روابط سیاسی "گرجستان و روسیه" همچنان در وضعیت بن بست است

23:20 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۸۵۲
نماینده ویژه نخست وزیر گرحستان در امورروسیه گفت: متاسفانه روابط سیاسی تفلیس ومسکوهمچنان در وضعیت بن بست قرار دارد،با این حال ما علاقمند به خروج از وضعیت موجود و پیدا کردن راهی برای برقراری ارتباط هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از پایگاه خبری  آپسنی گرجستان، زوراب آباشیدزه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا روسیه افزود : کشورما از نظر اقتصادی برای از سرگیری روابط بازرگانی و فعال شدن زیر ساخت های حمل و نقل میان دوکشور گام های مهمی برداشته است .

وی افزود: تعداد سفرهای گردشگری از روسیه به گرجستان بیش از پیش افزایش یافته است و در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون شهروند روسی بدون ویزا به گرجستان سفر کرده اند .

وی ابراز امیدواری کرد ، در سال آینده میلادی پیشرفتی در روابط سیاسی گرجستان و روسیه ایجاد شود.

روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال 2003 میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید ، رو به وخامت گذاشت ..

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده در باره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد .

دولت تفلیس در زمستان سال 2005 میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال 2006 میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد .

گرجستان در ماه ژانویه سال 2008 میلادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری همه پرسی درباره موضع شهروندان گرجی نسبت به عضویت این کشور در ناتو را برگزار کرد که در آن 77 درصد از شهروندان گرجستانی به عضویت گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) رای مثبت دادند .

مسکو هر گونه تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تهدید برای منافع راهبردی روسیه در منطقه اعلام کرد .
تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال 2008 میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا 30 کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند .

در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد .



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *