کردند.

وی بیان کرد: دختران کاراته‌کای جیرفتی در این مسابقات موفق به کسب 30 مدال رنگارنگ در رده‌های سنی مختلف شدند که در نول خودش بی‌نظیر بوده است.

رضاخانی عنوان کرد: این مسابقات در سه بخش کاتا، کمیته و کاتای تیمی برگزار شد که تیم جیرفت در این رقابت‌ها و در دو رده نونهالان و نوجوانان موفق شد به مقام سوم کاتای تیمی دست یابد.

مربی کاراته شهرستان جیرفت یادآور شد: تمام ورزشکاران با خرج و مخارج خانواده‌ها پا به این مسابقات گذاشتند و جا دارد از تمام خانواده‌ها که به ورزش اهمیت می‌دهند تقدیر کرد.

وی افزود: در شهرستان جیرفت اسپانسر وجود ندارد که از ورزش حمایت کند و اگر واقعا کوچکترین حمایتی چه از طرف اسپانسر یا خیران صورت می‌گرفت مطمئنا ورزشکاران جیرفتی در همه عرصه‌ها از رقبای کشوری سبقت می‌گرفتند.

 

نابودی تالاب بندعلیخان ورامین به واسطه کم‌آبی و ورود فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر

فارس: رئیس اداره محیط زیست ورامین گفت: تالاب بندعلیخان یکی از کم نظیرترین اکوسیستم های استان تهران است که نقش مهمی در مهاجرت پرندگان به منطقه و کنترل ریزگردها دارد؛ اما متأسفانه با بستن سد روی دو رودخانه جاجرود و خشکسالی ها در حال نابودی است.

گلمحمدی بزرگ ترین مشکل تالاب بندعلی خان را کمبود آب در منطقه عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر هم از دیگر مشکلات منطقه بعد از کم ابی است و در چند سال گذشته هم سیستم تصفیه فاضلاب آن دچار مشکل شده و در نتیجه سبب آلودگی بخشی از این حوزه شده است.

این تالاب در واقع سپر ریزگردهایی است که از طرف کویر مرکزی به سمت ما می‌آید و این خشکسالی‌ها کنترل ریزگردها را روز به روز کمرنگ‌تر می‌کند و عوارض آن را افزایش می‌دهد، همچنین این مسئله در اقتصاد محلی و نوع زندگی عشایر هم تأثیرگذار است.

رییس اداره  محیط زیست ورامین در توضیح مشخصات تالاب بندعلیخان گفت: بندعلیخان به عنوان منطقه وسیعی از یک محدوده است که به صورت فصلی از اوایل آبان ماه هر سال آبگیری می‌شود، و تا اواخر فروردین هم آب دارد، و با توجه به وضعیت آب، میزان و زمان آبگیری وسعت منطقه آبگیری شده متغیر است؛ البته آب باید به طور مستمر وارد شود که به صورت آبگیر باقی بماند.

وسعت کلی منطقه‌ای که آبگیری می‌شود بیش از 20 هزار هکتار است، و در ٣٥کیلومتری ورامین در موقعیت جغرافیاییN350258 E513700 قرار دارد؛ البته این منطقه به طور کامل زیر آب نمی‌رود؛ بلکه به صورت شاخه شاخه در قسمت‌های مختلف زیر آب می‌رود که در شرایط خوب یک چهارم منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اکوسیستم‌های تالابی یکی از حسّاس‌ترین و مؤثرترین اکوسیستم‌ها هستند، و اکنون اکوسیستم منطقه که در سطح استان اگر نگوییم بی‌نظیر، جزء کم نظیرترین مناطق است که در حال نابودی قرار دارد، اکوسیستمی که با وارد شدن آب به آن رشد گیاهان و حضور پرندگان مهاجر را داریم، با این توضیح که ما در برخی مواقع تا یکصد هزار پرنده در زمستان سرشماری کرده‌ایم؛ اما متأسفانه اکنون این تعداد به شدّت کاهش پیدا کرده است.

گلمحمدی در مورد تامین آب تالاب توضیح داد: پیش از این منابع تأمین آب تالاب مازاد آب روخانه‌های جاجرود و کرج بوده است، که پس از احداث سد روی این دو رودخانه این منبع قطع شد و اکنون به جز مقاطع زمانی خاص که آب سدها به دلیل لایروبی دریچه‌ها رها می‌شود، دیگر هیچ آبی از این رودخانه‌ها وارد این حوزه نمی‌شود و بیشتر آبی که در 10 سال گذشته وارد این حوزه شده است آب‌های سطحی ناشی از سیلاب‌ها و بارندگی‌ها است.

بخش دیگری از منابع آبی تالاب هم ناشی از بارندگی‌های تهران است، که به همراه فاضلاب از طریق رودخانه شور از قسمت شمالی چرمشهر وارد منطقه‌ای که در قسمت بالایی تالاب قرار دارد می‌شود؛ البته تغییری که اخیراً ایجاد شده این است که با توجه به خشکسالی‌هایی که داشتیم میزان ورود آب به این منطقه کاهش پیدا کرده و از حدود 3 سال قبل تقریباً قطع شده و جز در مقاطع زمانی، محدود آب وارد حوزه می‌شود.

منتها با اقداماتی که در سنوات گذشته انجام شده این بخشی که به عنوان تالاب بندعلیخان معروف شده  در واقع قشلاق عشایر منطقه است، که  به عنوان حائلی بین کویر مرکزی و حوزه شهرستان و حتی استان تهران قرار گرفته است؛ یعنی منطقه‌ای که آبگیر می‌شود و پوشش گیاهی مناسبی دارد و در کنترل ریزگردها در ورود به شهرستان مؤثر واقع می‌شود.

گلمحمدی همچنین در مورد انواع پوشش های گیاهی تالاب گفت: پوشش گیاهان مرتعی که مورد استفاده دامداران قرار می‌گیرد، پوشش گیاهی درختچه‌ای که بیشتر گونه گز است و در مناطق زیادی شاهد آن هستیم، قبلاً نیزارها را هم داشتیم که با توجه به خشکسالی‌هایی که به وجود آمد،  بسیار کاهش پیدا کرده و تقریباً از بین رفته است و می‌توان گفت پوشش‌های گیاهی آن در کل کاهش پیدا کرده است.

سال گذشته با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شد اتفاق خوبی افتاد و مسئولان استانی هم وارد موضوع شدند و با وجود اینکه آب رودخانه شور جزء آب‌های نامتعارف محسوب می‌شود، برای نخستین بار حق آبه‌ای از آن در صورت‌جلسات به مراتع منطقه و تالاب بندعلیخان اختصاص داده شد، که سال قبل با مدیریتی که توسط مسئولان منطقه و شرکت تعاونی آب‌بران که در رابطه با همین موضوع تشکیل شده بود، صورت گرفت مقداری از این آب به تالاب تخصیص پیدا کرد و در منطقه رها شد، که اکنون شاهد این هستیم که بخش‌هایی که در زمستان توسط این آب آبگیری شده در حال احیا است؛ ولی متأسفانه بخش‌های وسیعی داریم که به دلیل خشکسالی‌هایی که در منطقه داشتیم در حال خشک شدن و نابودی است.

گلمحمدی در مورد گونه های پرنده ها و حیوانات منطقه توضیح داد: پرنده‌هایی که وارد این منطقه میشوند بیشتر پرنده‌های مهاجری هستند، که برای زمستان گذرانی وارد تالاب می‌شوند که می‌توان از انواع آن به مرغابی‌سانان، انواع اردک‌ها، غاز، فلامینگو و گونه‌هایی مانند قو و قوی گنگ و تعداد کمی هم دُرنا اشاره کرد، که در این دوره‌ای که حوزه آبگیر می‌شود وارد تالاب شده و اواخر زمستان دوباره به زیستگاه خود باز می‌گردند؛ اما در کل با توجه به شرایطی که به وجود می‌آید ورود پرندگان مهاجر را در این محدوده زمانی شاهد هستیم.

گلمحمدی در مورد اقدامات انجام شده برای حل مشکلات گفت: ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و علیه مسئولان شهرک صنعتی شکایت کردیم و از سه سال قبل هم اقدامات جدی برای تصفیه فاضلاب شهرک اتفاق افتاده، و در حال حاضر مرحله ارتقاء سیستم تصفیه فاضلاب در حال اتمام است که تقریباً عملیات اجرایی و آزمایشی آن تمام شده و به زودی شاهد بهره‌برداری سیستم ارتقاء خواهیم بود.

اتفاق اصلی که باید برای احیای تالاب بیفتد رهاسازی آب است، که آن هم مشکلات فراوانی دارد، که اگر حق آبه‌ای که تعیین شده اختصاص پیدا کند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به ویژه اینکه تعاونی آب‌بران هم تشکیل شده و امکان تخصیص حق آبه به وجود آمده است، که اگر حمایت مسئولان محلی و استانی را داشته باشیم قطعاً این اتفاق سریع‌تر خواهد افتاد؛ البته برای تالاب از سدها هیچ حق آبه‌ای درنظر گرفته نشده است و این آب همان آب شور است.

نکته مهّم دیگر در این زمینه این است که اگر قرار باشد اقدام مؤثری در این رابطه بیفتد باید همفکری و اقدام دسته‌جمعی را آغاز کنیم، یک برنامه مطالعاتی مدوّن راجع به این حوزه شکل بگیرد و براساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم، کمپین‌هایی هم به طور خودجوش توسط مردم منطقه تشکیل شده و امیدوارم که همه دست به دست داده تا مشکلات تالاب برطرف شود.

البته مسئولان شهرستانی و حتی استانی نسبت به این موضوع حسّاس شده‌اند و ما این حسّاسیت را به فال نیک می‌گیریم، همکاران استانی ما چندین بار از منطقه بازدید کرده‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست هم پیگیر موضوع است.

این مشکل کلی است و فقط مخصوص تالاب فصلی بندعلیخان نیست؛ دشت ورامین مشکل کم آبی دارد و در منطقه به شدّت شاهد اُفت سطح آب‌های زیرزمینی و نشست زمین نقاط مختلف دشت ورامین و ری هستیم؛ ما حتی در آب شُرب مشکل داریم و این موضوع به سادگی حل و فصل نمی‌شود.

گلمحمدی در مورد رونق گردشگری گفت: پس از خشکسالی، حضور پرندگان مهاجر هم کمتر شد که در صورت احیا و آبگیری در فصول مناسب، شاهد حضور پررنگ پرندگان مهاجر در تالاب خواهیم بود و امیدوارم همین مسئله باب خوبی در زمینه گردشگری در شاخه پرنده‌نگری باشد.

گردشگران معمولاً موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند که برخی برای عکاسی یا تفرّج می‌آیند که در این زمینه همکاری لازم را داریم؛ البته در حوزه گردشگری مجموعه‌ای از مقررات را داریم که براساس آن به گردشگران اجازه می‌دهیم که وارد مناطق ما شوند؛ ولی اگر بخواهیم برنامه گردشگری را به طور مدوّن داشته باشیم باید بخش خصوصی وارد موضوع شود و با ایجاد تورهای گردشگری و تعامل با اداره محیط زیست بتوانیم خدمات بهتری را به گردشگران ارائه دهیم.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

چهار سال تلاش خراسان جنوبی برای کنترل و مهار بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ مورد تب کنگو در استان مشاهده نشده است گفت: خراسان جنوبی مدت ۴ سال عاری از هرگونه بیماری مشترک بین انسان و دام بوده است.

علیرضا رفیعی‌پور گفت: یکی از مواردی که باید به آن در این ایام توجه شود پرداختن به ذبح دام در ایام عید قربان و قربانی کردن دام است و نباید قربانی کردن فدای بهداشت شود و باید همه قوانین را رعایت کرده تا از گوشت ذبح شده بهداشتی بتوان نیازمندان را اطعام کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در مدت 4 سال اخیر خراسان جنوبی با عملکرد خوب توانسته از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به خصوص بیماری تب کنگو جلوگیری کند و در این مدت هیچ گونه بیماری گزارش نشده است.

رفیعی‌پور افزود: زمان شیوع تب برفکی از شهریور ماه است که با قول‌های مساعد سازمان دامپزشکی کشور مقرر شده است در زمینه تامین واکسن کافی برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شود.

وی افزود: بیماری‌ها سبب آسیب رسیدن به اقتصاد کشور می‌شود و اگر می‌خواهیم اقتصاد و تجارت سالمی داشته باشیم باید کشور عاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مشترک انسان و حیوان داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال در حوزه پدافند غیرعامل کارهای مهمی را آغاز کردیم و معتقدیم تجارت جهانی دست دامپزشکی است و حوزه اقتصادی خراسان جنوبی وابسته به دام و کشاورزی است که اگر بیماری با حالت تهاجمی باشد حوزه اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

رفیعی‌پور گفت: 35 درصد خانواده‌های خراسان جنوبی مرتبط با دام هستند و در حوزه کنترل بیماری‌ها و پیشگیری گام‌های خوبی برداشته شده است.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

برگزاری نشست شعر حوزه در تبریز، گلستان، مشهد و اهواز

دبیر چهارمین جشنواره شعر اشراق از برگزاری نشست شعرخوانی شعر حوزه در شهرهای تبریز، گلستان، مشهد و اهواز با محوریت نقد هنرمندانه جاهلیت مدرن و وصف شکوه‌مندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت (ع) خبر داد.

سید جواد شرافت صبح امروز در نشست خبری چهارمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) که در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، از برگزاری نشست شعر خوانی در استان گلستان مقارن با سالروز حادثه منا خبر داد و اظهار داشت: این نشست در گنبد استان گلستان با موضوع نکوداشت شهدای منا برگزار می‌شود.

دبیر چهارمین جشنواره شعر اشراق با بیان اینکه نشست شعرخوانی در تبریز، گلستان، مشهد و اهواز نیز با موضوعات مشخص برگزار می‌شود، افزود: شهدای روحانی مدافع حرم، محرم، شهدای حله، نقد هنرمندانه جاهلیت مدرن، وصف شکوه‌مندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت (ع) در قالب‌های کلاسیک، نو و کودک و نوجوان از جمله موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم استعدادیابی هنرمندان حوزه تاکید کرد و ادامه داد: کشف، جذب و پرورش استعداد‌ها از جمله اهداف تعیین شده برای این دوره از جشنواره است.

به گفته شرافت، حوزه‌ای که پایا و پویا است و نسبت به مسایل و رخدادهای ملی و بین‌المللی بی‌تفاوت نیست نکته‌ای است که باید مورد توجه باشد، از همین رو شاعر حوزوی و حوزه انقلابی یکی از مهم‌ترین نشست‌های شعرخوانی خواهد بود.

دبیر چهارمین جشنواره شعر اشراق با بیان اینکه اختتامیه جشنواره شعر اشراق در قم برگزار می‌شود، عنوان کرد: با توجه به موضوع وصف شکوه‌مندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت (ع) نشست شعر اشراق در نجف و سوریه نیز برگزار می‌شود.

وی نقد هنرمندانه جاهلیت مدرن را از دیگر موضوعات این دوره از جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: در پایان این دوره از جشنواره کتاب برگزیده اشعار و نیز نشریه تخصصی جشنواره منتشر و رونمایی می‌شود.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

فرودگاه پیام به‌زودی آماده پروازهای مسافری می‌شود

مهر: اولویت‌های الزامی در راه‌اندازی پروازهای مسافری فرودگاه پیام در کارگروهی با حضور مسئولان مربوطه مطرح و موردبررسی قرار گرفت.

در پی آخرین سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان البرز، دکتر واعظی از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز راه‌اندازی بخش مسافربری فرودگاه پیام خبر داد. خبری مهم که امروز محور تشکیل «کارگروه تسهیل و راه‌اندازی پروازهای مسافری فرودگاه پیام» به ریاست استاندار البرز، معاونان و مدیران مجموعه فرودگاه پیام در استانداری شد و حاکی از پیگیری مسئولان استان تحقق هر چه سریع‌تر این طرح بود.

در این نشست تخصصی، اولویت‌های الزامی درراه اندازی پروازهای مسافری فرودگاه همچون؛ پیام تعیین تکلیف اراضی سه هزار و ۶۰۰ هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی، پیش‌بینی مسیرها و راه‌های دسترسی داخل و خارج از باند فرودگاه، ساماندهی و انتقال زباله‌ها، پیش‌بینی حرایم امنیتی، و غیره موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

سیدحمیدطهائی، استاندار البرز با تأکید بر لزوم پیش‌بینی الزامات درراه اندازی بخش مسافری فرودگاه پیام، گفت: بسترها از دو منظر امکانات موردنیاز در داخل و خارج از مجموعه فرودگاهی و تکمیل مسیرهای دسترسی مسافران باید پیش‌بینی شود.

طهائی ضمن اشاره به اجرای طرح «آی. سی. تی» در مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پیام توسط هیئت سرمایه‌گذار سنگاپوری، تطابق طرح راه‌اندازی بخش مسافری فرودگاه پیام و شهر«آی. سی. تی» را نیز امری مهم خواند.

استاندار البرز بابیان اینکه جاده و مسیر دسترسی، راه ورودی و مرکز هم‌جوار فرودگاه؛ حلقه دره نیاز به اصلاحات الزام‌آوری وجود دارد که باید رعایت شود.

وی بیان کرد: بخشی از اولویت‌ها مربوط به اسناد مالکیت اراضی و رفع معارضین در مسیرهاست که با همکاری دستگاه‌های شهری و استانی برای برطرف گردد و مرزهای ترددی نیز مورد تعیین قرار گیرد.

استاندار البرز: رویکرد اصلی برای درآمدزایی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاهی پیام باشدطهائی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد اقتصاد مقاومتی در اجرای طرح‌ها موردتوجه قرار دارد، با اشاره بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌ها برای تولید سرمایه و ثروت گفت: فرودگاه پیام همانند گوهری گران‌قدر است که باید گردوغبار آن زدوده شود و از مرکز اقتصادی که تولید سرمایه آن تا سال‌ها راکد مانده بود به جریان دوباره بیفتد.

استاندار البرز گفت: حضور شرکت‌های خصوصی در حوزه فناوری‌های نوین و مراکز خدماتی و گردشگری در کنار دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند رویکرد اصلی برای درآمدزایی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاهی پیام باشد.

طهائی به مسئولان و دست‌اندرکاران فرودگاه پیام مأموریت ویژه داد تا این مهم را با جدیت پیگیری کنند و برای اجرای آن از مشارکت کلیه دستگاه‌های تأثیرگذار نیز بهره‌مند گردند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در ابتدای این نشست از تلاش برای پیگیری اجرایی شدن طرح مسافربری فرودگاه پیام خبر داد و گفت: با تجهیز امکانات و اجرایی شدن الزامات، تا پایان امسال پروازهای محدود مسافربری راه‌اندازی و تا ۳ سال آینده پایانه بزرگ مسافربری در این فرودگاه تأسیس می‌شود.

زرندی افزود: جلسات مختلف و فشرده‌ای بین دستگاه‌های مختلف مثل وزارت ارتباطات و شرکت هواپیمایی کشور برگزار شد و سرانجام یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم البرز برای داشتن فرودگاه مسافربری برآورده گردید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام ادامه داد: مجوز اولیه در خردادماه گرفته شد و  فرآیند اخذ مجوزها هم‌اکنون در حال طی شدن است و موافقت‌های مختلفی از سوی مراجع ذی‌ربط گرفته‌شده است.

برنامه‌ریزی‌های جدی برای اصلاح فرودگاه باهدف تغییر کاربری از باربری به مسافری انجام‌شده است و طی دو مرحله انجام خواهد شدوی افزود: برنامه‌ریزی‌های جدی برای اصلاح فرودگاه باهدف تغییر کاربری از باربری به مسافری انجام‌شده است و طی دو مرحله انجام خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام تصریح کرد: در فاز اول با اصلاح حوزه‌های ایمنی فرودگاه و باندهای پرواز آن با همین امکانات موجود تا پایان سال در ترمینالی به مساحت شش هزار مترمربع پروازهای محدودی انجام می‌شود.

زرندی ادامه داد: در مدت سه سال با طراحی گروهی متخصص از مهندسین داخلی و شرکت‌های خارجی فاز دوم تبدیل فرودگاه به مسافربری آغاز خواهد شد و سپس فراخوان سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و فرودگاه پیام به‌طور کامل به فرودگاهی مجهز و مسافری تبدیل می‌شود.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی

نارضایتی مردم از مسکن مهر در خراسان جنوبی و خانه به دوشی مالکان موجب بی سر و سامانی بازار خرید و فروش مسکن و صعود اجاره بهاء شده است.

چند سالی است که خواب خوش بازار مسکن ادامه دارد و هنوز هم کلید دولت نتوانسته قفل رکود بازار مسکن را باز کند.

دولت در طول چند سال گذشته برای رونق این بازار دست به کارهای زیادی از جمله افزایش قابل توجه تسهیلات مسکن زده اما این وام های ۸۰ میلیونی نیز با بهره ۱۸ درصد نتوانسته گره از این رکود باز کند.

علی رغم رکود در بازار خرید و فروش مسکن طی این سال‌ها بازار رهن و اجاره همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده و هر ساله شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها در این بخش هستیم.

در شهر بیرجند نیز طی هفته های گذشته بازار مسکن روزهای پر التهابی را پشت سر می‌گذارد و افزایش یک شبه ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت اجاره بها و رهن مستاجرین را شگفت زده کرده است.

برخی از فعالان این بخش، افزایش قیمت‌ها را ناشی از کمبود خانه به دلیل کاهش شدید ساخت و ساز مسکن و ناامیدی مردم از مسکن مهرعنوان کرده‌اند.

به گفته این کارشناسان بسیاری از صاحبان مساکن مهر بیرجند به دلیل جانمایی نادرست سایت های مسکن مهر و مشکلاتی از جمله دوری از مرکز شهر، کمبود امکانات رفاهی، خدماتی و شهری عطای صاحب خانگی را به لقایش بخشیده‌اند و اجاره نشینی را ترجیح داده‌اند.

از این رو طی هفته های گذشته شاهد کمبود خانه اجاره ای در بیرجند و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها در این بخش بوده‌ایم.

بعد از گذشت یک ماه هنوز هم نتوانسته ام خانه ای پیدا کنم چراکه یا خانه ای در برخی نقاط شهر برای اجاره وجود ندارد یا اینکه آنقدر کرایه‌ها را بالا برده‌اند که توانایی پرداخت آن را ندارم یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از حدود دو ماه قبل به دنبال یک خانه برای اجاره هستم اما هنوز موفق به پیدا کردن نشده ام.

میرزایی با بیان اینکه به هر بنگاهی که مراجعه می‌کنم یا خانه ای برای اجاره وجود ندارد یا اینکه قیمت‌ها بسیار بالا است، بیان کرد: با این وضعیت ناچار خواهم بود که همان خانه قبلی را با افزایش قیمتی که صاحب خانه گفته تمدید کنم.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز که خود صاحب یکی از واحدهای مسکن مهر است در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: خودم صاحب یک واحد مسکن مهر در مهر شهر هستم اما به دلیل مسافت زیاد و نبود امکانات برای تحصیل فرزندانم و کار خودم دچار مشکل شده ام برای همین به دنبال خانه اجاره ای هستم.

محمدی اضافه کرد: با این وجود بعد از گذشت یک ماه هنوز هم نتوانسته ام خانه ای در شهر پیدا کنم چراکه یا خانه ای برای اجاره وجود ندارد یا اینکه انقدر کرایه‌ها را بالا برده‌اند که توانایی پرداخت آن را ندارم.

یکی از مشاوران املاک بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه الان هیچ خانه ای برای اجاره وجود نداره چراکه هیچ ساخت و سازی انجام نشده که خانه ای وجود داشته بشد، اظهار داشت: وقتی زمینه کم باشد خود به خود اجاره‌ها بالا می‌رود.

سروی با اشاره به اینکه اصلا خانه اجاره ای وجود ندارد اگر هم وجود داشته باشد حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داریم، بیان کرد: از اوایل سال ۹۵ کمبود خانه داریم و به دنبال این کمبود شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه حداقل روزی ۲۵ نفر متقاضی داریم که با حالت گریه دنبال خانه هستند اما خانه ای وجود ندارد، بیان داشت: علاوه بر این برخی از مشتری‌ها سه سال است که جابجا نشده‌اند.

سروی با اشاره به اینکه چهار سال است که هیچ ساخت و سازی انجام نشده است، افزود: در حال حاضر بازار مسکن کلا تعطیل شده مردم می‌ترسند وارد این کار شوند.

وی با انتقاد از اینکه این بحران چهار ساله بنگاه های معاملاتی را نابوده و بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند، افزود: با وجود این بازار راکد حتی اجاره مغازه را نمی‌توانیم پرداخت کنیم اماهر سه ماه از املاک مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهند.

این مشاور املاک با انتقاد از اینکه تسهیلات بانکی دردی از مشکل بازار مسکن دوا نکرده است، بیان داشت: در حال حاضر وام مسکن ۸۰ میلیون تومان است اما رهن یک خانه در بیرجند ۱۰۰ میلیون قیمت دارد در مقابل ۱۶۰ میلیون تومان از مردم می‌گیرند.

سروی با تأکید بر اینکه مسئولان باید فکر اساسی انجام دهند، بیان داشت: وقتی سود بانکی بالا است هیچ کس در بخش مسکن کار نمی‌کند اگر سود بانکی از اساس پایین بیاورند و نرخ وام مسکن کمتر شود شاید بتوان در بیرجند کاری انجام داد.

یکی دیگر از مشاورین املاک بیرجند نبا اشاره به رکود بازار خرید و فروش مسکن، اظهار کرد: باید برخ و بفروش وارد بازار شود تا زمانی که دلال وارد بازار نشود وضع به همین منوال خواهد بود چراکه مصرف کننده تنها دنبال یک خانه است.

حمید قادری ادامه داد: بازار بخر و بفروش چند سال قبل یک بازار فورانی بود که هر روز بالا می‌رفت اما این بازار دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سایت مسکن مهر «مهرشهر» یک باره اتفاق افتاد و همه وارد مسکن مهر شدند، گفت: از این رو سال گذشته خانه زیاد و مشتری کم بود، اما اکنون تمام کسانی که در این خانه‌ها ساکن شده‌اند به دلیل مشکلاتی از جمله مسافت و نبود امکانات به این رسیدند که اجاره خانه بهتر از خانه ملکی خودشان است و از این رو به دنبال اجاره مسکن در داخل شهر هستند.

این مشاور املاک از افزایش ۳۰ درصدی رهن و اجاره مسکن خبر داد و گفت: الان حدود چهار سال است که ساخت و سازی زیادی در بخش مسکن وجود ندارد تا زمانی که وضعیت ساخت و ساز به همین منوال باشد وضعیت نیز همین گونه باقی خواهد ماند.

قادری با بیان اینکه ساخت وساز چهار سال پیش نسبت به الان حدودیک سوم شده است، افزود: علاوه بر این پروژه هایی داریم که دو سال خوابیده هستند اگر این پروژه‌ها تکمیل شود بازهم همه فروشنده هستند و هیچ کس به دنبال اجاره خانه خود نیستند و حاضر نیستند خانه ۳۰۰ میلیونی را به یک میلیون اجاره دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر واحدهای جدید خالی هستند و مالکان ان به دنبال فروش مسکن خود هستند، بیان داشت: از این رو زمانی که با کمبود خانه مواجه هستیم و موجر به دنبال مستاجر نیست قیمت اجاره بالا می‌رود.

افزایش ۲۰درصدی اجاره در بیرجند به دست بنگاه دار نبوده بلکه بخش زیادی از آن به دلیل کمبود خانه اجاره ای است قادری اضافه کرد: در حال حاضر مردم حرف آخر را می‌زنند بنگاه فقط ملابنویس شده وهیچ نقشی در قیمت اجاره و رهن ندارد چراکه بازار بنگاه خراب است و باید به حرف مشتری گوش دهیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی اجاره بها و رهن در بیرجند خبر داد و گفت: این افزایش قیمت به دست بنگاه دار نبوده بلکه بخش زیادی از آن به دلیل کمبود خانه اجاره ای است.

علیرضا اربابی با اشاره به اینکه یکی از دلایل کمبود خانه اجاره ای کاهش شدید ساخت و ساز در استان است، بیان کرد: در حال حاضر ساخت و ساز در بخش مسکن به طور کامل تعطیل شده است و تقریبا به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بخشی از کمبود خانه اجاره ای در بیرجند مربوط می‌شود به برخی شایعات در مورد اخذ مالیات از واحدهای اجاره ای که این امر سبب شده برخی از صاحب خانه‌ها از اجاره یا رهن خانه خود منصرف شوند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با بیان اینکه مردم از این مالیات واهمه دارند و حاضر نیستند خانه خود را اجاره دهند، عنوان داشت: این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و به زودی این شایعات نیز فراموش می‌شود.

اربابی با بیان اینکه هر ساله از اواخر شهریور ماه تا مهرماه مقداری کمبود در این بخش وجود داشته است، عنوان داشت: اما امسال از ۱۵ اردیبهشت شاهد حجم زیادی مستاجر برای اجاره مسکن بودیم که این امر سبب افزایش اجاره بها شده است.

به دلیل ناامیدی مردم از مسکن مهر بخش زیادی از صاحبان این واحدها به دلیل کمبود امکانات و مشکلات دیگر  املاک شخصی خود  را رها کرده و به اجاره خانه روی آورده اند  وی اضافه کرد: بخشی از  مشکل افزایش اجاره بها و نبود خانه برای اجاره به دلیل ناامیدی مردم از مسکن مهر است که سبب شده بخش زیادی از صاحبان این واحدها به دلیل کمبود امکانات و مشکلات دیگر  املاک شخصی خود  را رها کرده و به اجاره خانه روی آورند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند از فعال شدن گشت های بازرسی از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه در بیرجند خبر داد و گفت: این گشت‌ها بر اجاره نوشتن و اجاره بها نظارت خواهند داشت و امیداوریم با تمام شدن شایعات مشکل کمبود خانه از اواخر شهریور ماه رفع شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تا ۹۱ شاهد افزایش بی رویه در بخش مسکن بودیم، بیان داشت: بی سر و سامانی بازار مسکن از سال ۹۱ شروع شده و هر ساله نیز افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با اشاره به رکود بازار خرید و فروش مسکن در استان و در کشور، بیان کرد: وقتی به یکباره طی چند سال شاهد افزایش بی رویه ساخت و ساز مسکن در کشور باشیم امروز بعد از چند سال خود را نشان می‌دهد.

اربابی به وجود پنج میلیون واحد مسکن بدون صاحب در کشور اشاره کرد و گفت: این واحدها ساخته شده بدون اینکه متقاضی داشته باشد و همین امر سبب رکود بازار مسکن شده است.

وی از نرخ بالای مصالح ساختمانی گلایه کرد و افزود: قیمت بالای مصالح ساختمانی دردی از بازار مسکن دوا نمی‌کند باید قیمت اجناس را پایین بیاوریم تا ساخت و ساز نیز روان شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر زمین های خالی زیادی در بیرجند وجود داشته و هیچ کمبودی از این نظر در شهر وجود ندارد، عنوان داشت: تنها مشکل ساخت و ساز این است که مسئولان همکاری نمی‌کنند، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و هر چه گرانی بیشتر باشد بازار مسکن پایین می‌آید.

اربابی با تأکید بر اینکه مردم قدرت خرید ندارند، بیان داشت: تا زمانی که قیمت مصالح تغییر نکند مسکن همین روال را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم بازار مسکن پویا و مفید داشته باشیم باید به دنبال کاهش هزینه های ساحت و ساز باشیم، افزود: در این راستا در شهر بیرجند در سال ۹۴ و ۹۵ دفترچه اخذ عوارض شهرداری را نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۰ درصد کاهش دادیم اما در مقابل در عوارض دیگر، نظام مهندسی و بیمه افزایش قیمت داشتیم و این مشکلی از بازار مسکن حل نکرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند همچنین به نرخ بالای تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: مردم توانایی پرداخت هشت تا ۱۰ درصد سود را ندارند و این‌ها نیز نمی‌تواند گره ای از بازار مسکن باز کند.

اربابی با بیان اینکه دولت به دنبال روان سازی بازار مسکن است و در این راستا اقداماتی نیز در دستور کار قرار داده است، بیان داشت: اینکه بخواهیم بازار مسکن به سال ۸۸ تا ۹۱ باز گردد امکان پذیر نیست با این وجود در حال حاضر مسکن به حال عادی برگشته است.

آنچه که مسلم است تا زمانی که تعطیلی ساخت و ساز در بخش مسکن ادامه داشته باشد رکود بازار مسکن نیز ادامه خواهد داشت و کمبود مسکن نیز هر روز بر افزایش قیمت رهن و اجاره دامن خواهد زد.

 رکود بازار مسکن در خراسان جنوبی/ مهار خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی/ آغاز فعالیت فرودگاه پیام در کرج، تبریز/ قربانی کم ابی دریاچه ارومیه

برنامه ریزی عبور از بحران خشک سالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی

در حالی ۱۸ سال خشکسالی اثرات منفی بر بخش های مختلف خراسان جنوبی گذاشته که کشاورزی این استان با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می تواند حرف های زیادی برای عبور از بحران ها داشته باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: علی رغم خشکسالی های چندین ساله در خراسان جنوبی، تولید زرشک در این استان رتبه دوم کشوری و تولید زعفران نیز رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص داده که این امر نشان دهنده پتانسیل بالای مردم استان به خصوص روستاییان در کار کشاورزی است.

برکسی پوشیده نست که در حال حاضر ۳۰ درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش کشاورزی بوده و نمی‌توان این را از مردمان این خطه کویری گرفت چرا که اگر این اتفاق صورت پذیرد، باید برای اشتغالی جایگزین چاره اندیشی شود که این خود نیزاقدامی دشوار است.

بنابراین باید به دنبال راهکاری برای حفظ و توسعه این بخش از استان باشیم تا علاوه بر امید ماندگاری جمعیت روستایی و عشایری، از این صنعت حداکثر بهره بهرداری را داشته باشیم.

از این رو بخشی از مسئولان اتاق بازرگانی بیرجند و دستگاه های ذیربط عصر جمعه، طی برگزاری جلسه ای مشترک با عنوان «کمیسیون صنایع غذایی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی» جهت ارائه راهکارهای موثر و تنظیم سند توسعه کشاورزی پرداختند.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به تنظیم سند ماموریتی بخش کشاورزی بیان کرد: تنظیم این سند باید با بررسی همه جانبه ابعاد مختلف و با ساز و کار خاصی باشد.

مهدی بهدانی ادامه داد: برای بررسی این مشکلات باید کمیته هایی تعریف شده که بخشی از موارد مانند تامین مالی طرح‌ها، قوانین مزاحم و مخل کسب و کار و بررسی بروکراسی های اداری را احصا کنند.

وی با بیان اینکه بعد از احصاء شدن مشکلات بخش کشاورزی باید پیشنهاداتی برای رفع آن‌ها ارائه شده و در راستای آن نیز سند ماموریت بخش کشاورزی تنظیم شود.

بهدانی تامین مالی طرح‌ها را از مهم‌ترین مشکلات موجود دانست و افزود: مبالغ اعتباری تخصیص یافته به استان بسیار ناچیز است و در بانک های مختلف پراکنده می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، گفت: اعتبارات بخش کشاورزی باید در یک بانک عامل متمرکز شده و در پرداخت تسهیلات وحدت رویه وجود داشته باشد.

بهدانی بیان کرد: قوانین بودجه سنواتی، باید حداقل ۲۵ درصد منابع داخلی بانک‌ها در بخش کشاورزی بکار گرفته شود که تاکنون به این درصد نرسیده‌ایم.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: باید این منبع اعتباری مهم را پیگیری کرده و موجبات استفاده از آن در بخش کشاورزی فراهم شود.

وی با اشاره به ظرفیت استان در پرورش دام و طیور بیان کرد: علی رغم این پتانسیل مطلوب، در سال های اخیر هیچگونه تسهیلات یارانه ای از محل صندوق توسعه ملی بر این طرح تعلق نگرفته است.

بهدانی بیان کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی ۲۶ هزار نفر شتر با بیش از هزار واحد تولیدی مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار در حال فعالیت بوده که برای ادامه حیات نیاز به تزریق تسهیلات و تامین نقدیندگی دارند.

وی با بیان اینکه باید در تنظیم سند کشاورزی به صادرات محصولات کشاورزی توجه شود، گفت: خراسان جنوبی تنها تولیدکننده محصول زرشک در جهان است و این محصول تقریبا به صورت ارگانیک تولید می‌شود.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: محصول زرشک با وجود خواص دارویی، خوراکی و رنگدانه ای تنها، ۱۰ درصد از کل تولیدان صادر می‌شود.

بهدانی به بهره وری از منابع آبی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: اقدامات زیادی برای ارتقاء و بهبود الگوی کشت استان صورت گرفته و برای حفظ منابع آبی نیز اقداماتی در زمینه کشت فراسرزمینی و استفاده از آب مجازی در حال انجام است.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی بیان کرد: خشکسالی های چندین ساله، کمبود آب و دوری از مرکز مشکلات زیادی را بر کشاورزان تحمیل کرده است.

عابدین محمدی با بیان اینکه افزایش پارامتر برق‌ها نیز مشکلی مضاعف بر این دغدغه‌ها است، گفت: در قانون بودجه سال ۹۶ پارامتری تحت عنوان عوارض برق اضافه شده که به ازای هر کیلو وات، ۵۰ ریال عوارض وصول می‌شود.

وی با بیان اینکه این رقم برای بخش کشاورزی بسیار بالا است، اظهار کرد: این عدد در چاه های آب کشاورزی سر به فلک می‌گذارد و قیمت تمام شده برای کشاورز نیز افزایش می‌یابد.

محمدی با بیان اینکه افزایش پارامترهای برق از سا ۹۵ در قانون آمده است، گفت: طی سال ۹۵، این قانون برای چاه های روستایی و کشاورزی نیز استثنا بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال جاری این استثنا برای چاه های کشاورزی وجود ندارد، گفت: در این راستا مکاتبات زیادی انجام شده که برای سال ۹۷ نیز این مستثنیات در قانون بودجه لحاظ شود.

محمدی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی استان بیان کرد: یکی از مشکلات موجود نبود تکنسین تعمیرات قطعات بخش تولید بوده که باید از خارج استان بیاید و هزینه زیادی نیز به بار می‌آید.

وی خواستار آموزش‌ها تکنسین هایی در استان شد و اظهار کرد: همچنین باید محصولاتی در استان تولید شوند که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: باید آن دسته از محصولاتی از خراسان جنوبی که در کشور رتبه تک رقمی دارند، در بحث های صنایع تبدیلی- تکمیلی حمایت ویژه شوند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکلات خشکسالی در خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: باید راهکارهای مناسبی برای مقابله با پیامدهای آن ارائه شود.

محمد جادگی با اشاره به باروری ابرها بیان کرد: در حال حاضر سیستم هایی تخصصی وجود دارد که اثرات محیط زیستی نیز دارد.

وی با بیان اینکه باروری ابرها به وسیله پرتاب موشک بسیار هزینه بر است، اظهار کرد: استفاده از القای بار منفی مشکلاتی برای انسان و زیست محیطی ندارد.

جادگی با بیان اینکه هزینه استفاده از این روش باروری نیز مناسب است، گفت: نصب هر آنتن قریب به ۵۰۰ هزار دلار هزینه داشته و برای همیشه نیز مفید است.

وی با بیان اینکه نصب هشت آنتن در خراسان جنوبی مشکل بارندگی را رفع می‌کند، افزود: روش کار به این صورت بوده که وقتی توده ابرهای گذری را شناسایی شده و بارور می‌کند.

وی گفت: مشکلاتی در بحث برند سازی وجود دارد که باید یک کمیته تخصصی تشکیل داده شود و مشکلات بررسی و مرتفع شود.

نماینده گندم کاران خراسان جنوبی هم با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برخی محصولات استراتژیک که در استان اعلام می‌شود، در دیگر استان‌ها نیز کشت شده و استراتژیک استان نیست.

سینا سرحدی با تاکید بر اینکه باید محصولاتی که توان رقابت دارند را شناسایی کنیم، گفت: محصول ارگانیک از سه سال است در استان آغاز شده اما حمایت های استانی ضعیفی داشته است.

وی با اشاره به کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در بخش گیاهان دارویی متولی مشخص نداریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

سرحدی با اشاره به اهمیت برند سازی محصولات بیان کرد: در خراسان جنوبی برند ملی شناخته شده ای نداریم.

وی با بیان اینکه باید به بخش کشاورزی توجه ویژه ای شود، افزود: از آنجایی که ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، اگر نفس این بخش را بگیریم، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان یکی از مشکلات موجود است که باید در سند کمیسیون کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه باید در سند توسعه کشاورزی به برنامه ریزی جهت فروش دام و طیور و فراهم آوردن زمینه عرضه و فروش محصولات تولیدی پرداخته شود، گفت: همچنین برنامه ریزی برای سوق دادن محصولات تولیدی به سمت محصولات استراژیک منطقه باید مورد توجه این سند قرار گیرد.

سید حسین خیریه کمک به هدایت تولیدات دامی مانند طیور و صنایع تبدیلی، تولید آبزیان به سمت صادرات محوری و به دست آوردن استاندارد های جهانی برای صادرات به کشور های همسایه از دیگر موارد مورد توجه در این سند دانست.

وی با بیان اینکه باید در سند کشاورزی، استفاده از آبیاری نوین مورد توجه قرار گیرد، گفت: همچنین کمک به هدایت محصولات کشاورزی به سمت صنعتی شدن از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خیریه اظهار کرد: زمینه سازی صادرات صنعت طیور و واردات محصولات کشاورزی محصولات آب بر از موارد مهمی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت برند سازی محصولات کشاورزی بیان کرد: اگر برند خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم محصولات را نیز عرضه کنیم.

خیریه خواستار بازاریابی محصولات دامی و کشاورزی شد و افزود: باید با شرکت در نمایشگاه های خارجی محصولات تولیدی استان را نیز معرفی کنیم.

وی بیان کرد: همچنین باید قیمت تمام شده برای کشاورزان کم و راهکاری ارائه شود که کشاورز بتواند محصول را گران تر به بازار عرضه کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی، بیان کرد: این صندوق می‌تواند از محل اعتبارات تملک استان کمک خوبی برای کشاورزان باشد.

وی خواستار تقویت صندق توسعه حمایت از بخش کشاورزی شد و افزود: سود این صندوق از خراسان جنوبی خارج نمی‌شود و در اختیار استان قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: مرزنشینان خراسان جنوبی پاسدار مرزها بوده و منافع کشور را حفظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه مرز نشینان نیاز یه حمایت ویژه دارند، افزود: باید طرح ویژه ای و بسته های حمایتی برای مرزنشینان تعریف شود.

خیریه بیان کرد: بسته های حمایتی صرفا نباید نقدی باشد بلکه حمایت های غیر نقدی نیز می‌تواند بازتاب بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند برای خرید و دام های پلاک کوبی شده و تحویل آذوقه دامی خود در منطقه یارانه در نظر بگیرد، افزود: دام‌ها باید پلاک کوبی شده را بعد از مدتی با قیمت گران تر از دامدار نیز خریداری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: اگر برای دامدار و مرزشنین درآمد ایجاد کنیم، می‌توانیم باعث ماندگاری آن‌ها در مرز شویم.

اگر چه کشاورزی خراسان جنوبی به سبب بحران آب دستخوش تغییرات گسترده شده اما متولیان برآنند با تدابیر ویژه چاره‌ای اندیشه کنند تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و اصلاح الگوی کشت به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک شود.


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *