رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"پاکستان" به هند اجازه استفاده از خاک کشورش برای تجارت با افغانستان را نمی‌دهد

18:14 - 07 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۸۵۰
معاون رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که اسلام‌آباد به هند اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور برای تجارت با افغانستان استفاده کند.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از جیو نیوز، سرتاج عزیز معاون رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی وزارت خارجه پاکستان اظهار داشت اسلام‌آباد خواستار تسهیل روابط ترانزیتی با افغانستان است.

وی همچنین ادامه داد پاکستان پس از دیدار با مقامات افغان تلاش خواهد کرد تا مشکلات تجاری بین دو کشور همسایه حل شود اما کابل برای برگزاری این دیدارها تمایلی نشان نداده است.

عزیز در پاسخ به سئوالی درباره تجارت میان افغانستان و هند نیز تصریح کرد: ما به هند اجازه استفاده از خاک پاکستان به عنوان مسیر تجاری با افغانستان را نخواهیم داد.

این مقام پاکستانی در حالی از تمایل برای تسهیل روابط ترانزیتی با افغانستان سخن می‌گوید که این کشور بارها مسیرهای ترانزیتی با افغانستان را مسدود کرده است.

چندی پیش نیز پاکستان تعرفه گمرکی 120 قلم از کالاهای صادراتی افغانستان به این کشور را تا سه برابر افزایش داد که بازرگانان افغان چندین میلیون متحمل خسارت و زیان شدند.

«حسیب موحد» استاد دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه کابل نیز در این باره گفته که پاکستان باید مسائل اقتصادی و سیاسی را از یکدیگر تفکیک کند و نباید از این مسئله به‌ عنوان ابزار فشار علیه افغانستان استفاده کند.

این در حالی است که افغانستان در نظر دارد تا با یافتن راه‌های جایگزین وابستگی خود را به پاکستان برای مسیرهای تجاری کاهش دهد و توسعه بندر چابهار در ایران این کشور را قادر خواهد کرد تا با دور زدن پاکستان به آب‌های آزاد دست پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *