صاحبان اصلی انقلاب

7:59 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۸۲۶
یوم‌الله ۹ دی سال ۸۸ برگ زرین دیگری در تاریخ حماسه‌های ماندگار انقلاب است که طی آن، جهانیان شاهد عمق پیوند ولایت و مردم بصیر ایران برای خاموش کردن فتنه‌های داخلی و توطئه‌های خارجی بودند.
صاحبان اصلی انقلاببه گزارش گروه فضای مجازی ، محمدصادق کوشکی در یادداشت روزنامه حمایت نوشت: دشمنان خارجی و پادو‌های داخلی آن‌ها، با کلید زدن فتنه پس از انتخابات سال ۸۸، برنامه‌های گسترده و از پیش طراحی‌شده‌ای را برای اجرای کودتای مخملی بکار بستند و در این توهم بودند که با سوارشدن بر موج فضای غبارآلود آن ایام، کار نظام اسلامی را یکسره خواهند کرد. در محاسباتی که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و اتاق‌های فکر غربی - صهیونیستی صورت گرفته بود، مثل همه توطئه‌هایی که پس از انقلاب اسلامی با شکست مواجه شد، یک عامل اساسی همچنان موردتوجه قرار نگرفت و آن، حضور مردم در بزنگاه‌ها بود. انقلاب‌های نرم و مخملی، در کشور‌های دیگر با موفقیت تجربه‌شده بودند و گردانندگان خارجی و داخلی آن‌ها، به پیروزی این سناریو در ایران اسلامی یقین داشتند.
 
همه حکومت‌های ساقط‌شده با این فرمول مثل اوکراین و گرجستان، از پشتوانه مردمی محروم بوده و عمدتاً احزاب و گروه‌ها در تشکیل دولت‌ها، بازیگر اصلی هستند؛ درحالی‌که در جمهوری اسلامی، قاطبه مردم، فارغ از گرایش‌های حزبی، دل‌بسته انقلاب و ضامن بقای آن هستند که این، وجه تمایز مهم انقلاب اسلامی ایران با دیگر کشور‌های دنیاست؛ همچنان که رهبر حکیم انقلاب به شاخصه فصل‌الخطاب بودن حضور مردم در یوم‌الله ۹ دی اشاره‌کرده و فرمودند: «این فتنه، صرفاً منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابان‌ها نبود، بلکه ناشی از یک بیماری بود که با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود، و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت که چنین هم شد... نهم دی ۸۸، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روز‌های اول انقلاب است.» (۲۱ آذر ۹۰) امروز در حالی هشتمین سالگرد حماسه ۹ دی فرارسیده که گذر ایام نه‌تن‌ها از اهمیت و تأثیر این روز تاریخی نکاسته بلکه وقایع سال‌ها و روز‌های اخیر، مفهوم و ابعاد تازه‌ای نیز به آن بخشیده است.
 
شاید بهتر باشد بگوییم شرایط انقلاب و هجمه همیشگی دشمنان در جبهه‌های مختلف، ایجاب می‌کند که از دریچه‌ای خاص، حرکت سراسری مردم ایران در یوم‌الله ۹ دی را تحلیل کنیم و درس‌های آن واقعه شکوهمند را واکاوی نماییم. ۱. واکنش سریع و به‌موقع مردم نسبت به تهدید ضدانقلاب، خودجوش و کاملاً مردمی بودن آن همایش عظیم، فراگیری و حضور گسترده همه اقشار، سلیقه‌ها و ذائقه‌های سیاسی، شرکت پررنگ نسل سوم و جوان انقلاب اسلامی ازجمله مؤلفه‌هایی هستند که ۹ دی را به یکی از نقاط عطف تقویم جمهوری اسلامی تبدیل کرده است. یوم‌الله ۹ دی ثابت کرد صاحبان اصلی انقلاب مردم‌اند، آن‌ها هستند که بیش از هر کس دیگری دغدغه حفظ آن را دارند و چنانچه ببینند خطری انقلاب را تهدید کرده یا مانعی در مسیر پویایی آن قرار دارد، بدون توجه به اینکه چه کسی یا چه چیزی مانع و رادع است، او را از پیش پای می‌دارند.

۲. این جمله حکیمانه از امام راحل (ره) که «میزان، حال فعلی افراد است» و در فرمایشات حکیمانه چهارشنبه گذشته مقام معظم رهبری به‌عنوان یکی از درس‌های ۹ دی تکرار شد، تأکید مجددی است بر این واقعیت که انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته و به‌خوبی درک کرده است که سوابق انقلابی و مثبت افراد، پرده بر خطا‌کاری‌ها، اشتباهات و خیانت‌های آنان نخواهد انداخت. نهمین روز دی‌ماه ۸۸ نشان داد که سابقه و خدمات افراد و جریان‌ها و انحرافشان از جاده انقلاب، آن‌ها را از خشم انقلابی مردم در امان نمی‌دارد، زیرا ملاک انقلابی بودن، همیشه حال فعلی افراد بوده و هست. به‌عبارت‌دیگر، کسانی که مجالی برای خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته‌اند، نمی‌توانند پشت سوابق خود پنهان‌شده، احساس کنند مصونیت دائمی دارند و هر آنچه می‌خواهند می‌توانند انجام دهند، ولو اینکه خیانت به‌نظام و انقلاب باشد!

۳. در فتنه ۸۸ تمام امکانات دشمنان ملت ایران و استکبار جهانی برای مقابله با نظام اسلامی وارد میدان شد. متأسفانه عده‌ای هم دانسته یا ندانسته آلت دست دشمن شدند. بعضی هم دشمنی و کینه خود را با اصل نظام، آشکارا با شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» ابراز کردند. علاوه بر این، برخی جریان‌های معاند و غرض‌ورز داخلی در سال ۸۸ کوشیدند با مخفی کردن حقایق، جای «فتنه‌گر» و «انقلابی» را عوض کنند و با فضاسازی رسانه‌ای، قطب‌نمای تحولات را به نفع نظام سلطه بچرخانند.
 
هرچند کشور ۷ ماه دستخوش شورش‌هایی شد که بعضاً از ناحیه فریبکاری‌های آن جماعت شکل‌گرفته بود، اما وقتی اغراض شوم صحنه‌گردانان آن غائله به‌تدریج به اطلاع مردم رسید و هتک حرمت عاشورای حسینی، نیات واقعی آنان را برملا کرد، دقیق‌ترین تصمیمات در خطیرترین بزنگاه‌ها از سوی مردم به مرحله عمل در آمد.
 
به‌عنوان نمونه، در ۸ دی‌ماه آن سال، در برخی از شهر‌ها بدون اینکه از طرف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای برپایی راهپیمایی فراخوان عمومی اعلام شود، مردم به‌صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند و در یک روز کاری برای خاتمه دادن به آن فتنه شوم وارد میدان شدند. در مقابل، اما برخی که نام نخبه و خواص جامعه را یدک می‌کشیدند، متأسفانه فرسنگ‌ها از بصیرت و درک انقلابی مردم عقب‌تر بودند و مواضع آن‌ها نه‌تن‌ها کمکی به روشن شدن فضای غبارآلود آن برهه نکرد، بلکه در مقاطعی، آب به آسیاب دشمن ریخته و مستمسکی برای زیر سؤال بردن نظام اسلامی از سوی دشمنان فراهم کردند. ۴. آخرین درسی که از ۹ دی می‌توان گرفت آن است که هیچ‌کس حق ندارد عناوینی همچون «ستون انقلاب»، «استوانه نظام» و ... را برای خود جعل کند، چراکه خواص جامعه اسلامی، مردمی هستند که بدون هیچ‌گونه چشمداشت و انتظاری، در خط مقدم دفاع از انقلاب قرار می‌گیرند و هر که برخلاف این رودخانه پرخروش شنا کند، یقیناً به ساحل نجات نخواهد رسید؛ و بالاخره باید گفت: آشوب‌ها و اغتشاشات ۸۸ اگرچه هزینه‌بر و دردناک بود، ولی برکاتی هم داشت که یادسپاری و عبرت‌آموزی از آن‌ها می‌تواند نظام را بیمه کند.
 
یادمان نرود که دشمن هرگز از نفوذ و رسوخ در اراده‌ها و طمع در افراد و جریان‌های دورافتاده از اصل و اصول ناامید نمی‌شود و هر روز به رنگی درمی‌آید تا ساده‌لوحان و خوش‌خیالان را فریب دهد. فراموش نکنیم که نمی‌توان به خواص بی‌بصیرت امید و به وعده مدعیان عربده‌کش، دل بست و امروز هم شعار مردم عاشورایی ایران همان است که در نهمین روز از دهمین ماه سال ۸۸ فریاد کردند: «طرد فتنه‌گران»، «حفظ بصیرت» و «هوشیاری مسئولین».
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *