در برکناری "والی بلخ" نقشی نداشتم

19:30 - 05 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۶۸۹
عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان خواستار حل مسئله جنجالی برکناری عطا محمد نور، والی بلخ شد و گفت، قبلاً رهبری حزب جمعیت اسلامی استعفای نور را پذیرفته بود و وی تنها چند روز قبل با آن موافقت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، رییس اجرائیه افغانستان، در نشست شورای وزیران اعلام کرد که در استعفای والی بلخ هیچ نقشی نداشته است.

عبدالله گفت: عطا محمدنور در زمانیکه با اشرف غنی مذاکره مستقیم داشت، استعفایش را داده بود و من در آن هیچ نقشی نداشته‌ام و پس از آن نیز رهبری حزب جمعیت اسلامی در زمینه استعفای والی بلخ با وی موافق بوده، اما اکنون شکل دیگری گرفته است.

رییس اجرائیه افغانستان در نشست شورای وزیران در واکنش به سخنان نور افزود: در این زمینه هیچ نقشی ندارم، نور خودش استعفایش را داده و «حالا من باید متوجه دندان‌هایم باشم».

عبدالله در ادامه خاطرنشان کرد: دولت وحدت ملی افغانستان منافع کلان ملی را در نظر می‌گیرد و تفرقه قومی و زبانی برای مردم زهر است.

وی تصریح کرد: اگر توافقنامه دولت وحدت ملی اجرا می‌شد، مشکلات ما امروز کمتر بود.

عبدالله همچنین گفت: انعطاف‌پذیری بخاطر یک هدف بزرگ و استراتژیک ضعف نیست، هرچند از سوی برخی‎ها ضعف تلقی شود، زیرا ما نمی‌خواهیم افغانستان ضعیف و دشمن تقویت شود.

رییس اجرائیه افغانستان افزود: دولت وحدت ملی افغانستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای شهرستان‌ها و ریاست جمهوری متعهد است و تلاش داریم تا انتخابات آینده بهتر و شفاف برگزار شود.

عطا محمد نور، والی سابق بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی چند روز قبل در مراسم سالگرد عبدالقادر ذبیح‌الله، از فرماندهان جهادی گفت، یکی از ستون‌های مشروعیت نظام است و اشرف غنی صلاحیت برکناری او را ندارد.

وی همچنین گفته بود که عبدالله ۸۰ درصد در برکناری وی نقش داشته است و «دندانش را خواهد کشید».

نور خاطرنشان کرده بود که اگر با حکومت تفاهم نشود، تا آخر عمر این حکومت والی باقی خواهد ماند.

به گزارش افق، وی از هوادارانش خواست تا در صورت ضرورت به حرکت مدنی بپردازند. پیش از این، حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با برکناری والی بلخ مخالفت کرد و تصمیم حکومت وحدت ملی را عجولانه خواند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *