باطل‌السحر معضلات اقتصادی

8:53 - 10 دی 1396
کد خبر: ۳۸۲۲۳۹
چند سالی هست که رهبر معظم انقلاب اسلامی، الگوی اقتصادی منحصربه‌فردی با عنوان «اقتصاد مقاومتی» را در قالب اصول و مبانی اجرایی مشخص، ابلاغ فرموده‌اند. این اصول، نقشه راه کشور به‌سوی خودکفایی و عبور از گردنه‌های اقتصادی و معیشتی را ترسیم و افزون بر مفهوم «مقاومت»، که راهکاری به‌منظور گذار از یک مرحله تاریخی صرفاً دشوار اقتصادی است،‌ چشم‌اندازی برای ایجاد توازن و حتی برتری بر قدرت‌های اقتصادی ارائه کرده است.
باطل‌السحر معضلات اقتصادیبه گزارش گروه فضای مجازی ،جعفر قادری در یادداشت روزنامه حمایت نوشت: چند سالی هست که رهبر معظم انقلاب اسلامی، الگوی اقتصادی منحصربه‌فردی با عنوان «اقتصاد مقاومتی» را در قالب اصول و مبانی اجرایی مشخص، ابلاغ فرمود: ه‌اند. این اصول، نقشه راه کشور به‌سوی خودکفایی و عبور از گردنه‌های اقتصادی و معیشتی را ترسیم و افزون بر مفهوم «مقاومت»، که راهکاری به‌منظور گذار از یک مرحله تاریخی صرفاً دشوار اقتصادی است، چشم‌اندازی برای ایجاد توازن و حتی برتری بر قدرت‌های اقتصادی ارائه کرده است.

از این منظر، اقتصاد مقاومتی فقط به دنبال تأمین ارزاق و مایحتاج اولیه نیست بلکه بیش از آن، یک ارزش بنیادین است که اجرای آن، متضمن سربلندی تاریخی و توانمندسازی ملت بزرگ ایران خواهد شد؛ لذا این مهم، در فرمایشات مقام معظم رهبری در مواقف مختلف ازجمله در دیدار هفته گذشته ایشان با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تکرار و از آن، به‌عنوان «باطل‌السحر» تحریم و خدعه دشمنان یادشده است.

واقعیت این است که امروز، بیش از هرزمانی دیگری، تحقق اقتصاد مقاومتی موردنیاز انقلاب اسلامی است، چراکه دشمن پس از ناکامی در دیگر عرصه‌ها، معضلات معیشتی را اهرم فشار قرار داده و از این رخنه، سعی در جبران مافات دارد. اجرای این نسخه شفابخش، به اذعان همه آگاهان به امور اقتصادی، تنها راه خروج از مشکلات کنونی اعم از رکود، گرانی و ... است که چهار گام مهم برای تحقق آن باید برداشت.

۱. انقلاب اسلامی ثابت کرده از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای غلبه بر مشکلات برخوردار است که پشت سر گذاردن توطئه‌ها و خصومت‌های چهار دهه گذشته، گواه آن است. بااین‌حال، در زمینه اقتصادی ظرفیت‌های فوق‌العاده کشور نادیده انگاشته شده و نیروی انسانی، معادن و منابع و از همه مهم‌تر، عزم انقلابی مردم در این خصوص مغفول واقع‌شده است. عدم خودباوری باعث شده برخی مسئولان امر، بدون توجه به این مواهب خدادادی، از برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت غفلت کرده و چشم امید به آن‌سوی مرز‌ها بدوزند. جالب اینجاست که بعضی از دست‌اندرکاران کشور، شاه‌بیت «همکاری همه گروه‌ها و جناح‌ها» برای حل مشکلات کشور را مطرح می‌کنند، اما روش عملی آن‌ها نشان داده که اعتقاد و اعتماد آن‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی، بیش از توان و همت مثال‌زدنی مردم برای به گردش درآوردن چرخ اقتصاد است؛ همان مردمی که در کوران حوادث به یاری انقلاب آمدند و پای ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی از هیچ فداکاری و اقدامی کوتاهی نکردند؛ لذا اولین و مهم‌ترین گام، خودباوری و اعتماد به داشته‌های داخلی است.

۲. اصلاح ساختاری سیستم مالی و پولی کشور به‌منظور پایان دادن به سلطه دلار، از الزامات محتوم اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد دلار محور در ارکان اقتصادی کشور، بدون شک به‌مثابه سمی مهلک است که بستر‌های هضم شدن در هاضمه اقتصاد سرمایه‌داری را فراهم می‌کند. به تعبیر دیگر، ساختار متأسی از دلار موجب می‌شود هر چه در مقاوم‌سازی اقتصاد تلاش کنیم، همه در زمین دشمن انجام شود و زمانی که بدخواهان قصد وارد آوردن ضربه داشته باشند، با اندک نوسانی در بازار دلار، اقدامات و زحمات صورت گرفته را بی‌اثر کنند.

از طرفی، پایان دادن به «ارزش و آقایی دلار» و خلاص شدن کشور از «جادوی مالی و پولی دشمن» در معاملات دو یا چندجانبه با کشور‌های همسو، مورد استقبال قدرت‌های منطقه‌ای مثل چین و روسیه قرارگرفته و در این صورت، می‌توان به طراحی سازوکار مالی جدید برای رقابت با سوئیفت، امیدوار بود.

۳. یکی دیگر از گام‌های مهم برای روانه شدن ثروت‌ها به‌سوی توسعه و رونق اقتصادی، مقابله با فساد در تمام شئون مالی و اداری کشور است، چراکه در صورت غفلت از این امر، علاوه بر اینکه ذخایر مالی کشور به بیراهه و نابودی می‌رود، لطمات و ضربات بعضاً جبران‌ناپذیری نیز از این ناحیه به اعتماد و رضایت عمومی و امید فردی وارد خواهد شد؛ لذا پیگیری مداوم و مجدانه برای نظام‌سازی، اصلاحات ساختاری و معرفی مفسدین به دستگاه قضایی، از ضروریات یک اقتصاد رو به رشد و مقاوم به شمار می‌آیند. از سوی دیگر، پادزهر فساد، شفاف‌سازی است.
 
شفاف‌سازی و برخورد بدون محافظه‌کاری در مقوله بازار‌های مالی علی‌الخصوص نظام بانکی کشور، علاوه بر ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاران داخلی، روند بی‌قیدوبند واردات را معکوس کرده و زمینه تقویت صادرات را نیز فراهم می‌کند. انبوهی از ظرفیت‌ها در کشاورزی و صنعت در کشور وجود دارند که به‌واسطه واردات بی‌جا و بی‌رویه از سوی رانت‌خوار‌ها و یقه‌سفیدها، بلااستفاده و معطل‌مانده‌اند؛ این در حالی است که چنانچه، شفافیت در این خصوص وجود داشت، فشار‌های مردمی و رسانه‌ای مانع از بروز چنین مفاسدی می‌شود. از طرفی، سود برخی از دانه‌درشت‌ها و آقازاده‌ها از واردات اجناسی تأمین می‌شود که در داخل، مشابه آن تولید می‌شود و اگر سامانه‌ای برای ارائه اطلاعات و تطبیق واردات با کالا‌های مشابه داخلی طراحی شود، طبیعتاً جلوی خروج ارز از کشور گرفته‌شده و دستگاه‌های داخلی به خرید مایحتاج خود از تولیدکنندگان داخلی ترغیب می‌شوند.
 
۴. از مواردی که سرعت معناداری به صادرات می‌بخشد و ارتباط لاینفکی با حل معضل تاریخی اقتصاد نفتی و درنتیجه بهبود معیشت مردم دارد، گسترش و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. به‌این‌ترتیب که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده و علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی، در عرصه بین‌المللی به‌عنوان یک رقیب قدرتمند عرضه شوند. ازآنجاکه معمولاً تولیدات داخلی ما ارزان‌تر از تولیدات کشور‌های پیشرفته صنعتی به بازار‌های جهانی عرضه می‌شود، می‌توانیم باعرضه این محصولات، احتیاج کشور‌هایی را تأمین کنیم که این نیاز، سبب وابستگی آن‌ها به کشور‌های صنعتی شده است.
 
به‌این‌ترتیب، از وابستگی آن‌ها نیز کاسته شده و زمینه ارتباط و تعلق‌خاطر آن‌ها به جمهوری اسلامی و ملت ایران نیز فراهم می‌شود. در پایان باید گفت: ثابت‌شده است که عزم و همت انقلابی مردم هیچ مانع و رادعی نمی‌شناسد و شکی وجود ندارد اگر از توان و قابلیت‌های مردمی که یکی از شاخصه‌های کلیدی اقتصاد مقاومتی نیز هست، در جهت مقابله با معضلات اقتصادی و معیشتی استفاده شود، چالش‌های این حوزه مرتفع شده و بهانه از دست بدخواهانی که مترصد سوءاستفاده هستند، گرفته خواهد شد.
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *