افزایش سهم CNG در سربالایی تصویب قوانین

8:34 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۸۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سوخت CNG با 24 هزار میلیارد زیرساخت تنها سهم 20 درصدی در بازار کشور دارد که مسئولان این حوزه دلیل سهم پایین آن را ما به التفاوت کم CNG با بنزین و مشکلات فنی در سال‌های گذشته می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سوخت CNG که در شرایط فعلی سهم 20 درصدی در سبد سوختی کشور دارد به عنوان سوختی پاک در جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

این سوخت که به واسطه مشکلات فنی برخی از خودروها در گذشته محجور مانده بنا بر نظر کارشناسان باید حضور پررنگ تری در کشور داشته باشد تا به واسطه آن در کاهش حجم آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش واردات بنزین گام موثری برداریم.

محسن مشایخی رئیس دبیرخانه صنعت CNG کشور در گفت‌وگو با یکی از دلایل استقبال کم از این سوخت را قیمت بالای فروش آن می داند و اعلام کرده قیمت گذاری CNG باید بین 20 تا 25 درصد قیمت بنزین محاسبه شود تا با تفاوت قیمت ایجاد شده جذابیتی برای افراد در راستای استفاده از آن ایجاد شود.

وی در ادامه به طرح تعویض مخازن فرسوده با بالای عمر ده سال با کمک سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: این طرح راحت‌ترین راه ممکن برای تشویق رانندگان به استفاده از CNG در خودروهایشان است و در نهایت ایمن سازی این دست از خودروها را به دنبال دارد.

مشایخی یادآور شد: بیش از 5 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که اگر هر خودرویی معادل 10 لیتر از بنزین خود را از CNG استفاده کند روزانه از مصرف 50 میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی روزانه به جای 19 میلیون لیتر بنزین از CNG استفاده می‌شود.

پس از ارائه لایحه بودجه 97 و گمانه زنی هایی در راستا افزایش قیمت بنزین، ضرورت استفاده از جایگزین های این سوخت افزایش یافته به همین خاطر اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت CNG کشور در گفت و گو با خبر از پیشنهاد یک بسته تشویقی برای خودروهای دوگانه سوز به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داد و گفت: پیشنهاد کارت خرید کالای سوخت به کمیسیون انرژی در حال تدوین است.

طبق این پیشنهاد در صورت افزایش نرخ بنزین در سال آینده کارت خرید کالای سوخت گاز به چهار میلیون خودرو CNG داده می شود تا دارندگان وسایل نقلیه عمومی و تاکسی ها بتوانند معادل یارانه نقدی شان گاز مصرف کنند و افزایش قیمت بنزین برای آنها خنثی شود.

این طرح پس از نهایی شدن تصویب نرخ جدید بنزین به کمیسیون انرژی ارائه خواهد شد و در مرحله آخر شرایط و ضوابط مصرف کنندگان اعلام می شود.

هدف گذاری ها به این منوال است مصرف CNG از میزان معادل 20 میلیون لیتر بنزین در سال آینده به معادل 40 میلیون لیتر بنزین برسد تا صنعتی با 24 هزار میلیارد زیرساخت سهمی بیش از 20 درصد در بازار کشور داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *