رابطه نورهای عجیب با شایعات غریب درباره زلزله!

11:36 - 04 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۴۴۳
برخی از ساکنان محلی نیز از دیدن رنگین‌کمانی ضعیف از نور در آسمان در روز وقوع زلزله خبر می‌دادند یا آن را به گوی گردی همچون خورشید تشبیه می‌کردند.
رابطه نورهای عجیب با شایعات غریب درباره زلزله!به گزارش گروه فضای مجازی ، براساس ویدئویی که در صفحات اجتماعی منتشر شده است، صبح شنبه گذشته نوری عجیب افق شهر اراک و جاده اراک-قم را نورانی کرده است!

کاربران شبکه‌های اجتماعی در توضیح این ویدئو نوشته اند این نور که ظاهرا به نظر می‌رسد منشایی زمینی دارد از دل زمین به سوی آسمان تنوره کشیده است. آنان همچنین مدعی شده اند که ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح شنبه گذشته در حد فاصل قم و اراک ابتدا صدای زوزه بلند و ترسناکی شنیده و بعد هم این نور مشاهده شده است. هنوز مقامات رسمی در این باره اظهار نظری نکرده اند.

در ادامه نور‌ها و صدا‌های عجیب مشاهده شده در آسمان کشور طی دو ماه اخیر را بررسی کرده‌ایم.

نور عجیب در آسمان شوشتر و مسجدسلیمان

۳۰ آذرماه امسال هم نور عجیبی در آسمان شهر‌های شوشتر، مسجد سلیمان، گتوند و لالی مشاهده شد. در آن زمان توحید رضایی، دکترای زمین شناسی درباره منشأ نور‌های عجیب در آسمان ایلام و خوزستان گفت: پدیده روی داده در آسمان شهر‌هایی که شاهد نور عجیب بودند، پدیده «پیکو بینو» است. وی افزود: این پدیده با بروز سردی هوا و بازتاب نور «فلر» که می‌تواند از چاه‌های نفت و گاز متصاعد شده باشد، به وقوع پیوسته است. وی ادامه داد: این اتفاق یک رخداد طبیعی است و شایعات در این زمینه که فرازمینی‌ها یا اتفاقات فضایی باعث بروز این رخداد است، کاملا تکذیب می‌شود.

نور عجیب در آسمان ایلام
 
ساعت ۲۱ یک شنبه ۱۹ آذرماه امسال هم، نور عجیبی در آسمان ایلام دیده شد که این نور قرمز رنگ از سمت چوار و پالایشگاه گاز ایلام قابل رؤیت بود. این نور غیرمتعارف وحشت شهروندان ایلامی را در پی داشت و در فضای مجازی شایعات متعددی درباره آن از جمله احتمال وقوع زلزله در ایلام منتشر شد. روح ا... خدادادی کارشناس زمین شناسی در بررسی منشأ این نور به تسنیم گفت: این نور با بروز سردی هوا و بازتاب نور فلر پالایشگاه گاز ایلام به وقوع پیوست که به پدیده پیکوبینو مشهور است؛ پدیده‌ای نورانی و نادر که هیچ ارتباطی با نور پالایشگاه یا زلزله ندارد. حاجعلی کریمی، کارشناس زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این باره گفت: نوری که شامگاه یک شنبه در آسمان ایلام دیده شد، هیچ ارتباطی با زلزله ندارد. وی افزود: به احتمال زیاد این نور قرمز رنگ در آسمان بر اثر انعکاس نوری از سمت زمین به سمت ابرهاست و آن چه که مشخص است این که این نور هیچ ارتباطی با وقوع زلزله ندارد و جای هیچ نگرانی نیست. نور قرمز رنگ در ناحیه افق غربی شهر ایلام به دلیل انعکاس شعله بزرگ پالایشگاه گاز از غبار یا بخار آب موجود در این ناحیه به وجود آمده است. طول موج قرمز بالاترین طول موج نور مرئی است که رنگ آن مشابه با غروب آفتاب است و درسال گذشته نیز چنین نوری در آسمان ایلام رویت شده است.

ماجرای رویت پدیده نورانی ناشناس در آسمان مشهد چه بود؟

دوشنبه، ۲۹ آبان ماه امسال نیز پدیده نورانی در آسمان شهر مشهد مشاهده شد.

مسئول انجمن نجوم مشهد گفت: علت رویت نوری عجیب و ناشناس در آسمان شهر مشهد، پدیده طبیعی «خورشید کاذب» است که به دلیل وجود ابر‌های سیروس یا سیرواستراتوس در آسمان این شهر به وقوع پیوست. محمد مهدی مطیعی افزود: این پدیده خورشید کاذب، خورشید مجازی یا پیراخورشید نام دارد که در اصل مانند رنگین کمان، یک پدیده جوی است که به واسطه آن در اطراف خورشید نقاطی روشن و شبیه به خورشید اصلی دیده می‌شود. در اطراف این نواحی روشن محدوده‌هایی به شکل حلقه و هاله نور نیز دیده می‌شود که گاه به آن‌ها هاله ۲۲ درجه اطراف خورشید هم می‌گویند. وی ادامه داد: این پدیده اغلب در هوای سرد و به دلیل شکست و پراکندگی نور خورشید توسط کریستال‌های یخ معلق در ابر‌های مرتفع سیروس یا سیرواستراتوس رخ می‌دهد. مسئول انجمن نجوم مشهد با بیان این که در هر منطقه‌ای از زمین در صورت فراهم بودن شرایط لازم پدیده خورشید کاذب را می‌توان مشاهده کرد، افزود: وجود ابر‌های سیروس یا سیرواستراتوس در آسمان مشهد سبب شد که بتوانیم خورشید کاذب را مشاهده کنیم. اغلب پدیده خورشید کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید در نزدیک افق باشد. مطیعی با اشاره به این که دوره تناوب خاصی نمی‌توان برای این پدیده تعیین کرد و مانند رنگین کمان زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط وقوع آن فراهم باشد، افزود: در گذشته نیز این پدیده در مشهد مانند دیگر نقاط جهان اتفاق افتاده است، اما شاید به دلیل فراگیر نبودن شبکه‌های اجتماعی به این موضوع توجه چندانی نشده است. وی یادآور شد: این پدیده را درباره ماه هم می‌توان مشاهده کرد که فرایند شکل‌گیری آن کمابیش شبیه خورشید کاذب است.

مورد عجیب نور زلزله
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *