DiffuserCam ؛ دوربینی که می تواند از نورون های مغز هم تصویربرداری کند!

19:16 - 06 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۴۳۵
محققان دانشگاه کالیفرنیا، موفق به ساخت دوربین بدون لنز برای تصویربرداری از نورون‌های مغز و استفاده در خودروهای خودران شدند.

DiffuserCam ؛ دوربینی که می تواند از نورون های مغز هم تصویربرداری کند!به گزارش گروه فضای مجازی ، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دوربین جدید بدون لنزی به نام "دیفیوزر کم"(DiffuserCam) ساخته‌اند که تصاویر سه‌بعدی را بدون اسکن ایجاد می‌کند.

این دوربین قابلیت ایجاد تصاویر سه‌بعدی از دوبعدی را بدون اسکن دارد و می‌تواند در اتومبیل‌های خودران استفاده شود.

لورا والر، سرپرست گروه تحقیقاتی اظهارکرد: سخت‌افزار دوربین جدید ساده و نسبتا ارزان است، اما نرم‌افزار استفاده شده در آن بسیار پیچیده است و با استفاده از آن می‌توان پیکسل‌های سه بعدی از یک تصویر 1.3 مگاپیکسلی را بازسازی کرد.

از دوربین DiffuserCam برای مشاهده فعالیت‌های نورون‌های میکروسکوپی در موش‌های زنده استفاده می‌شود.

وزن سبک دوربین و نبود لنز در آن، امکان اتصال به جمجمه موش را می‌دهد تا محققان رفتار حیوانات با آنچه که در مغز اتفاق می‌افتد را مطابقت دهند.

پژوهشگران در حال بررسی این دوربین هستند تا از آن در مشکلات بصری یا شنوایی استفاده کنند.

اما کاربرد این دوربین بدون لنز فقط در مغز نیست. از این دوربین می‌توان در وسایل نقلیه خودران استفاده کرد تا برای ثبت اطلاعات سه‌بعدی برای درک بهتر مقیاس و تشخیص چهره بهره برد.

دوربین بدون لنز ممکن است در زمینه پزشکی نیز استفاده‌های بیشتری داشته باشد. استفاده از این دوربین برای تماشای فعالیت نورون در موش می‌تواند منجر به درک بهتر ادراک حسی شده و برای تشخیص و درمان بیماری‌های موثر در حافظه مانند آلزایمر و سایر اختلالات روانی استفاده شود.

 

منبع: ایسنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *