"روزنامه روسی": کشورهای ساحلی خزر برای امضای کنوانسیون رژیم حقوقی آماده می شوند

9:12 - 11 دی 1396
کد خبر: ۳۸۲۲۲۱
روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت: کشورهای ساحلی دریای خزر برای امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا آماده می شوند که قرار است در سال 2018 در اجلاس سران خزر در آستانه قزاقستان برگزار شود.

به گزارش سرویس بین الملل ، نزاویسیمایا گازتا در مقاله ای نوشت: وزیر خارجه روسیه به تازگی در پایان اجلاس وزرای خارجه پنج کشور ساحلی خزر گفت که کشورهای ساحلی در مورد رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیدند.نوبت سران پنج کشور ساحلی است که در آن مورد تصمیم گیری کنند.

روزنامه روسی ادامه داده است: اجلاس پنجم سران پنج کشور ساحلی خزر در سال آینده در آستانه برگزار می شود و جزییات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اعلام نمی شود. فقط بخشی از این متن رسانه ای شده که از آن چنین برداشت می شود که در تقسیم دریای خزر از اصل خطوط میانی استفاده خواهد شد.

در مقاله اضافه شده است: برای روسیه مهم است که دریای خزر محدوده ثبات و آرامش و رویدادهای قابل پیش بینی بماند و اینکه کشورهای بیگانه امکان ایجاد مناقشه بین کشورهای ساحلی خزر را نداشته باشند.

سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امکان مداخله مخرب نیروهای خارجی در این دریا را کاهش می دهد اما علاوه بر آن کنوانسیون امکان کاهش اختلافات بین پنج کشور حوزه خزر را می کاهد و فرصت همکاری را افزایش می دهد. اما مسائل مورد اختلاف بین کشورهای ساحلی وجود دارد و در باره آنها تصمیم های جداگانه گرفته می شود.

روزنامه روسی نوشت: تاکنون ایران و ترکمنستان مانع امضای سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر شدند.عشق آباد در مورد احداث خطوط لوله در دریای خزر مواضع خاصی دارد و مقامهای این کشور می گویند بدون کسب توافق جمعی پنج کشور ساحلی می توان خطوط لوله گاز و نفت را در دریا احداث کرد. اما روسیه و ایران موضع دیگری دارند و دو کشور معتقدند که طرح های زیرساختی فراملیتی باید مورد توافق پنج کشور قرار گیرد.

نزاویسیمایا در باره مخالفت ایران با تقسیم دریا بر اساس خطوط میانی هم نوشت: تهران مخالف تقسیم دریای خزر بر اساس اصل خطوط میانی است یا اینکه پیشنهاد کرده که دریا به پنج قسمت مساوی تقسیم شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *