بن بست سیاسی در "افغانستان" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری۲۰۱۹

18:45 - 08 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۹۰۴
اختلافات بین اشرف غنی و «عطا محمدنور» افغانستان را در بن بست سیاسی قرار داده و این بن بست نشان می دهد که وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات چقدر ضعیف و شکننده است.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از رویترز، همزمان با افزایش اقدامات واشنگتن علیه طالبان، تلاش اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای برکناری «عطامحمدنور» یکی از قدرتمندترین والی‌های این کشور با مقاومت شدید روبرو شده و باعث تشدید بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شده است.

رویترز در گزارش خود در این راستا نوشت: عطا محمد نور، والی بلخ و رهبر حزب «حمعیت اسلامی» افغانستان با گذشت بیش از یک هفته از زمانی که دفتر غنی اعلام کرد، رئیس جمهوری این کشور استعفای والی بلخ را پذیرفته و جایگزین وی را انتخاب کرده از ترک سمت خود امتناع کرده است.

این بن بست نشان می‌دهد که چقدر کنترل دولت مرکزی افغانستان در خارج از پایتخت متزلزل است و وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ میلادی چقدر شکننده و ضعیف است.

لازم به ذکر است که عطا محمد نور مدت‌ها به دنبال ایفای نقش در عرصه ملی افغانستان بوده و یکی از نامزدهای بالقوه در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور محسوب می‌شود.

متحدان وی نیز هشدار دادند که اگر اشرف غنی در تصمیم خود تجدید نظر نکند، خطر ناآرامی مدنی را به جان می‌خرد که امنیت کشور را تهدید خواهد کرد و به شبه نظامیان طالبان و داعش اجازه می‌دهد تا در ولایت بلخ جای پایی برای خود پیدا کنند؛ ولایتی که یک مرکز اقتصادی مهم محسوب می‌شود و در مسیرهای تجارت سود آور به سمت آسیای مرکزی قرار گرفته است.

این بن‌بست که به شرکای غربی افغانستان هشدار می دهد که بار دیگر باعث به وجود آمدن اختلافاتی می‌شود که با توافقی که با میانجیگری آمریکا برای ایجاد دولت وحدت ملی افغانستان به دست آمده بود، به صورت موقت رفع شده بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *