"افغانستان" مشکلی با اصلاحات در مناطق قبایلی پاکستان ندارد

23:32 - 05 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۳۴۲
سرکنسول افغانستان در پیشاور گفت: کابل هیچ نگرانی بابت الحاق مناطق قبایلی (فاتا) به ایالت خیبرپختونخواه و اصلاحات در این منطقه ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل ، معین مرستیال، سرکنسول افغانستان در پیشاور گفت: کابل هیچ نگرانی از بابت الحاق مناطق قبایلی (فاتا) به ایالت خیبرپختونخواه و اصلاحات در این منطقه ندارد.

وی افزود: نه تنها با اصلاحات در مناطق قبایلی موافق هستیم بلکه اعتقاد داریم که توجه به رأی مردم محلی در این زمینه ارزشمند خواهد بود.

به گزارش جیو، مرستیال تأکید کرد: درباره اصلاحات در مناطق قبایلی نیمه خودمختار به پاکستان، باید اعتماد قبایل این منطقه جلب شود.

بر اساس برآوردها حدود 7 میلیون نفر در مناطق قبایلی پاکستان زندگی می‌کنند و این در حالی است که آن‌ها همزمان، از طریق شبکه ای از ارتباطات، پیوندها و قرابت‌های قومی،فامیلی و بستگان نزدیکی نیز در این سوی مرز افغانستان دارند.

برخی از احزاب ملی‌گرای پشتون افغانستان درباره این تصمیم کابینه پاکستان ابراز نگرانی کرده‎اند.

در پی این تصمیم، «غفور لیوال»؛ سرپرست وزارت اقوام و قبایل افغانستان گفت: سلب خودمختاری مناطق قبیله‌ای پاکستان بر سرنوشت «خط دیورند» تاثیری ندارد و تأکید کرد که دولت افغانستان این خط مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد.

دور اول مذاکره دولت پاکستان با رهبران قبایلی برای ادغام مناطق قبایلی در ایالت خیبرپختونخواه یا تشکیل یک ایالت جدید بی‌نتیجه پایان یافت.

ایاز صادق رئیس مجلس پاکستان به اپوزسیون اطمینان داد که در اسرع وقت این لایحه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که فرمانده ارتش پاکستان از اصلاحات در مناطق قبایلی شامل ادغام این منطقه در ایالت خیبرپختونخواه و جریان اصلی حکومت حمایت کرد.

قرار بود پیشنهادهای کمیته اصلاحات فاتا در روندی 5 ساله اجرایی شود و در حوزه سیاسی، مردم این مناطق بتوانند نمایندگان خود را برای انتخابات 2018 مجمع ایالتی پنجاب انتخاب کنند.

در حوزه حقوقی نیز قوانین و مقررات جدید جایگزین نظام سابق حقوقی که به جای مانده از استعمار انگلیس بود، خواهد شد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *