ثبت ۱۳ میلیون سند در ۹ ماهه امسال

11:32 - 03 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۱۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کانون سردفتران و دفتریاران از ثبت قریب به ۱۳ میلیون سند در دفاتر اسنادرسمی در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: بیشترین میزان ثبت در استان تهران بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی از ثبت قریب به ۱۳ میلیون سند در دفاتر اسنادرسمی در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: بیشترین میزان ثبت در استان تهران بوده است.

وی افزود: گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی و یا روز کاتب بالعدل در ششم دی ماه در سال وزارت کشور برگزار می شود که هدف آن تبیین سند رسمی و همچنین قرار گرفتن در سبد خانوار است که سند رسمی یکی از ارکانی است که مردم بتوانند چگونه زندگی اقتصادی خود را مدیریت کنند و در این روز از تمبر کانون سردفتران و دفتریاران رونمایی می شود.

دشتی اردکانی گفت: روز سردفتران و دفتریاران در تقویم ثبت نشده است و ما هشت سال است که برای ثبت این روز در تقویم درخواست داده ایم که امیدواریم با مساعدت دولت و قوه قضاییه بتوانیم این امر را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما تقریبا جز کشورهای پیشرفته ای هستیم که اسناد در آن به صورت الکترونیکی ثبت می شود و مردم می توانند به صورت آنی یک سند را ثبت کنند که سرعت و ارزان شدن در کار و جلوگیری از جعل اسناد از مزایای ثبت الکترونیکی است .

رییس کانون سردفتران و دفتریاران از نمایندگان مجلس خواست که در بودجه امسال، بودجه کاداستر را در نظر بگیرند تا برای یک بار هم شده در کشور کاداستر بطور صد در صد انجام شود، اکثر پرونده های حقوقی که در دستگاه قضا تشکیل می شود مربوط به پرونده های املاکی است که بصورت کاداستر نیست و اسناد عادی است.

وی بیان داشت: کانون سردفتران و دفتریاران یک تفاهم نامه با شرکت مخابرات امضا کرده است که فیبر نوری در دفترخانه ها راه اندازی شود و 10دفتر در تهران به صورت پایلوت به این سامانه متصل شده است تا دیگر مشکل قطعی اینترنت وجود نداشته باشد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: بیشتر امار ثبت سند مربوط به اسناد وکالت است، بعد اسناد اتومبیل و رتبه بعدی برای ثبت سند ملک است.

دشتی اردکانی همچنین در رابطه با میزان شکایات از دفترخانه ها نیز بیان کرد: با اشاره به ثبت آنی طی سالهای گذشته تعداد شکایات از دفترخانه ها کاهش پیدا کرده است و شکایات مردم کم شده است و بیشترین میزان ثبت در استان تهران بوده است.
 
وی در خصوص اجرای قانون پیش فروش ساختمان هم گفت: این قانون در اکثر شهرها اجرا می شود اما در تهران هنوز مشکل شناسنامه فنی ساختمان ها را داریم اگرچه شهرداری اعلام کرده که حل شده است، طی سالهای گذشته شاهد بودیم که یک ساختمان به چندین نفر به صورت پیش فروش فروخته می شد اگر قانون پیش فروش اجرایی شود هیچ مشکل و هیچ گونه شکایتی در رابطه با این مساله نخواهیم داشت این نیازمند یک عزم ملی است شاید خیلی ها نمی خواهند این مساله اجرا شود .
 
دشتی اردکانی در رابطه با از بین رفتن اسناد مردم در زلزله کرمانشاه اضافه کرد: یکی از خطرات اسناد عادی این است که اگر سند در طی حوادث از بین برود فرد نمی تواند ادعای خود را اثبات کند، در زلزله سرپل ذهاب 8 دفترخانه که به صورت صد در صد تخریب شده بود با احداث کانکس دفاتر را دایر کردیم و سازمان ثبت اسناد جز اولین سازمان هایی بود که بعد از زلزله در منطقه حاضر شد و به ارایه خدمت پرداخت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *