ترفندهایی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

17:30 - 03 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۲۶۴
ریزش مو در دوران بارداری و پس از زایمان، یک نوعی آلوپسی است. (آلوپسی یک واژه پزشکی است که به ریزش یک قسمت یا تمامی موها در نقطه ای از بدن اطلاق می شود و شایعترین نوع آن ریزش مو های سر است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، ریزش مو در دوران بارداری و پس از زایمان، یک نوعی آلوپسی است. (آلوپسی یک واژه پزشکی است که به ریزش یک قسمت یا تمامی موها در نقطه ای از بدن اطلاق می شود و شایعترین نوع آن ریزش مو های سر است.

 

آلوپسی بسیار شایع است و حدود 50 درصد از زنان به این بیماری مبتلا هستند و بسیاری از زنان نسبت به دیگر مسائل بارداری مانند اضافه وزن و ترک های پوستی ناشی از زایمان بیشتر خجالت می کشند. خوشبختانه  چندین روش درمان خانگی موثر جهت ریزش مو پس از زایمان وجود دارد که سبب افزایش رشد موها می شوند و امید است که اعتماد به نفستان را افزایش دهد. ریزش مو پس از فراغت از زایمان یا در حین بارداری بطور خاصی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.  ممکن است ریزش مو تدریجی باشد یا هنگامی که دوش می گیرید یا به موهای خود شانه می کشید ناگهان یک دسته از موهای تان بریزد. ریزش موی پس از زایمان ممکن است دو یا پنج ماه پس از فراغت از زایمان رخ دهد اما خبر خوب این است که ریزش مو موقتی بوده و موها مجدداً پس از 6 ماه رشد می کنند، فقط برای اطمینان درمان های ریزش موی ما را جهت درمان موثر امتحان کنید.

 

علت ریزش مو پس از بارداری چیست؟

 

زایمان علت اصلی ریزش مو پس از زایمان است. هنگامی که زنی باردار است سطح استروژن وی افزایش می یابد. این افزایش استروژن در بدن، رشد موها را متوقف می کند و به همین علت است که موها در این دوران ضخیم و درخشان اند. بنابراین به جای اینکه ریزش مو طبق معمول هر روز (ریزش 100 تار مو . رخ دهد، موهایتان طی دوران بارداری ریزش ندارند و همین منجر به ضخامت و درخشندگی آنها می شود. جنبه منفی آن این است که پس از زایمان سطح استروژن کاهش می یابد و با بازگشت هورمون ها به حالت طبیعی، رشد و ریزش مو نیز به حالت طبیعی خود باز می گردد در نتیجه  ریزش مو افزایش می یابد.

 ترفندهایی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

در برخی موارد به دنبال ریزش مو، یک مرحله دو تا سه ماهه که مرحله استراحت چرخه رشد مو است آغاز می شود. در این مرحله موها از ریشه نازک می شوند، مدتی استراحت کرده و سپس به حالت طبیعی باز می گردند. این حالت در حدود 30 تا 50 درصد از زنان طی دوره پس از زایمان رخ می دهد وعمدتاًً تصور بر این است که این حالت نتیجه اضطراب پس از زایمان باشد.

 

درمان های ریزش مو پس از زایمان

 

اگرچه ریزش مو پس از زایمان دائمی نیست، اما درمان های آسان جهت حفظ سلامت موها پس از زایمان موجود هستند.

 

  1. از رژیم غذایی سالم استفاده کنید

 

جهت حفظ توان خصوصاً برای خانم هایی که به نوزادشان شیر می دهند بسیار حائز اهمیت است که تغذیه خوبی داشته باشند.  تغذیه مناسب همچنین به حفظ سلامت و کاهش ریزش مو پس از بارداری کمک می کند.  یک رژیم غذایی غنی شامل: سبزیجات، میوه ها و پروتئین های سالم مفید است اما در زیر از پنج ماده غذایی فوق العاده نام برده شده که شامل:

 

بلوبری (زغال اخته آبی. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از ویتامین C است که به گردش خون در زیر پوست سر کمک می کند و برای افسردگی پس از زایمان نیز عالی است.

 

سبزیجاتی مانند: کلم و اسفناج سرشار از آهن، بتا کاروتن و ویتامین C  هستند که همگی به تقویت مو و افزایش درخشندگی آن کمک می نمایند.

 

ماهی سالمون غنی از امگا 3 و اسید های چرب است که  پوست و موهایتان را آب رسانی کرده و سالم نگه می دارد.

 

هویج حاوی بتا کاروتن و همچنین ویتامین A  است که چربی مورد نیاز پوست سر را تامین می کند.

 

تخم مرغ سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و اسید های چرب است که پس از زایمان برای تغذیه پوست شما حیاتی است.

 

  1. آب پیاز

 

  1. تخم مرغ

 

  1. دانه ها یا برگ های پنیری

 

  1. شیرین بیان

 

  1. روغن نارگیل

 

  1. روغن نعناع

 

  1. موهای خود را مرطوب کنید

 

  1. موهای خود را کوتاه کنید و از حالت دادن به آن بطور مداوم پرهیز کنید

 

کار هایی که باید انجام دهید

 

    مو های خود را آبرسانی کنید

    پوست سر خود را به طور مداوم با روغن ماساژ دهید

    غذای سالم و مقوی بخورید.

    مرتب ورزش کنید.

    مصرف کافئین و الکل را قطع کنید.

    مرتب شانه سر خود را تمیز کنید.

    استرس بیش از حد باعث ریزش مو می شود.

    هنگامی که به استخر می روید از کلاه شنا استفاده کنید.

 

کارهایی که نباید انجام دهید:

 

از شستن موها با آب داغ خودداری نمایید

 

بعلت اینکه سشوار و لوازم حالت دهنده مو به موها آسیب میزنند، از آنها استفاده نکنید.

 

مصرف گوشت خود را کم کنید.

 

موهای خود را هنگاهی که خیس هستند شانه نکنید.

منبع: الودکتر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *