4 درصد نوجوانان سیگار می کشند/ مرگ سالانه 50 هزار ایرانی به علت مصرف مواد

11:20 - 03 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۲۱۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سالانه 50 هزار ایرانی به علت مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می دهند.

مرگ سالانه 50 هزار ایرانی به علت مصرف دخانیاتبه گزارش خبرنگار جامعه ، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات گفت: دخانیات شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان است که نیمی از افراد بر اثر مصرف آن فوت می‌کنند.

وی افزود:سالانه ٧ میلیون نفر و هر شش ثانیه یک نفر در دنیا به علت مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می دهند. 

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد:سالانه ٥٠ هزار مورد مرگ و میر ناشی ازمصرف دخانیات در کشور ثبت می شود و 500 هزار نفر هم به علت عوارض مصرف دخانیات در بیمارستان بستری می شوند. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش مصرف دخانیات در جامعه نگران کننده است و 4 درصد مصرف کنندگان سیگار را نوجوانان با گروه سنی 13 الی 15 ساله تشکیل می دهند.
مصرف سیگار دردختران از 0.9 درصد به 2.12 درصد و در پسران به 4.8 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار جامعه ، در ادامه نشست خبری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مرگ و میر ناشی ازدخانیات به تنهایی درصد بالایی را نسبت به مرگ و میر ناشی از تصادفات، ایدز، مصرف مواد مخدر و سلاح گرم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: 23 درصد سرطان ریه درمردان ناشی از مصرف سیگار است و می‌توان در بررسی عوارض منفی مصرف دخانیات به مادران سیگاری اشاره کرد که وزن فرزندان متولد شده ازاین مادران 10 درصد کمتر از وزن کودکان سالم است.

ایرج حریرچی خاطر نشان کرد: در قبال مصرف قلیان در خانواده‌ها نباید به راحتی برخورد کرد چرا که هر وعده مصرف قلیان برابر با 100 تا 200 سیگاراست وافراد حاضر در محل استفاده از قلیان تحت عوارض منفی آن قرار گرفته و استشمام دود ناشی از ایندخانیات برابر با مصرف 6 الی 7 نخ است.

وی عنوان کرد: 8 میلیون نفر در کشور به نوعی مصرف کننده دخانیات محسوب می شوند که 14.13 درصد مردم مصرف کننده سیگار،‌ قلیان و پیپ هستند یعنی از هر 7 نفر یک نفر مصرف کننده تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: میزان مصرف دخانیات در 5 سال گذشته از 14.09 درصد به 14.13 درصد رسیده است که می‌توانیم بگوییم تا حدودی از افزایش بالای این رقم جلوگیری شده است.لازم به ذکر است، مصرف روزانه سیگار در سال 1390 ،‌ 1.19 درصد بوده است که درحال حاضر به 1.01 درصد کاهش یافته است.

حریرچی یادآور شد: متاسفانه مصرف قلیان درجامعه ما رو به افزایش است که مصرف آن درروستاها 15.44 درصد و در شهرها 13.62 درصد گزارش شده است یعنی مصرف دخانیات در روستاها بیش از شهرها است اما دراین سالها با تلاش‌های انجام شده 0.8 درصد مصرف دخانیات را کاهش داده‌ایم و متعهد شده‌ایم تا سال 1404 به دلیل کاهش بیماری‌های مرتبط با آن باید مصرف سیگار 30 درصد کاهش یابد این درحالی است که نوجوانان 13 الی 15 ساله مصرف کنندگان 3 الی 4 درصدی سیگار محسوب می شوند که در طی 5 سال گذشته این تعداد از 3 درصد افزایش قابل توجهی داشته است و مصرف سیگار دردختران از 0.9 درصد به 2.12 درصد و در پسران به 4.8 درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: مصرف قلیان و سیگار به عنوان دروازه‌هایی برای ورود به مصرف مواد مخدر، اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی تلقی می شوند این درحالی است که 6.6 درصد دختران کشیدن قلیان را تجربه کرده‌اند و مصرف آن در پسران به 11.1 درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: سالانه 40 هزار میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و به روایت دیگر 10 هزار میلیارد تومان از سرانه ملی به دخانیات اختصاص داده شده است.گفتنی است، ما سالانه 20 الی 30 هزار میلیاردتومان را صرف هزینه‌های بهداشتی ، درمانی و سالهای از دست رفته عمر درمصرف کنندگان سیگار می‌کنیم بنابراین می‌توانیم با افزایش ده درصدی مالیات سیگار 4 الی 5 درصد مصرف سیگار را کاهش دهیم درحالی که قیمت سیگار درایران 20 درصد کشورهای تولید کننده اصلی است.

حریرچی خاطر نشان کرد: قیمت سیگار در ایران از 181 کشور دنیا ارزانتر است در حالی که مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا 70درصد بوده و ما کمترین میزان مالیات را به آن اختصاص داده‌ایم و می‌توانیم با افزایش مالیات در سیگار در حیطه قیمت خرده فروشان از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنیم بنابر این پیش بینی می شود با هر ده درصد افزایش قیمت سیگار 5 درصد مصرف آن را کاهش دهیم و علاوه بر صرفه جویی در هزینه مصرفی، منابع جدیدی را به بخش درمان اضافه کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جمع آوری قلیان از کافه‌ها و رستوران‌ها درشهرهایی چون چهارمحال و بختیاری و 30 دانشگاه با عملکرد خوبی مواجه شد و با اعمال جریمه‌ها ومالیات‌های بازدارنده تا حدی این روند کنترل شده است اما این روند در پایتخت به دلیل اعمال جرایم حداقلی پیشرفت خوبی نداشته است و جریمه‌های اعمالی بازدارنده محسوب نمی شود.
وی در ادامه اذعان داشت: بر طبق قانون فروش سیگار به شکل نخی ممنوع است اما متأسفانه به دلیل اعمال جریمه‌های حداقلی در این زمینه، عملکرد خوبی مشاهده نمی‌شود. بر این اساس امیدواریم با اعمال جریمه‌های بازدارنده و همکاری خانواده‌ها بتوانیم مصرف سیگار را تا 30 درصد کاهش دهیم.

حریرچی یاداور شد: درحال حاضربا 500 هزار بستری ناشی از مصرف سیگار در کشور رو به رو هستیم که هزینه‌های درمان آنها از طریق بیمه‌ها تأمین می شود اما با اختصاص هزینه‌های ناشی از مصرف سیگار و درمان آن به خود فرد می توان تا حدی استفاده ازدخانیات را کاهش داده و از پرداخت هزینه‌ها در بیمه‌ها جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: جریمه‌های مربوط به فروش سیگار در کشور بر طبق مصوبه سال 92 اعمال می شود یعنی در قبال ممنوعیت فروش سیگار به شکل نخی تنها 22 هزار الی 86 هزار تومان جریمه برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود که به راحتی با پرداخت آن اینگونه فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند بنابر این قوه قضائیه ، استاندار و مراجع قانونی باید جریمه‌های بیشتری را به این امر اختصاص دهند.

وی در خصوص آغاز هفته سالمند گفت: پیری جمعیت و سالخوردگی آن در تمام کشورهای دنیا روندی اجتناب ناپذیر دارد که با توجه به رشد جمعیت جوان وافزایش باروری درصد جمیعت تغییری کرده اما همچنان چالش پیری جمعیت وجود دارد درحالی که از جمعیت 79 میلیون نفری ایران بیش از 7 میلیون نفر از جمعیت سالمند هستند. یعنی 9.2 درصد جمعیت را سالخوردگان تشکیل می‌دهند.

حریرچی افزود: پیش بینی می‌کنیم در 8 سال آینده روند جمعیت سالمند در کشور به 10 درصد و تا 33 سال دیگر به 30 درصد برسد. بنابر این باید برای فعال بودن سالمندان و تفریح آنها برنامه‌های آموزشی اعمال شود. ناگفته نماند بالا رفتن تعداد و درصد سالمندان در کشورمی تواند هزینه سلامت را افزایش دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: شعار آینده‌ای بهتر با مشارکت سالمندان، اعلام شد.

وی در خصوص اختصاص مسئله طب سنتی به حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه یکی از بسترهای آموزش و رشد طب سنتی درکشور است که این نیز همانند گروه‌های مختلف درراستای اجرای صحیح بند 12 سیاستهای کلی سلامت صورت گرفته است. این امر در شرایط ایجابی و نفسی محقق می شود اما متاسفانه شکایت بسیاری در راستای درمان خودسرانه این گروه‌ها صورت گرفته است بنابراین ازگروه‌ها تقاضا داریم در زمینه درمان هیچ اقدامی نکنند و در صورت هر گونه اقدام منفی باید جوابگوی عوارض آن باشند همچنین نظارت بر فعالیت مراکز طب سنتی‌ای که دارای پروانه هستند به طور مرتب انجام می‌شود اما تعدادی از مراکزی که به صورت غیر قانونی و زیرزمینی فعالیت می کنند توسط نیروی انتظامی شناسایی و با عاملین امر برخورد می‌شود.

حریرچی افزود: درحال حاضر 65 درصد کمبود نیرو نسبت به پزشک عمومی و متخصص در کشور احساس می شود با این حال عملکرد جامعه پزشکی ما در طی 10 سال گذشته بسیار خوب بوده و می توان این مصداق را با عملکرد کشورهای مشابه مقایسه کنیم در دهه شصت واوایل دهه هفتاد در زمینه جراحی عروق قلب دچار مشکل بودیم اما درحال حاضر درشهرهای دیگر این عمل به خوبی انجام شده و اعزام بیماران به خارج از کشور به زیر دو درصد رسیده است.

 سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پیشگیری از بیماری به دو طریق توسط افراد انجام می شود گروه اول افراد آموزش دیده‌ای هستند که به صورت ارزان قیمت با تحصیلات خود این اقدام را انجام داده ودسته دوم پزشکانی هستند که به ارائه خدمات گرانقیمت می پردازند.

وی در خصوص تعرفه‌های پزشکان گفت: تحقیق و تفحص در تعرفه‌های پزشکان بر عهده مجلس است و تاکنون هر تعرفه‌ای که تصویب شده است توسط وزارت بهداشت اجرایی شده و این روال ادامه دارد.

حریرچی در راستای عملکرد دکه‌های روزنامه فروشی نسبت به فروش سیگار و آلات مواد مخدر عنوان کرد: در دوره های اخیر همکاری نیروهای انتظامی و شهرداری با وزارت بهداشت در راستای جلوگیری از مصرف دخانیات خوب بوده است و نمی توان توقع داشت که در طی 24 ساعت کلیه دکه‌ها نظارت و بر جرائم آنها رسیدگی شود بر این اساس اصلاح این امر باید از طریق فرهنگ خانوادگی صورت گیرد چرا که در بسیاری از موارد خانواده‌ها مصرف دخانیات را به نوعی تفریح می دانند و ما نمی‌توانیم درا ین امر دخالت کنیم بنابراین باید از طریق افزایش آگاهی عمومی اطلاع رسانی‌های لازم صورت گیرد و به طور ذاتی نسبت به این امر اقدام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص پرداخت حق توسط اشخاص گفت: هر یک از افراد در مواقع سلامت، اشتغال ودوران جوانی باید نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند و درمواقع بیماری نیز به اندازه نیاز از خدمات بیمه‌ها استفاده نمایند درحالی که حمایت مالی از بیماران بر طبق قانون بر عهده بیمه است، این روند در دنیا به شیوه‌های مختلفی اعمال می شود بنابراین در سیستم اجرایی کشور ما در قبال اضافه شدن یک بیماری به لیست بیماری‌های خاص به منابع بیمه‌ها توجه می شود.

وی در خصوص ارائه خدمات در طرح تحول سلامت گفت: با توجه به محدودیت منابع موجو د و اعتبارات اختصاص داده شده اولویت اصلی حفظ و نهادینه سازی دستاوردهای فعلی طرح تحول سلامت است که این امر در بند (یک ) وزیر بهداشت به مجلس ارائه شده است بنابر این درنظر داریم به ارتقاء ارائه خدمات به مردم پرداخته و از لحاظ کمی دستاوردها را افزایش دهیم.

حریرچی در پاسخ به سوال علت مرخص شدن بیماران جواب شده از بیمارستان افزود: در شرایطی که درمان های موجود هیچ کمکی به بقای بیمار نکند وبیمار را با عوارض و اذیت‌های متعددی رو به رو سازد، این افراد مرخص می شوند همچنین بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیماران جواب شده از جمله علتهای ترخیص آنها محسوب می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: در مواقعی که نگهداری بیماران جواب شده در منازل با مشکلات متعددی همراه است نیاز به وجود مراکز نگهداری اینگونه افراد احساس می شود بنابراین به 100 مرکز جهت نگهداری این افراد مجوزهای اولیه داده شده و فعالیت آنها آغاز شده است که می توانند به خانواده‌ها در نگهداری این بیماران و مراقبت در منزل کمک کنند.

وی در خصوص مراقبت‌های بهداشتی در غذاهای نذری ماه محرم عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم به هیئت‌های مذهبی ارائه شده است براین اساس در بحث نظارت‌ها ارزیابی می کنیم که رعایت مسئل بهداشتی و کیفی در اکثر آشپزخانه ها رعایت می شود و با توجه به محدودیت های مالی در مصرف ظروف یکبار مصرف ، درصد قابل قبولی از این موارد رعایت شده است اما نمی توانیم ادعا کنیم که در فرهنگ استفاده از این ظروف و رعایت بهداشت در آشپزخانه‌ هیت‌ها به مرحله ایده آل رسیده‌ایم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *