واکاوی سفر بوریس جانسون به مسکو؛ هیاهویی برای هیچ؟

7:30 - 06 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۹۹۶
وزیر خارجه انگلیس روز جمعه هفته گذشته پس از 5 سال به منظور بهبود رابطه انگلیس و روسیه به مسکو سفر کرد، اما خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار مطلبی اعتقاد دارد که بهبود رابطه دو کشور به دلایلی روشن و واقعی اگر نه غیرممکن اما بسیار مشکل است.

به گزارش گروه بین‌الملل ،خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به روسیه، برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها اعتقاد دارد که این سفر هیچ نتیجه‌ای مثبتی در بر نداشته‌ است.

به نوشته این خبرگزاری، بوریس جانسون، وریرخارجه انگلیس، روز جمعه با سرگئی لاوروف دیدار و گفتگو کرد؛ سفر جانسون نخستین سفر یک مقام ارشد دولتی انگلیس به روسیه پس از 5 سال است.

 

واکاوی سفر بوریس جانسون به مسکو؛ هیاهویی برای هیچ؟


اسپوتنیک با بیان اینکه برخلاف برخی روایت‌ها از سفر جانسون به مسکو، گفتگوهای وی با مقامات روسیه هیچ نتیجه روشنی در هیچ‌کدام از حوزه‌های احتمالی همکاری بین لندن و مسکو نداشته ‌است، در ادامه به تشریح علل سفر جانسون به روسیه و بی‌نتیجه‌بودن آن می‌پردازد.


سفر در هنگامه برگزیت


بوریس جانسون پس از انتخاب به عنوان وزیر خارجه انگلیس در سال 2016 تاکنون دوبار سفر خود رابه روسیه لغو کرده‌ است؛ بدترین زمان آن هنگامی بود که در آوریل 2017 و پس از حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشرقاط سوریه، برنامه سفر خود به روسیه را لغو کرد.


هم‌اکنون وزیر خارجه انگلیس هنگامی به مسکو سفر می‌کند که این کشور گام‌های مهمی در گفتگو با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه (برگزیت) برداشته که به گفته «مارکو گاسیک» مفسر امور بین‌المللی یکی از دلایل سفر جانسون به روسیه برای بهبود رابطه مسکو و لندن است.


«گاسیک» تأکید می‌کند: خروج از اتحادیه بین‌المللی مهمی مانند اتحادیه اروپا به معنای این است که انگلیس ازاین پس به دنبال شرکای جدید خواهد بود.

واکاوی سفر بوریس جانسون به مسکو؛ هیاهویی برای هیچ؟


«بِن ویلیامز»، استاد نظریه سیاسی در دانشگاه سالفورد، نیز درباره زمان سفر وزیر خارجه انگلیس به روسیه می‌گوید: انگلیس در فرآیند خروج از اتحادیه اروپاست و به‌ شدت در پی ایجاد روابط بیشتری است. روسیه به علت وسعت و نفوذ گزینه بسیار مناسبی برای انگلیس است، روسیه دارای اقتصاد درحال رشد و بازاری احتمالی برای کالاهای انگلیسی است.


بوریس جانسون در نشست خبری با سرگئی لاورف تأکید کرد که انگلیس و روسیه باید همچنان برای ایجاد ثبات و امنیت با هم همکاری داشته باشند چرا که «منافع اساسی مشترکی» با هم دارند، اما روشن است که همکاری واقعی بین دو کشور همچنان امری بسیار مشکل است زیرا به نظر می‌رسد که لندن آمادگی ندارد در هیچ کدام از حوزه‌های تنش سال‌های اخیر با روسیه وارد گفتگو شود تا بر پایه منافع دو طرف حل‌وفصل شود.


سوریه


بحران سوریه همچنان یکی از مسائل مشکل و پیچیده بین لندن و مسکو است، با این حال بوریس جانسون در نشست خبری روز جمعه هیچ نشانه‌ و حرکتی را نشان نداد که به حل تفاوت‎های موجود بین روسیه و انگلیس درباره بحران سوریه کمک کند.

واکاوی سفر بوریس جانسون به مسکو؛ هیاهویی برای هیچ؟


از زمان شعله‌‌ورشدن جنگ سوریه، انگلیس از همان آغاز از گروه‌های مسلح موسوم به «گروه‌های مخالف میانه‌رو» پشتیبانی کرد که علیه دولت سوریه مسلح شده بودند و لندن هنوز هم پس از شش سال خواهان نقش‌آفرینی بشار اسد در آینده سیاسی روسیه نیست، در حالی‌که روسیه از همان روزهای نخستین بحران سوریه از دولت مشروع و قانونی بشار اسد پشتیبانی کرد.


کره‌شمالی


در خصوص بحران کره‌شمالی نیز تفاوت‎های جدی بین روسیه و انگلیس وجود دارد.


بوریس جانسون در مسکو درباره بحران کره‌شمالی گفت: ما اهداف مشابهی داریم و آن ایجاد آرامش و ثبات در شبه‌جزیره کره است که تنها از رهگذر خلع سلاح هسته‌ای کره‌‌شمالی حاصل می‌شود. هیچ کدام از ما خواهان کره‌شمالی مسلح به موشک‎های بالستیک قاره‌پیما نیستیم.


برخلاف گفته جانسون، «مارکو گاسیک» مفسر امور بین‌المللی، ابراز شک و تردید می‌کند که مسکو و لندن درخصوص مسئله کره‌شمالی همکاری موفقیت‌آمیزی داشته باشند.

واکاوی سفر بوریس جانسون به مسکو؛ هیاهویی برای هیچ؟


انگلیس به عنوان عضوی از سازمان نظامی «ناتو» و از متحدان نظامی اصلی آمریکا، در بحران کره‌شمالی نمی‌تواند سیاستی متفاوت از آمریکا را در پیش بگیرد، رویکردی که گزینه نظامی برای حل بحران کره‌شمالی را همچنان جز گزینه‌ای معتبر می‌داند . در ماه اکتبر بوریس جانسون گفته بود که برای حل مسئله کره‌شمالی ارائه گزینه‌های نظامی و قراردادن آنها روی میز کمترین وظیفه رئیس‌جمهور آمریکاست. در حالی‌که دولت روسیه به‌ تکرار تأکید می‌کرد که این بحران را باید با دیپلماسی از جمله راه‌حل چین و روسیه موسوم به «فریز دوگانه» حل کرد.


«گاسیک» در گفتگو با اسپوتنیک می‌گوید: هنگامی که آمریکا از دادن تضمین امنیتی به کره‌ شمالی خودداری می‌کند، راه‌حل دیپلماتیک را رد و در مرزهای کره‌شمالی مدام رزمایشهای نظامی برگزار می‌کند، هیچ کاری از دست انگلیس و بوریس جانسون برنمی‌آید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *