دومین دهلیز هوایی میان "افغانستان و هند" ایجاد شد

10:15 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۸۲۰
پس از گشایش نخستین دهلیز هوایی میان کابل-دهلی جدید اکنون دومین دهلیز هوایی کابل-بمبئی هند به منظور افزایش صادرات کالاها به هند، گشایش یافت.

به گزارش سرویس بین الملل ،  پس از موفقیت در نخستین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند چهارشنبه  دومین دهلیز هوایی کابل-بمبئی هند گشایش یافت.

در مراسم گشایش این دهلیز هوایی، خانجان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان گفت که صادرات میوه این کشور با دهلیز هوایی کابل-بمبئی، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دولت افغانستان ۸۰ درصد مسئولیت صادرات میوه‌ها را به خارج از کشور، به عهده گرفته است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هند از بازرگانان افغان مالیات دریافت نمی‌کند تلاش داریم تا میوه‌ها به شهر امرتسر هند نیز، صادر شود.

همچنین سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور افغانستان نیز با اشاره به اینکه دهلیز هوایی از تمامی پروژه‎های اقتصادی برای دولت افغانستان مهم‌تر است، گفت: ما امیدواریم که کشورهای همسایه حتی در برنامه‌های سیاسی خود، اقتصاد را در نظر بگیرند.

وی افزود: هند همچنین وعده داده است که نمایشگاهی برای تجاران افغان در شهر بمبئی برگزار شود و این کشور خواهان ایجاد اتاق‌های تجاری بوده و امیدوار هستیم که وزارت خارجۀ افغانستان این روابط را بیشتر توسعه دهد.

از طرفی دیگر نیز، مسئولان وزارت امورخارجه افغانستان با توجه به اهمیت اقتصادی و بازرگانی دهلیز هوایی افغانستان و هند، می‌گویند که این دهلیز برای توسعه صادرات افغانستان به هند بسیار سودمند بوده است.

همچنین، مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز می‌گوید که در ۸ ماه گذشته بیش از۲۰۰ هزارتُن میوه‌های تازه به خارج از این کشور، صادر شده است.

پیش از این، عتیق‌الله نصرت، رئیس هیت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان ایجاد دومین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند را برای افزایش صادرات کشور سودمند دانسته بود و گفته بود که در حال حاضر دهلیز هوایی هند و افغانستان یک راه مهم انتقال کالاهای افغانستان به بازارهای هند و از آن‌جا به دیگر کشورهای جهان است.

این در حالی‌ است که دولت افغانستان و بخش خصوصی گفت‌وگوها را برای گشایش دهلیزهای هوایی با شماری از دیگری از کشورها نیز، آغاز کرده‌اند.

شماری از نمایندگان بخش خصوصی افغانستان می‌گویند که برای تقویت کار در این بخش دولت، باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را در بخش بسته‌بندی فرآورده‌های کشاورزی جلب کند.

به گزارش طلوع نیوز، شش ماه از گشایش نخستین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند می‌گذرد و تاکنون از این دهلیز، ۱ هزار و ۶۴۰ تُن میوه‌های تازه و خشک، گیاهان دارویی و صنایع دستی، به بازارهای هند صادر شده‌اند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *