اسراف پول برای ساختن فلان ساختمان با دو مناره ۹۰ متری

12:02 - 03 دی 1397
کد خبر: ۴۷۸۷۱۶
مسرفان هنگام خرج بیهوده نمی‌گویند ما اسراف کردیم بلکه می‌گویند ما آبرو داریم، به عنوان مثال هنگامی که ۳۰ نفر مهمان دارد برای ۴۰ غذا تهیه می‌کند.

اسراف پول برای ساختن فلان ساختمان با دو مناره ۹۰ متریبه گزارش گروه فرهنگی ، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر قرآن کریم که یکشنبه دوم دی ماه در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روزی به یکی از بزرگان گفتم پولی که برای فلان ساختمان خرج کردید و دو مناره ۹۰ متری برای آن ساختید اسراف است در پاسخ من گفت: این‌ها جزو شعائر مذهبی است.

وی با استناد به این آیه قرآن کریم که «زین للمسرفین ما کانو یعملون»، عنوان کرد: مسرفان هنگام خرج بیهوده نمی‌گویند ما اسراف کردیم بلکه می‌گویند ما آبرو داریم، به عنوان مثال هنگامی که ۳۰ نفر مهمان دارد برای ۴۰ غذا تهیه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مراقب باشیم به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم، اظهار کرد: در دعای زیارت امام موسی کاظم (ع) آمده است که «الهی ارنی الحق حقا...» یعنی خدایا مرا یاری ده که حق را حق و باطل را باطل ببینم به حق عمل کرده و از باطل دوری کنم؛ الهی مرا سردرگم نکن که دنبال نفس خود حرکت کرده و کار خود را توجیه کنیم. برخی اسراف کرده و به راحتی آن را توجیه می‌کنند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به داستانی بیان کرد: روزی روزه خوری آلو می‌خورد به او گفتند چرا چنین می‌کنی گفت: من دو سه ساعت قبل افطار آلو در دهان می‌گذارم که خیس شود و هنگام افطار بخورم؛ اینگونه عمل روزه‌خواری خود را توجیه می‌کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد به نام علم، شان، عظمت، حیثیت، آبروداری، سخاوت، دچار اسراف می‌شوند، ابراز کرد: روز قیامت برخی قاریان درجه یک قاری شناخته نمی‌شود، زیرا با نیت غیرالهی قرآن قرائت کردند یا برخی سخاوتمندان دنیا سخی شناخته نمی‌شود به این دلیل که برای جلب توجه دیگران بخشش داشتند.

وی با اشاره به این بخش از آیات قرآن «لا تتبع اهواءهم»، گفت: ما نباید در انجام اعمال دنبال خیالات و هوس‌های مردم برویم و به نوعی آن را توجیه کنیم. زمانی بعثه رهبر معظم انقلاب مراسم برائت از مشرکان را در مکه برقرار کردند، برخی اعضای بعثه طوماری آوردند که ما امضا کنیم مراسم برائت با شکوه‌ترین وجه ممکن اجرا شد، ما چنین کاری را نکردیم و نوشتیم ضعیف برگزار شد و دیگر امکان نداشت بهتر از این برگزار شود، سعی کنیم راست بگوییم.

مفسر قرآن کریم افزود: گاهی به اسم ارفاغ به یک شاگر نمره می‌دهیم که کار درستی نیست اگر فردا به عنوان دکتر کسی را کشت آیا معلم ضامن نیست، یا پلیسی که در دادن گواهی‌نامه سخت نمی‌گیرد ضامن نیست. مراقب باشیم به نام شان، حیثیت و آبرو اعمال بد خود را توجیه نکنیم.

 


برچسب ها: پول مناره آبرو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *