تمرکز 65 درصد برنامه های توسعه در مناطق ساحلی

13:14 - 06 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۲۹۷
معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ۶۵درصد برنامه‌های توسعه در مناطق ساحلی متمرکز است گفت: این موضوع اهمیت سواحل و دریاها را پررنگ‌تر ومسئولیت سازمان محیط زیست را سنگین‌ترمی‌کند.

تمرکز 65 درصد برنامه های توسعه در مناطق ساحلیبه گزارش گروه جامعه ،پروین فرشچی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکارعمومی که صبح امروز با حضور هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای رامپی و جمعی از خبرنگاران حوزه محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه برای تدوین برنامه‌ها در زمینه محیط زیست دریایی به چند سند بالادستی رجوع می‌کنیم، گفت: سیاست‌های کلان محیط زیست کشور که از سوی مقام معظم رهبری به تصویب رسیده، مهم‌ترین سند بالادستی برای تدوین برنامه‌ها است. برنامه توسعه ششم نیز محور تدوین برنامه‌ها در حوزه معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته است. باید توجه داشته باشیم که در سند توسعه ششم به موضوع دریا به طور مجزا اشاره نشده است اما فعالیت‌های ذیل محیط زیست شامل محیط زیست دریایی نیز می‌شود.

فرشچی با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، ۳۳ جلسه کارگروهی با حضور نهادهای مختلف مرتبط با دریا تشکیل شده است، اظهار کرد: در نتیجه برگزاری این جلسات، سه سند توسعه صنایع دریایی، فناوری‌های دریایی و گردشگری دریایی تدوین شده و مرجع تصمیم‌گیری نیز برای ما قرار گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۶۵ درصد برنامه‌های توسعه‌ای کشور در مناطق ساحلی اجرا خواهد شد که همین موضوع اهمیت سواحل و دریاها را برای سازمان حفاظت محیط زیست پررنگ‌تر و ما را مجبور می‌کند که آمادگی لازم برای این توسعه داشته باشیم. این آمادگی در زمینه نظارت، کنترل، پیشگیری و پهنه‌بندی مناطق ساحلی است که در حال حاضر نیز شروع شده است.

وی با اشاره به پهنه‌بندی منطقه مکران گفت: پهنه‌بندی این منطقه انجام شده است و فاز دوم آن نیز به زودی اجرایی خواهد شد. باید به خاطر داشته باشیم که قبل از هر توسعه‌ای جمع‌آوری داشته‌های علمی یک ضرورت است تا بتوانیم برنامه توسعه‌ای سواحل را به شکل پایدارعملیاتی کنیم.

فرشچی افزود: اجرای طرح جامع حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز طبق قراردادی که با جایکا داریم، به صورت پایلوت آغاز شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هیچ کشور ساحلی نمی‌تواند محیط زیست خود را حفظ و حراست کند بنابراین لازم است با سایر کشورهای ساحلی تعامل داشته باشیم. مطمئنیم که دستاورد پروژه هرمزگان می‌تواند به تکرار آن در سایر کشورها منجر شود. همه ارگان‌ها در این پروژه درگیر هستند.

وی با اشاره به تعامل معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با ۱۸ ارگان دریایی کشور گفت: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست با این ارگان‌ها همکاری جدی دارد. برای مثال طی هماهنگی مناسبی که با سازمان صنایع دریایی کشور داشته، اخیرا توانستیم تفاهم‌نامه‌ای را با این دستگاه منعقد کنیم. در حال حاضر نیز اجرای این تفاهم‌نامه آغاز شده است و امیدواریم تجهیزات مورد نیاز برای معاونت دریایی محیط زیست در زمینه امداد و نجات، نظارت، پایش و پیشگیری و بازسازی زیستگاه‌ها تامین شود.

فرشچی در پایان با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون‌های تهران و کویت اظهار کرد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست ایران بتواند نقش خود را بهتر از گذشته در این کنوانسیون‌ها ایفا کند. هر یک از این کنوانسیون‌ها برنامه دو سالانه کاری دارند که سازمان حفاظت محیط زیست باید این برنامه‌ها را اجرایی کند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: سواحل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *