مرغ هایی که تخم‌مرغ را گران کردند!

11:34 - 04 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۴۲۹
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: اگر بیماری حاد تنفسی کنترل نشود و روند معدوم‌سازی مرغ تخم گذار ادامه یابد، قیمت تخم مرغ باز هم افزایش خواهد داشت.
مرغ هایی که تخم‌مرغ را گران کردند!به گزارش گروه فضای مجازی ، ناصر نبی‌پور در خصوص افزایش ناگهانی قیمت تخم مرغ تا مرز ۲۱ هزار تومان اظهار کرد: زمانی که بیماری طیور در ماه‌های سرد سال توسط دامپزشکی پیش بینی شد تخم مرغ در کشور کیلویی ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار تومان بود، اما به خاطر عدم ذخیره سازی در حال حاضر به شانه‌ای ۲۱ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر درب مرغداری هرکیلو تخم مرغ ۷ هزار تا ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد. علت اصلی این افزایش قیمت ناگهانی معدوم شدن مرغ‌ها در مرغداری‌ها است که کاهش تولید شدید را به همراه داشته است.

نبی پور در رابطه با بیماری شایع شده در مرغداری‌ها خاطر نشان کرد: این بیماری هنوز اسم خاصی ندارد، اما گفته شده مرغ‌ها به بیماری فوق حاد تنفسی دچار شده اند که دستگاه تنفسی آن‌ها مختل شده و بسیار واگیر دار است.

وی با اشاره به میزان بسیار بالای تلفات در سه ماهه پاییز تصریح کرد: در این ۹۰ روز گذشته بالای ۱۵ میلیون مرغ معدوم می‌شوند که ۲۳ درصد از گله‌های مرغ را تاکنون شامل شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران عنوان کرد: واردات تخم مرغ شروع شده است، اما کشور‌های همسایه مانند ترکیه هم با همین مشکل داخلی ما مواجه هستند و درگیر بیماری مرغ‌ها شده اند. اگر تخم مرغ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شود کمتر از قیمت فعلی نخواهد بود. اگر سیر بیماری کنترل نشود و ادامه پیدا کند افزایش قیمت تخم مرغ همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت هیچ اقدامی برای پیشگیری و یا حتی ذخیره تخم مرغ انجام نداده است، تاکید کرد: سازمان دامپزشکی در فروردین به دولت اعلام کرد که در پاییز و زمستان این بیماری شدت می‌گیرد، اما نه در آن زمان دولت کاری انجام داد نه در حال حاضر واکنشی نشان می‌دهد. در حال حاضر دامپزشکی و بیمه هم پولی برای انجام اقدامات لازم ندارند و دولت هم اقدامی نمی‌کند.

نبی پور مشکلات مرغداران را اینگونه تشریح کرد: در حال حاضر مرغداران یا ورشکسته شده اند و یا درآستانه ورشکستگی قرار دارند و بیمه پولی برای جبران خسارت وارده نمی‌دهد که دلیل آن هم نبود پول است. برخی مرغداری‌ها نزدیک به ۱۰ ماه است که پولی دریافت نکرده اند و حقوق کارگران‌شان عقب افتاده است.

وی در رابطه با عملکرد اتحادیه گفت: تا زمانی که سیستم دولتی باشد اتحادیه هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد. برای دولت اهمیتی ندارد که مرغداران ورشکسته شده و ۴۰۰ گله مرغ معدوم شده اند. مرغدار باید چطور زندگی کند و قسط بانک‌ها را بدهد؟ یکی از بزرگترین مرغداران اتحادیه چند روز قبل به خاطر معدوم شدن ۴۰۰ هزار مرغ سکته کرده و فوت کرد. سال گذشته هم ۴۰۰ هزار مرغ این مرغدار معدوم شده بود و پولی هم نیست که بتوانند امرار معاش کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: هنوز هم دیر نشده و دولت می‌تواند با پرداخت پول بیمه مرغداران، اوضاع ورشکستگان را سروسامان دهد. ما مرغداران به دنبال سوبسیت نیستیم اگر بهره پول را هم می‌خواهند مشکلی نیست، اما به شرطی که بتوانند اوضاع را سر و سامان دهند. یک مرغ تا به مرحله تخم گذاری برسد ۲۱ هزار تومان هزینه دارد که در یک واحد ۱۰۰ هزار تایی ۲ میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که به خاطر نبودن پول تولید کنندگان نمی‌توانند اقدام کنند. در حالی که ما ظرفیت تولید ما تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد هم می‌رسد.

وی در ادامه گفت: دولت بیاید از دنیا یاد بگیرد که چطور این بحران را مدیریت کرده است. این بحران دراروپا و امریکا کنترل شده است. دولت امسال را حل کند سال بعد را چطور می‌خواهد پیش ببرد؟ سال ۹۵ در کل سال ۱۳ میلیون مرغ معدوم شدند، اما امسال در ۹۰ روز ۱۵ میلیون مرغ معدوم شده است سال ۹۷ و ۹۸ را چگونه می‌خواهند مدیریت کنند؟

نبی پور در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید هوای تولید کنندگان را داشته باشد. اگر با واردات بخواهد بر روی این مشکل سرپوش بگذارد در سال‌های بعد تولید کننده‌ای نمی‌ماند که مرغ تولید کند و قیمت از این هم بالاتر خواهد رفت. یک شانه تخم مرغ در فروردین و اردیبهشت ۵ هزار تومان هم نبود، اما آن زمان هیچ کس به فکر مرغداران و فصل سرما نبود به محض افزایش قیمت همه صدای‌شان در می‌آید و مهم می‌شویم، اما تدبیری اندیشیده نمی‌شود.

منبع:ایلنا
 
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *