رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اهمیت حضور ایران در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر/ رویکرد روشنگری و پاسخ به هجمه‌ها در دستور کار

8:39 - 21 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۴۱۹۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر تاکید بسیاری بر حضور در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر در راستای روشنگری و پاسخ به هجمه‌های غیرمنصفانه داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل از روز دوشنبه ٢۶ فوریه ۲۰۱۸ (۷ اسفند ۱۳۹۶) در شهر ژنو آغاز و تا ۲۳ مارس ۲۰۱۸ (۳ فروردین ۱۳۹۷) ادامه خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر تاکید بسیاری بر حضور در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر در راستای روشنگری و پاسخ به هجمه‌های غیرمنصفانه داشته است.

اهمیت حضور ایران در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر/ رویکرد روشنگری و پاسخ به هجمه‌ها در دستور کار است

در سه روز نخست این اجلاس موسوم به نشست عالی‌رتبه، سران کشورها و وزرای ذیربط به تشریح مواضع خود در خصوص ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حقوق بشر پرداختند که وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و معاون دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در آن حضور داشتند. 

دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان نیز صبح شنبه 19 اسفند در راس هیات بلند پایه حقوق بشری به منظور حضور در سی و هفتمین اجلاس سالانه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، ایران را به مقصد ژنو مقر اروپایی این سازمان  ترک کرد.

اهمیت حضور ایران در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر/ رویکرد روشنگری و پاسخ به هجمه‌ها در دستور کار است

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و فرهاد افشارنیا رییس کل دادگستری خوزستان دبیر ستاد حقوق بشر را در این سفر همراهی می‌کنند.

با قدرت، حساسیت و استدلال و منطق تهاجمات را دانه به دانه پاسخ می‌دهیم

محمدجواد لاریجانی پیش از عزیمت به ژنو در رابطه با اهداف این سفر و اهمیت آن اظهار کرد: یکی از کار‌های مهم ما این است که از رفتار‌های تجاوزگرایانه کشورهای غربی که حتی یک صورت حقوق‌بشر انسان دوستانه را هم به اقدامات خود می‌دهند اما ماهیتا بسیار تجاوزکارانه است، پرده برداری کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه این جنایت جنگی در دنیا باید کاملا برملا شود تصریح کرد: یکی از محور‌های فعالیت جمهوری اسلامی ایران این است که این حوادث را با نگاه حق طلبانه مخصوص جمهوری اسلامی بیان کند.

اهمیت حضور ایران در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر/ رویکرد روشنگری و پاسخ به هجمه‌ها در دستور کار است

لاریجانی در رابطه با دیگر اهداف این سفر با بیان اینکه تهاجمات به جمهوری اسلامی بسیار تهاجمات رسوایی است، خاطرنشان کرد: ما با قدرت و با حساسیت و با استدلال و منطق و با حوصله و البته خستگی ناپذیر این تهاجمات را دانه به دانه پاسخ می‌دهیم و حتی هر تهاجمی را به فرصتی برای بیان مطالب حق طلبانه خودمان می‌کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با اهمیت حضور در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: مکانیزم  UPR یک مکانیزم بسیار معقولی است که همه کشور‌ها را در معرض پاسخگویی قرار می‌دهد و این موضوع یکی از نمونه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران با همکاری وسیع سایر کشور‌ها توانسته است آن را به توفیق برساند.

برای خواندن جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر (UPR) چیست؟

به گفته کاظم غریب آبادی معاون بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر یکی از اهداف ایران برای حضور در این اجلاس پاسخ‌گویی به هجمه‌ها و تعامل با کشورها است.

وی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی اظهار می‌کند: شورای حقوق بشر علاوه بر مصوباتی که در مورد موضوعات مختلف دارد، در هنجارسازی‌های حقوق بشری نیز نقشی اساسی ایفاء می‌کند. از این جهت، جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به حضور فعال در شورای حقوق بشر می‌داند.

برای خواندن جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید

سخنرانی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر

مطابق برنامه اعلام شده تا ساعاتی دیگر دبیر ستاد حقوق بشر در صحن سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

برای مشاهده جدول برنامه‌های سی و هفتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده جدول برنامه‌های امروز (21 اسفند 96) سی و هفتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل اینجا کلیک کنید.

حقوق بشر نباید آلوده به مباحث سیاسی شود

در راستای اهمیت این حضور، نمایندگان کشور ایران در سال گذشته در سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سال گذشته حضوری فعال داشتند و به گزارش‌ها و ادعاهای گزارشگر ویژه ایران پاسخ دادند.

اهمیت حضور ایران در اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر/ رویکرد روشنگری و پاسخ به هجمه‌ها در دستور کار است

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی اعزامی به ژنو درباره محور‌های مهم این اجلاس در رابطه با وضعیت حقوق بشر جمهوی اسلامی ایران، اظهار کرد: نکته اولی که در این نشست مطرح شد این بود که حقوق بشر نباید آلوده به مباحث سیاسی شود و باید به تنوع فرهنگی احترام گذاشته شود.

وی افزود: سبک زندگی و استاندار‌های کشور‌های غربی نمی‌تواند به عنوان استاندار‌های مطلوب حقوق بشری به کشور‌ها تحمیل شود.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: همچنین در این نشست تاکید شد که انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بزرگترین دموکراسی در منطقه خاورمیانه است، کاملا بر مبنای یک تصمیم سیاسی از سوی شورای حقوق بشر است.

وی خاطرنشان کرد: ایران کشور بزرگی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیشرفت‌های زیادی در زمینه حقوق بشر و حقوق شهروندی دارد و نباید گزارشگر ویژه داشته باشد.

غریب آبادی گفت: امروز از اعضای شورای حقوق بشر خواستیم که به ماموریت گزارشگر ویژه به دلیل پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران داشته و همچنین نیات و اهداف سیاسی که در انتصاب وی داشته‌اند، پایان داده شود.

برای خواندن جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید

بر اساس سازوکار قدیم شورای حقوق بشر جلسات این شورا هر ساله فقط در اسفندماه برگزار می‌شد اما با انتقادهایی که از این موضوع شد تشکیل جلسات این شورا در طول سال انجام می‌شود. جلسات این شورا دست کم سه بار در سال تشکیل و طول زمان برگزاری هر بار دو الی سه هفته خواهد بود. در این اجلاس در طول 4 هفته به مسائل مختلف پرداخته می‌شود تا در این جمع کشورهای دنیا مسائل مختلف حقوق بشری، مشکلات و تعرضات را مورد بحث قرار داده و راجع به تعمیق قضیه و مفاهیم آینده مباحثات دوستانه و برادرانه داشته باشند.

دوره عضویت کشورها در شورای جدید حقوق بشر سه سال است که انتخاب اعضا توسط آراء اکثریت مطلق مجمع عمومی صورت می گیرد. به این معنی که مجمع عمومی به طور مستقیم اعضای شورا را انتخاب می‌نماید. اعضا بعد از دو دوره عضویت پیاپی دیگر نمی توانند برای عضویت در شورا انتخاب شوند.

برای خواندن متن سخنرانی وزیر دادگستری اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *