اتمام حجت با بانک‌های متخلف/تأمین کمبودهای نظام بانکی از طریق بازار بین‌بانکی

13:13 - 07 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۹۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فاصله زمانی اجرای طرح یکسان سازی نرخ سود بانکی گفت: فاصله زمانی در نظر گرفته شده در نهایت سپرده‌های کوتاه مدت افراد در بانکها را به بلند مدت تبدیل می‌کند.

اتمام حجت با بانک‌های متخلف/تأمین کمبودهای نظام بانکی از طریق بازار بین‌بانکیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،ولی الله سیف در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بانک مرکزی دربحث نظارت موفق عمل نکرده، اظهار کرد: در نظام بانکی نرخ سود بانک‌ها نمی‌تواند ثابت باشد و در آخر دوره مالی پرداخت می‌شود.

یکی از مشکلاتی که درمفهوم سودهای بانکی وجود داشت نرخ قطعی یا علی الحساب بود و اینکه دربحث سودهای علی الحساب بخشی از سود درماه‌های قبل از پایان دوره مالی به سپرده گذاران پرداخت می‌شد.

وی در ادامه افزود: هیچ بانکی پس از زمان اعلام شده نمی‌تواند از سود علی الحساب 15 درصد فراتر رود و درغیر این صورت با مدیران بانکهای متخلف برخورد شده و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص فاصله زمانی اجرای طرح یکسان سازی ارز بیان کرد: درصورت فاصله زمانی برای اجرای این طرح اعمال نمی‌شد شبکه بانکی کشور با بیش از 22 هزار شعبه با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شد که از جمله آن می‌توان به ادعای شعبه‌های در خصوص نرسیدن بخشنامه به آنها اشاره کرد.

سیف در ادامه افزود: در فاصله زمانی اعمال شده در نهایت سپرده‌های کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل می‌شود و در این میان اگر تخلفی صورت گیرد برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

وی در ارتباط با کمبود منابع مالی در نظام بانکی گفت: بانک مرکزی تلاش کرده است که در موارد اضافه برداشت‌های موجه به دلیل تسهیلات تکلیفی را از طریق خطوط اعتباری حل کند و کمبودهای مقطعی را نیز از طریق بازار بین بانکی تامین کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: جهت گیری مشخص برای تعادل بین بازارهای مالی کشور صورت گرفته است و امیدواریم تعادل مورد نظر برقرار شود.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: بانک سود نرخ موفق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *