نصیریان: این دوره از جشن خانه سینما را با کمترین هزینه برگزار می‌کنیم/منصوری: جشن خانه سینما پیش از ماه محرم برگزار خواهد شد

10:09 - 19 تير 1397
کد خبر: ۴۳۴۹۷۳
نصیریان گفت: من همه جا گفته ام با برگزاری جشن ها در مصارف فرهنگی بسیار موافقم. البته این دوره از جشن خانه سینما را با کمترین هزینه برگزار می کنیم اما این منافاتی با برگزاری خوب این جشن ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ،نشست خبری جشن خانه سینما به ریاست "علی نصیریان" دیگر در محل خانه سینما با حضور اهالی رسانه آغاز شد.

منوچهر شاهسواری رئیس خانه سینما در ابتدای این نشست گفت: حضور علی نصیریان به عنوان رئیس جشن خانه سینما افتخاری است که نصیب اهالی سینما شده است.

وی افزود: بزرگترین حامیان سینمای ایران مردم هستند. ما تصمیم گرفتیم جشن سینمای امسال را کاملا عادلانه و در جهت کیفیت سینمایی ایران برگزار کنیم اما از هر هزینه بزرگی در جشن این دوره پرهیز کنیم.

آغاز نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما
شاهسواری ادامه داد: برگزاری جشن خانه سینما با کمترین هزینه ممکن تصمیمی جمعی در خانه سینما بود که مورد تایید و تشویق علی نصیریان رئیس جشن خانه سینما نیز قرار گرفت.

علی نصیریان در ادامه این نشست تصریح کرد: من همه جا گفته ام با برگزاری جشن ها در مصارف فرهنگی بسیار موافقم. البته این دوره از جشن خانه سینما را با کمترین هزینه برگزار می کنیم اما این منافاتی با برگزاری خوب این جشن ندارد.

وی ادامه داد: جشن خانه سینما باعث دوستی اهالی سینما می شود. ما باید برای همکارانمان حرمت قائل شویم و با هر حرف نابجایی این حرفه را به آلودگی نکشیم. جشن خانه سینما برای رقابت نیست بلکه برای رشد سینمای ایران شکل می گیرد.

تورج منصوری دبیر هیئت رییسه جشن سینمای ایران نیز در این نشست گفت: ما در جلساتی متعدد که با دوستان طی ۳ سال گذشته در انجمن عالی هنر و فنون سینمای ایران داشته ایم، همواره سعی کرده ایم که برنامه هدف خود نزدیک شویم. یکی از دغدغه هایی همواره ما با آن روبه رو بوده ایم بودجه بوده است.

وی اظهار داشت: از طرفی دیگر می‌خواهیم که هر سال جشن سینمای ایران بزرگتر برگزار کنیم. به عنوان آخرین دور برگزاری جشن سینمای ایران به سبک قدیمی، احساس می‌کردیم که می‌شود ظرفیت حاضران در جشن را کاهش بدهیم؛ اما از طرفی دیگر سرویس‌دهی را به افراد حاضر در جشن بیشتر کنیم. خانه سینما باید کمی صرفه‌جویی داشته باشد تا بتواند هزینه‌های بیمه ای و درمانی هنرمندان را در آینده پرداخت کند.

وی ادامه داد: هنوز برای چگونگی برگزاری شب جشن تصمیم قطعی گرفته نشده؛ اشکال مختلفی از برگزاری در ذهنمان است. به زودی درباره زمان این مراسم نیز تصمیم می‌گیریم، چرا که ۲۱ شهریورماه ماه محرم است و ما مجبوریم زمان برگزاری را جلوتر بیاوریم.

وی درباره بررسی کانون کارگردانان مبنی بر اکران تمامی آثار سینمایی سال گذشته تاکید کرد: کانون کارگردانان طی یک نامه درخواست کرد که حساب مان را با فیلم‌هایی که یک مدت خاص، نمایش داده نشده‌اند صاف کنیم، آن هم به دلیل اینکه امسال آخرین دوره برگزاری جشن به شیوه‌ی غیر آکادمی است.

وی ادامه داد: قرار شد یک بازه سه ساله را درنظر بگیریم و چون ما می‌خواهیم تخصص‌های شاخه‌ای را بررسی کنیم به این نتیجه رسیدیم که به قاعده عمومی همواره راجع به فیلم‌هایی قضاوت ‌کنیم ‌که به نمایش عمومی درآمده ‌اند تا برخی را به ضد تبلیغ تبدیل نکند و برخی را هم از جو دور کند.‌ درخواست کانون مبنی بر این بود که پروانه فیلمسازی لحاظ شود و در این باره به مازیار میری ماموریت داده شد که موضوع را بررسی کند؛ چون هم مورد وثوق کانون کارگردانان است و هم در جلساتی ارشاد حضور داشته است.

منصوری با اشاره به آمار سه سال گذشته سینمای ایران اذعان داشت: ۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال بعد و ۴۳ فیلم در سال ۹۶ تولید شده که دیده نشده‌اند، در نتیجه این ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلم ما اضافه می شد. یعنی در طول دو ماه باید روزی ۵ فیلم را به نمایش بگذاریم که این غیرممکن است چون برخی از آن‌ها اصلا دی وی دی نشده‌اند. ضمن اینکه از بین ۷۵ فیلم ما ۴۵ تا باید روی پرده نمایش داده شوند و در نهایت حدود ۱۷۰ فیلم را در مدت کمتر از دوماه باید نمایش دهیم. بنابراین طبق بررسی ها این پیشنهاد عملی نبود نه اینکه نخواهیم چون اتفاقا نظرات مثبت بود ولی به شکل تکنیکی نمی‌توانستیم آن را اجرایی کنیم. همچنین باید قالب و چهارچوبی را تعیین کنیم تا تمام فیلم‌ها برای داوری یک جنس باشند بنابراین در زمین بازی ما این کار عملی نیست.

مازیار میری نیز اعلام کرد: ۸۶ فیلم از ابتدای تیر ماه ۹۶ تا ابتدای تیرماه ۹۷ اکران شده است که ۷۵ فیلم متقاضی داوری در جشن سینمای ایران در خواست داده‌اند. این فیلم‌ها در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برای داوران ۴۰۰ داور جشن سینمای ایران به نمایش در خواهد آمد.

منصوری درباره برگزاری جشن سینمای ایران به شیوه جدید خاطرنشان کرد: بسیاری از جشن های مطرح دنیا مانند اسکار را ما در نظر گرفته‌ایم و در برخی موارد از آن‌ها الگوبرداری کرده‌ایم. البته این الگو بسیار تغییر کرده و با قوانین کشورمان مناسب‌سازی شده است. شیوه‌نامه‌ای چند ماه پیش تدوین شده که این شیوه نامه برگزاری جشن سینمای ایران در حال حاضر در مرحله تصویب است.

منوچهر شاهسواری نیز با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوه برگزاری بیست سال گذشته است، عنوان کرد: بار اجرایی امسال بر دوش مازیار میری و هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران است.

وی افزود: مساله مهمی که امروز اعلام می کنیم این است که با توجه به شرایط اقتصادی از برپایی مراسم بزرگ خودداری می کنیم. گرچه حق سینماگران است که سالی یک بار دور هم جمع شوند اما در این دوره چنین چیزی امکان پذیر نیست. تصمیم گرفتیم جشن سینمای ایران به قوت داوری و اجرا شود اما از برگزاری هرگونه مراسم بزرگ خودداری می کنیم. این یک تصمیم جمعی بود که در هیات مدیره خانه سینما توافق و مجوز اجرای آن از سوی علی نصیریان صادر شد.

وی افزود: چنین تصمیمی برای ما سخت بود اما باید تصمیمی این چنینی می گرفتیم زیرا موظفیم به سهم خود از داشته های خانه به نفع همکاران استفاده کنیم تا این دوران سخت به اتمام برسد و یقین داریم به آن لحظه ای که باید می رسیم.

علی نصیریان رئیس بیستمین جشن خانه سینما با اشاره به داوری این دوره از جشن اذعان کرد: از داوران می خواهم منصفانه‌ و با دیدی حرفه‌ای به فیلم‌ها نگاه کنند نه با کینه، دشمنی، ضابطه یا رابطه! داوری‌ها باید به حق و درست باشد. از داورها خواهش می کنم آنچه واقعیت است را داوری کنند.

مازیار میری در پایان این مراسم اعلام کرد: داوری‌ها از شنبه آینده (23 تیر ماه) آغاز می‌شود و ۵۱۹ نفر حائز شرایط داوری بودند که ۹۲ نفر خانم‌ها هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *