افزایش ۶ برابری اهدای خون در ماه محرم/ بیش از اهدای خون، به تأمین پلاکت خون نیاز داریم

7:10 - 05 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۱۵۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام، اهدای خون در کشور تا ۶ برابر افزایش یافته است این در حالی است که در قبال تأمین خون، نیاز به تأمین پلاکت خون برای بیماران سرطانی به شدت احساس می شود.

اهدای خون شبیر حاجی‌ بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در خصوص اهدای خون در ایام ماه محرم و صفر گفت: در ایران اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است که براساس آمار به دست آمده در سال 1395 حدود 2.5 میلیون نفر به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 2 میلیون و 100 هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی افزود: براساس آمار در سال گذشته حدود 3 میلیون و 600 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز و کرایو به مراکز درمان و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: نیاز به پلاکت جهت درمان بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده ارثی بیش از اهدای خون احساس می‌شود بنابراین مردم می‌توانند به‌جای اهدای خون کامل، پلاکت را به روش فرزیس تولیدی، اهدا کنند. در این روش پلاکت را از خون جدا کرده و مابقی اجزای خون مانند گلبول‌های قرمز و سفید به خون بازگردانده می‌شوند.

وی عنوان کرد: نیاز به خون در همه شرایط احساس می‌شود و نمی‌توان آن را مختص به زمان خاصی دانست. این در حالی است که در بین کشور‌های آسیایی و منطقه نیز این امر اجرایی شده و منجر به تأمین نیاز‌های خونی شده است. لازم به ذکر است افراد ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند در صورت احراز شرایط لازمه در این نذر فرهنگی شرکت کنند.

حاجی‌بیگی اذعان داشت: با فرا رسیدن ماه محرم و صفر متقاضیان اهدای خون تا سقف ۶ برابر افزایش یافته و حجم وسیعی از عزاداران حسینی را به این اقدام انسان‌دوستانه ترغیب می‌کند. در حالی‌که می‌توان این اقدام را به روز‌های دیگر سال نیز اختصاص داد و  همراهی و کمک مردم به بیماران نیازمند را به امری همیشگی تبدیل کرد.

وی یادآور شد: همه ساله نذر اهدای خون در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی با افزایش استقبال مردمی‌ روبرو می شود. براین اساس به منظور تکریم ارباب‌رجوع و افزایش کیفیت در اهدای خون تقاضا داریم مردم از آغاز ماه محرم تا پایان ماه صفر نسبت به این امر اقدام نمایند تا بتوانیم در اسرع وقت جوابگوی سیل عظیمی از عزاداران حسینی در مراکز اهدای خون باشیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تمامی مراکز سازمان انتقال خون در سراسر کشور پذیرای مردم هستند براین اساس متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پورتال سازمان انتقال خون مراجعه کرده و از لیست مراکز مربوطه مطلع شوند.  لازم به ذکر است دریافت خون در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷:۳۰ صبح تا پایان مراسم هیئت‌های مذهبی انجام می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *