7 بلایی که کمبود منیزیوم سر بدن شما می آورد

18:05 - 18 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۳۸۸۶
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
منیزیم یکی از اصلی ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که کمبود آن خطرات جدی به همراه دارد. در این مطلب خطرات جدی کمبود منیزیم برای بدن را به شما یادآور می شویم.

به گزارش گروه فضای مجازی ، اگر به طور ناگهانی دچار گرفتگی عضلات می شوید ممکن است زنگ خطر مبود منیزیم در بدنتان باشد. منیزیم یکی از اصلی ترین مواد معدنی برای داشتن عضلات سالم، سیستم ایمنی قوی، استخوان های سالم و ضربان قلب منظم است. کمبود منیزیم می تواند سبب ایجاد مشکلاتی از جمله گرفتگی عضلات، مشکلات قلبی، پوکی استخوان و ... شود. در این مطلب شما را با خطرات جدی کمبود منیزیم برای بدن آشنا می کنیم تا توجه بیشتری به این ماده معدنی در ترکیب غذاییتان داشته باشید.

مضرات کمبود منیزیم

 

 منیزیم یکی از مواد‌معدنی مهم بدن است که کمبود آن باعث بروز مشکلات عمومی جدی بدن می‌شود.

 

اگرچه کمبود شدید منیزیم نادر است اما علائم بالینی آن با لرزش، ضعف، اسپاسم عضله، بی‌اشتهایی، بالارفتن فشار‌خون، تشنج و کما بروز می‌کند.

 

کمبود منیزیم به صورت عوارضی مانند بی‌اشتهایی، اختلال در رشد، تحریک‌پذیری عصبی و آشفتگی‌های روانی و اختلالات قلبی-عروقی را در پی دارد.

7 بلایی که کمبود منیزیوم سر بدن شما می آورد

کمبود منیزیم می‌تواند برای انسان مشکلاتی نظیر گرفتگی عضلات، مشکلات قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون، مشکلات عصبی، میگرن، پوکی استخوان، آنفارکتوس قلبی ایجاد کند.

 

مصرف بسیار سدیم‌ (نمک)، کافئین، الکل، فیبر باعث از دست دادن منیزیم توسط بدن می شود.

 

بدون شک خستگی زیاد و بیش از اندازه طبیعی نیست، شاید در طول روز به دلیل عوامل متعددی مانند استرس‌های کاری، مشغله‌های روزمره و غیره احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم اما خستگی طولانی مدت و دائمی یکی از علائم کمبود منیزیم محسوب شود.

 

همچنین لازم به ذکر است: معمولا این نوع خستگی تا زمانیکه میزان کافی منیزیم جذب بدن افراد نگردد از بین نخواهد رفت.

گرفتگی های عضلانی

 

کرامپ‌ها و گرفتگی عضلاتی از علائم شدید کمبود منیزیم است افرادیکه از گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برند میزان این ماده‌ی فلزی را باید در بدن خود چک کنند.

 

به دلیل اینکه منیزیم روی سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارد کرخی و لمسی بدن را می تواند در بر داشته باشد چرا که منیزیم ماده‌ای معدنی و مفید است. کمبود ماده‌ی معدنی می‌تواند مانع از ارسال سیگنال‌های مناسب از طرف بدن باشد که در نتیجه منجر به کرخی و لمسی آن می‌شود.

 

در واقع محل اصلی ذخیره‌ی منیزیم در استخوان‌ها است و کاربرد اصلی کلیه‌ها دفع منیزیم است.

بیماری قلبی

 

 این نکته ثابت شده که خطر ابتلا به حمله قلبی در کسانی که سطوح منیزیم پایینی دارندف ۸ برابر بیشتر از سایرین است. خطر ابتلا به آترواسکلروز و آریتمی قلبی نیز با مصرف ناکافی منیزیم افزیاش می یابد. با این حال، افزایش مصرف منیزیم به طور قابل توجهی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را در پی دارد.

 

حتی افزایش ۵۰ میلی گرمی مصرف منیزیم در روز کلسیفیکاسیون شریانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. منیزیم به حفظ ریتم عادی قلب کمک می کند.

سکته مغزی

 

 طبق یک مطالعه در زنانی با حداقل میزان منیزیم پلاسماتیک، خطر سکته مغزی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ برخی مطالعات نشان می ‌دهند ارتباط معکوسی بین منیزیم پلاسماتیک و عوامل خطر سکته مغزی مانند فشارخون بالا و دیابت وجود دارد؛ طبق گفته محققان این مطالعه، زنان با سطح منیزیم پایین ‌تر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی حاد هستند.

دیابت نوع ۲

 

 سطوح پایین منیزیم با رتینوپاتی دیابتی و کوری ارتباط دارد. این نکته ثابت شده است که مصرف کافی منیزیم، حتی برای کسانی که دیابت ندارند، تاثیر پیشگیرانه در برابر ابتلا به این بیماری دارد. منیزیم کافی، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می شود، فشار خون را در محدوده سالم نگه می دارد و متابولیسم را بالا می برد.

سردردهای میگرنی

 

طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، محققان دریافتند که بین کمبود منیزیم و میگرن، ارتباط نزدیکی وجود دارد و میزان منیزیم در بدن آن دسته از افرادی که به طور مرتب دچار میگرن می‌ شوند، در مقایسه با افرادی که اصلا دچار سردرد یا میگرن نمی ‌شوند، کمتر است. از آن زمان تا کنون، پزشکان توصیه کرده ‌اند تا در صورت بروز علائم میگرن، حتما منیزیم را با مولتی ‌ویتامین مصرف کنید.

پوکی استخوان

 

سطوح کم منیزیم یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به پوکی استخوان است. در کنار مصرف مکمل های خوراکی منیزیم، شما می توانید از روغن منیزیم یا حمام نمک فرنگی اصل نیز برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن خود استفاده کنید، زیرا این ماده معدنی به راحتی از طریق پوست جذب می شود. حتی اگر فکر می کنید که با مصرف مغزهای خوراکی، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات برگدار تیره، حبوبات، غلات کامل، و میوه ها به میزان کافی منیزیم دریافت می کنید، برای بهبود سطوح آن می توانید از مکمل نیز استفاده کنید.

غذاهایی که حاوی منیزیم هستند

 

سبزیجات سبز از قبیل اسفناج حاوی منیزیم است زیرا در مرکز کلروفیل (سبزینه گیاهان) منیزیم وجود دارد، آب نیز می‌تواند حاوی منیزیم باشد اما مقدارش وابسته به نوع منبع تامینی آب است، آمارهای غذایی دریافت منیزیم حاصل از آب را برآورد نمی‌کنند که ممکن است منجر به تخمین نادرست دریافت کل منیزیم و تنوع آن گردد.

 

گوجه فرنگی منیزیم فراوانی دارد در میان مغزها بادام، فندق و غلات و سبوس نیز از منابع عالی این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود برای تامین منیزیم روزانه از این گروه غذایی است.

 

مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم در دوران بارداری نه‌ تنها ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، بلکه با کاهش فشار‌خون بارداری شانس ابتلا به مسمومیت بارداری را کم می‌کند.

 

در کشور‌های غربی که سوء مصرف الکل شایع است 40 تا 60 درصد افراد الکلی دچار کاهش سطوح منیزیم خون می‌شوند.

مواد غذایی که منیزیم بدن را از بین می برند

 

مصرف چربی و شکر نیاز بدن به منیزیم را افزایش می‌دهد بنابراین اگر از مصرف مواد‌قندی مضر پرهیز شود نیاز بدن به منیزیم در حد طبیعی خواهد بود و افراد کمتر دچار آن می‌شوند.

 

چای، نوشابه‌های غیر‌الکلی، غذاهای چرب، غذاهای شیرین و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از مواد‌غذایی از بین برنده‌ی منیزیم در بدن افراد است.

 

کاکائو از جمله خوراکی سرشار از منیزیم است در واقع هرچه میزان کاکائوی موجود در شکلات بیشتر و چربی و قند آن کمتر باشد منیزیم بیشتری به بدنتان خواهد رسید. اگر منیزیم بدن انسان به اندازه‌ی کافی نباشد امکان بروز استرس و خستگی روزانه برای افراد وجود دارد.

منبع: الودکتر



نبی گودرزی
|
-
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
سلام اینجانب کلیه هایم بیش از حد سنگ سازی میکنید چکار کنم که سنگ سازی نکند باتشکر
وحید حامد
|
-
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
سلام آیا میتوان از قرصهای حاوی منزنیوم در طی روز استفاده کرد برای حل کمبود منزنیوم بدن
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
0
سلام عالی بود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *