چرایی استعفای ناگهانی «سعدالحریری»!

13:38 - 14 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۴۷۳۳
سعد الحریری، نخست‌وزیر ۴۷ ساله لبنان در حالی روز گذشته استعفایش را در عربستان اعلام کرد که سخنانی اتهام‌آمیز علیه ایران و حزب‌الله بیان کرد.
چرایی استعفای ناگهانی «سعدالحریری»!به گزارش گروه فضای مجازی ، هر چند رسانه‌های سعودی تلاش دارند تا با موج رسانه‌ای خود افکار عمومی را از شکست سعودی‌ها در عراق، سوریه و یمن به دیگر موضوعات منحرف کنند اما نمی‌توان ایجاد فتنه جدید تکفیری وهابی در منطقه را نادیده گرفت چرا که سعودی‌ها این‌بار قلب مقاومت اسلامی در لبنان را نشانه رفته و اتهاماتی از زبان سعد الحریری به‌سوی حزب‌الله لبنان روانه ساخته‌اند.

هدف سعودی‌ها از اعلام استعفای سعد الحریری در دوران پسا داعش -که خلافت آنها در عراق و سوریه به پایان رسیده است- می‌توان بازگشت هرج و مرج به لبنان، تخریب تلاش‌های صلح‌جویانه ایران در غرب آسیا و دستاوردهای محور مقاومت برشمرد. الحریری که ظهر دیروز درمقابل رسانه‌های سعودی(العربیه) استعفایش را اعلام کرد، گفت: نمی‌پذیریم که لبنان محلی برای تهدید امنیت منطقه باشد.

وی در‌حالی‌که فضای کنونی لبنان را به زمان قبل از ترور پدرش رفیق الحریری تشبیه کرد، با اتهام زدن به ایران مدعی شد: ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد؛ شری که ایران به منطقه فرستاده، به سوی خودش بازخواهد گشت.

مدیر دفتر المیادین در تهران : استعفای الحریری فتنه جدید منطقه است

«محمد حسن البحرانی» مدیر دفتر المیادین در تهران، با اشاره به اینکه استعفای سعد الحریری غیر منتظره و ناگهانی رخ داد، به روزنامه صبح نو گفت: پس از آنکه آقای میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان انتخاب شد، طولی نکشید که سعد الحریری به سمت نخست وزیر برگزیده و کشور لبنان از ثبات خوبی برخوردار شد و کمتر شاهد اختلافات سیاسی و حزبی در این ماه‌های اخیر بودیم؛ اما نمی‌دانم چرا سعد الحریری در اقدامی ناگهانی و غیر‌منتظره از سمت خود استعفا کرد.

مدیر دفتر المیادین در تهران به نشست اخیر سعد الحریری با دکتر ولایتی در لبنان اشاره کرد و افزود: دکتر ولایتی که هفته پیش سفری به لبنان داشت، با سعد الحریری دیدار و گفت‌وگو کرد. استعفای الحریری که روز گذشته از رسانه‌های سعودی در عربستان اعلام شد، برای مردم لبنان غیر‌منتظره بود چرا که بیروت در ماه‌های اخیر به حالت ثبات و استقراری نسبی دست یافته بود. این امر می‌تواند دخالت سعودی‌ها را در امور لبنان نشان دهد.

دخالت عربستان در امور داخلی لبنان

البحرانی تصریح کرد: این استعفا می‌تواند نشان‌دهنده دخالت سعودی‌ها در امور بیروت باشد؛ شاید هم اخطاری است که باید مراقب آن بود. این کارشناس امور غرب آسیا، یادآور شد: آقای میشل عون رییس‌جمهور لبنان پیش از این با احضار همه گروه‌های سیاسی، در خصوص فتنه‌های سیاسی در این کشور اشاره‌ای داشت. با همه این احوالات می‌توان گفت استعفای سعد الحریری نشان می‌دهد که فتنه جدیدی در حال شکل‌گیری است و این‌گونه فعالیت‌ها را باید رصد کرد.

خواب آشفته ریاض برای عروس خاورمیانه

نباید فراموش کرد پیش از این، علی عبدالله صالح رییس‌جمهور پیشین یمن هم در اقدامی نسنجیده به دامن سعودی‌ها در ریاض پناه برد تا بتواند با حمایت عربستان، پرچم قدرتش را در صنعا برافراشته نگه دارد؛ اما این اتفاق روی نداد که هیچ، بلکه سعودی‌ها چشم طمع به خلیج عدن و خاک یمن دوختند و در حملاتی که سومین سال خود را سپری می‌کند، این کشور را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و تمامی زیرساخت‌های حیاتی آن را مورد بمباران هوابرد و موشکی خود قرار دادند. این انتظار می‌رود که سعودی‌ها با استقبال از استعفای الحریری در ریاض، سناریو و خواب آشفته‌ای هم برای ویرانی عروس خاورمیانه در نظر داشته باشند.

امیرعبداللهیان: ایران خواستارخنثی شدن توطئه‌های سعودی - آمریکایی است

از سویی دیگر، آقای امیرعبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، اعلام استعفای الحریری از عربستان را اقدامی شتاب‌زده و مایه شگفتی توصیف کرد وگفت: ایران خواستار اتحاد لبنان و خنثی شدن توطئه‌های سعودی، آمریکایی و اسراییلی است.

همچنین، آقای علی مهتدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، استعفای الحریری را فشار بر حزب‌الله توصیف و عنوان کرد: عدم وجود دولت در لبنان این احتمال بالقوه را ایجاد می‌کند که تحریم یا اقدام علیه حزب‌الله از خارج لبنان و بدون امکان کارشکنی حزب اجرا شود.

شیخ‌الاسلام: کاش الحریری به عزت ملت لبنان احترام می‌گذاشت

علاوه‌بر این، آقای حسین شیخ‌الاسلام، نماینده سابق مجلس، استعفای سعد الحریری را با هماهنگی ترامپ و محمد بن سلمان دانست و گفت: این استعفا برای جبران خسارت‌های آمریکایی‌ها پس از شکست داعش انجام شد. کاش الحریری به عزت ملت لبنان احترام می‌گذاشت و استعفای خود را از داخل این کشور تقدیم می‌کرد نه از داخل کشور دیگری (عربستان).

میشل سلیمان: لبنان نیازمند همبستگی است

المیادین هم در گزارشی، استعفای الحریری را غیر منتظره خواند و عنوان کرد: سران لبنان از نحوه استعفای سعد الحریری ناراضی و ناراحت هستند.

این شبکه لبنانی به نقل از«میشل سلیمان» رییس‌جمهور سابق لبنان خبر داد: کشور لبنان وارد تونلی شده که «توحید صفوف» همگان را می‌طلبد. ولید جنبلاط، از رهبران برجسته لبنانی هم در توصیف استعفای الحریری عنوان داشت: لبنان ضعیف‌تر از آن است که بتواند پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از استعفای الحریری را بپذیرد. «زیاد الاسود» نماینده لبنانی از ائتلاف «الاصلاح و التغییر» اعلام کرد توجیهی برای استعفای الحریری از عربستان وجود ندارد. اظهاراتی از سعودی‌ها شنیدیم که دلالت بر قصد آنها برای مداخله در لبنان دارد.

چرایی استعفای ناگهانی «سعدالحریری»

اما با نگاهی به توئیت‌های ثامر السبهان، وزیر عربستانی که تلاش‌های گسترده‌ای برای تحریک گروه‌های لبنانی علیه حزب‌الله انجام داد، می‌توان دریافت که چرایی استعفای ناگهانی سعد الحریری چیست‌. توئیت های سبهان نشان می‌دهد که وی متهم ردیف نخست در استعفای ناگهانی سعدالحریری است که در اقدامی تامل‌برانگیز، استعفایش را از ریاض اعلام کرد.

ثامر السبهان که به خاطر رفتارها و اقدامات تفرقه‌افکنانه و تحریک‌آمیز خود به عنوان سفیر عربستان سعودی در عراق از این کشور اخراج شد، چندی بعد به‌عنوان وزیر مشاور در امور خلیج فارس در حکومت سعودی منصوب شد. وی پس از تصدی مسوولیت جدید، مأموریت ایجاد تنش و بحران در کشورهای عربی و تلاش برای برهم زدن ثبات سیاسی را در راستای اهداف آل سعود با جدیت بیشتری دنبال کرد.

از سفرهای متعدد به لبنان برای تحریک گروه‌های سیاسی علیه جنبش مقاومت حزب‌الله تا سفر غیرمنتظره و سوال‌برانگیز به الرقه در سوریه پس از اشغال آن توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و آخرین مورد آن، خبر استعفای سعدالحریری در ریاض، همگی بر نقش جنجالی و تخریبی و تفرقه‌افکنانه السبهان مهر تأیید می‌زنند. نگاهی به صفحه شخصی ثامر السبهان و سعدالحریری به خوبی نشان می‌دهد که استعفای الحریری چندان هم غیرمنتظره و بدون هدف نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه:استعفای الحریری سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه است

آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در واکنش به استعفای نخست‌وزیر لبنان و بیان مطالب ضد ایرانی در متن استعفانامه وی، گفت: استعفای ناگهانی آقای الحریری و بیان آن در کشوری دیگر، نه تنها مایه تأسف و شگفتی است؛ بلکه نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده و برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی بلکه رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش «در» و «میان» کشورهای مسلمان منطقه تعریف کرده است. قاسمی افزود: در شرایطی که به پایان داعش و جولان گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای منطقه نزدیک می‌شویم، باید تلاش کرد با آرام کردن فضا به جبران خسارت‌های وارده توسط تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا و متحدان منطقه‌ای و بازسازی کشورهای آسیب‌دیده از سال‌ها جنگ و ویرانی پرداخت. سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات آقای الحریری علیه نقش منطقه‌ای ایران افزود: تکرار اتهامات واهی و بی اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها علیه ایران توسط نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی تازه در لبنان و منطقه است؛ اما بر این باوریم که مردم مقاوم لبنان،‌ از این مرحله نیز به راحتی عبور خواهند کرد. قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه است و منافع خود را در امنیت، ثبات و رونق اقتصادی تمامی کشورهای همسایه و منطقه تعریف کرده است و به همین منظور مبارزه با ناامنی، بی‌ثباتی و گروه‌های افراطی و تروریستی را برای آرامش همه کشورها در اولویت سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است.سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان، با اشاره به روابط ممتاز دو کشور ایران و لبنان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که رییس‌جمهور لبنان نیز در سخنان اخیر خود بر روابط خوب سیاسی دو کشور تاکید و هرگونه اتهام دخالت ایران در لبنان را رد کرد، همواره به استقلال و حفظ ثبات و آرامش این کشور احترام گذاشته و آمادگی خود را برای همکاری با دولت لبنان در زمینه‌های مورد علاقه 2 کشور، اعلام کرده است.
 
منبع:صبح نو
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *