رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مدیر کل میراث یزد: مجوز ساخت سه طبقه دارند/ تهدید حریم مسجد جامع با مجوز میراث فرهنگی

11:18 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۹۵۷
مدیر کل میراث فرهنگی یزد در توضیح تخریب روز گذشته بافت تاریخی یزد از صدور مجوز ساخت و ساز با سه طبقه بنا برای این پلاک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، روز گذشته تخریبگران در غفلت مدیران میراث فرهنگی یزد به دل بافت تاریخی زدند تا بنایی در نزدیکی مسجد جامع این شهر و در مرکز عرصه ثبت جهانی یزد تخریب کنند.

مشاهدات خبرنگار میزان نشان میدهد در حالی تخریب در قلب بافت تاریخی یزد در جریان بود که ماموران و یگان حفاظت میراث فرهنگی یزد بی توجه به این تخریب در نزدیکی محل آن حضور داشتند. مدیر کل میراث فرهنگی یزد توضیحاتی را درباره این تخریب داده که نشان از خطر بزرگتری در بافت تاریخی یزد دارد. خطری که حریم مسجد جامع یزد را تهدید می کند.

مدیر کل میراث یزد: مجوز ساخت سه طبقه دارند/ تهدید حریم مسجد جامع با مجوز میراث فرهنگی

بیشتر بخوانید: تخریب عرصه جهانی یزد در کنار مسجد جامع/ لودر‌ها به بافت یزد زدند+فیلم و تصاویر

فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان پیرامون موضوع آواربرداری غیر اصولی ساختمانی در بافت تاریخی شهر جهانی یزد گفت: با حضور یگان حفاظت و معاونت میراث‌فرهنگی کار آواربرداری تعطیل شد و در این خصوص واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان یزد موضوع را پیگیری خواهد کرد.


وی افزود: پلاک ثبتی شماره 3126 بخش 3 یزد در سال 1392 توسط شهرداری از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد برای ساخت‌و‌ساز و اخذ پروانه برای 3 طبقه استعلام شد که این اداره‌کل با توجه به مخروبه بودن بنا و نداشتن ارزش تاریخی با تخریب و نوسازی موافقت می‌کند، البته این موافقت منوط به تأیید نقشه‌های معماری طبق ضوابط بافت قدیم یزد در طبقات زیرزمین و همکف بوده است. در سال 1393 مالک نسبت به ارسال نقشه‌های معماری برای بررسی اقدام می‌کند و در سال 1394 نقشه‌ها با توجه به ضوابط بافت تاریخی یزد تأیید و به شهرداری ناحیه تاریخی ارسال می‌شود و براساس آن پروانه ساخت توسط شهرداری صادر می‌شود.

مدیر کل میراث یزد: مجوز ساخت سه طبقه دارند/ تهدید حریم مسجد جامع با مجوز میراثتخریب در حریم مسجد جامع و تهدید آن با 3 طبقه ساخت و ساز

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در حالی خبر از مجوز سه طبقه برای این پلاک داده است که تمامی بناهای جداره این خیابان یک طبقه هستند و ساخت بنای سه طبقه در فاصله کمی با مسجد جامع، حریم این مسجد را تهدید می کند.


دانش یزدی همچنین درباره وضعیت این بنا گفت: با توجه به اینکه بخشی از ساختمان از سال 1392 مخروبه بوده، مالک براساس مجوز قبلی نسبت به تخریب بخش‌های باقی‌مانده به صورت دستی اقدام کرده است. تصاویر و اقدامات روز جمعه 8 دی‌ماه نیز مربوط به آوار برداری و نخاله‌برداری تخریب‌های موجود است که با بیل مکانیکی در حال انجام بوده است که با حضور نیروهای یگان حفاظت و فنی میراث استان تعطیل شد.

مدیر کل میراث یزد: مجوز ساخت سه طبقه دارند/ تهدید حریم مسجد جامع با مجوز میراث

وضعیت بنا روز قبل از تخریب با بیل مکانیکی

براساس مشاهدات خبرنگار میزان تخریب بنای باقی مانده با بیل مکانیکی صورت گرفته است. این در حالی است که پلاک همسایه این بنا کنیسه تاریخی یزد قرار دارد که بنایی واجد ارزش است و تخریب با بیل مکانیکی می تواند به این بنای تاریخی صدمه بزند.


برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *