بلایی که سیگار سر دهان می آورد

17:45 - 07 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۶۰۹
متخصص بیماری‌های دهان، دندان، فک و صورت گفت: دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی در بروز سرطان حفره دهان نقش مستقیم دارند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، سمیه علیرضایی در آستانه برگزاری دوازدهمین همایش سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: علائم سرطان‌های حفره دهان ممکن است بسیار کوچک و ناچیز باشد و مورد بی توجهی بیمار واقع شود، زیرا آن را با زخم یا آفْتْ اشتباه گرفته اند.

 

وی گفت: این تعلل در مراجعه به پزشک روند درمان بیماری را با تأخیر مواجه می‌کند و در صورت مشاهده اینگونه علائم بیماران هوشیارانه عمل کنند.

 

وی با بیان این که اگر زخمی در دهان بدون علت مشخص ایجاد شد و بیش از 2 هفته به طول انجامد، پس از مراجعه به دندانپزشک نیز علت خاصی برای آن شناخته نمی‌شود، افزود: پاسخ ندادن زخم در حفره دهانی به درمان‌های معمول آفْتْ زنگ هشدار بروز سرطان‌های حفره دهانی می‌تواند باشد، اما این موضوع نباید موجب رعب و وحشت بیماران شود.

 

علیرضایی گفت: برخی از زخم‌ها و پلاک‌های سفید رنگ در دهان ممکن است آغازگر روند تغییرات سلولی در دهان باشد که ممکن است به بدخیمی‌های حفره دهانی بیانجامد.

 بلایی که سیگار سر دهان می آورد

متخصص بیماری‌های دهان، دندان، فک و صورت افزود: ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بیماران نگران شوند، اما اینگونه زخم‌ها حایز اهمیت تشخیص هستند و درمان به موقع و قطعی در مراکز معتبر می‌تواند روند درمان بیماری را سرعت بخشد.

 

وی گفت: برخی عوامل در سرطان حفره دهان می‌توانند ایجاد مشکل کنند از جمله فاکتور‌هایی مثل نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در بروز سرطان حفره دهانی نقش مستقیم دارند.

منبع: بهداشت نیوز



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *